Ziarul de Duminică

Un manuscris de 700.000 de dolari va fi pus astăzi, 18 iunie, în vânzare

Un manuscris de 700.000 de dolari va fi pus astăzi, 18 iunie, în vânzare
16.06.2010, 15:17 23

Lehman Brothers, agoniaartistică

Lehman Brothers Holdings Inc (foto1), banca de investiţii al cărei faliment din septembrie 2008 aparafat începutul coşmarului financiar global, împreună cusocietatea Neuberger Bernam, care a răscumpărat-o, au cerut unuijudecător de la US Bankruptcy Court din New York să autorizezevânzarea colecţiei lor de artă modernă, în cadrul unei licitaţii lacasa Sotheby's, în, fatalitate, ...septembrie 2010. Lehman şiNeuberger Berman au strâns o colecţie de opere de artă moderne -picturi, sculpturi, desene, gravuri şi instalaţii - cu o valoareestimată la circa 10 milioane de dolari. Printre ele, lucrări deDamien Hirst, Gerhard Richter, Richard Prince sau, ultracelebrulTakashi Murakami. De la data falimentului, Lehman a vândut o partedin colecţie, dar a păstrat o parte din obiectele de mare valoare.Revirimentul progresiv al pieţei de artă, în 2009-2010, sporeşteşansele unei licitaţii avantajoase: "Este momentul potrivit pentrua valorifica la maximum arta", a declarat purtătorul de cuvânt alLehman, care a mai precizat că rezultatul vânzării va sluji laplata creditorilor societăţii.

Vânzarea de la Sotheby's va aveacirca 400 de loturi, reprezentând opere achiţionate de bancă înanii 90 şi provenind de la artişti contemporani a căror cotă acunoscut între timp creşteri vertiginoase. Printre capodoperelescoase la licitaţie, la loc de cinste se află o vitrină din lemnsemnată Hirst şi intitulată "We've got style (The Vessel Collection- Blue)". Piesa de mobilier, umplută cu sticlărie şi obiecte dinceramică, datează din 1993 şi precedă celebrele vitrine aleartistului ticsite cu mucuri de ţigară, cranii sau diamante. A fostestimată, în ciuda unei scăderi de cotă a lui Hirst în ultimeleluni, la o sumă situată între 800.000 şi 1,2 milioane USD. Ei i seadaugă fotografiile lui Felix Gonzalez-Torres sau instalaţia, din1986, a lui John Baldessari, artistul californian căruia chiar acumi s-a organizat o importantă expoziţie la Los Angeles şi căruia îiva deschide porţile, în octombrie, MoMA, la New York.

Lennon, inestimabilulLennon

Pe 1 iunie 1967 apărea un albumdiscografic mitic, una dintre operele-cheie ale culturii pop:"Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band", al formaţiei Beatles.Ca să-l definitiveze, până în cele mai mărunte detalii (inclusiv lanivelul copertei, realizate de artistul Peter Blake), cei patrumagnifici şi-au întrerupt turneele şi s-au autosechestrat înstudiourile de înregistrare. Piesa de boltă a acestui "conceptalbum", melodia finală a discului, "A Day in the Life", a revenitîn lumina actualităţii. Manuscrisul original al al textului (foto2), care a fost, vreme îndelungată, proprietatea lui Mel Evans(omul bun la toate al grupului, road manager, decedat în 1976), vafi pus în vânzare azi, 18 iunie, de către casa de licitaţiiSotheby's, la New York. Textul a fost inspirat de moartea violentă,într-un accident de circulaţie, a lui Tara Browne (foto 3),moştenitor al Imperiului Guiness, adept al contra-culturii şiprieten al lui Lennon: "He blew his mind out in a car,/ He didn'tnotice that the lights had changed, /A crowd of people stood andstared,/ They'd seen his face before,/ Nobody was really sure/ Ifhe was from the House of Lords." Melodia a fost considerată preasubversivă de către cei de la BBC, care au refuzat să o difuzeze(cu precădere datorită versului "I'd love to turn you on", carefăcea aluzie la droguri). Din acelaşi motiv, ea a fost suprimată depe varianta albumului destinată Asiei. Dincolo de calităţilemelodice şi de bogăţia textului, cântecul are o semnificaţieaparte: elo reprezintă una dintre ultimele colaborări, în cadrulgrupului de la Liverpool, între Lennon şi McCartney.

Documentul, pe care se află doarversurile lui Lennon, este scris recto-verso, şi are numeroasecorecturi şi ştersături operate de muzician. A fost estimat la osumă situată între 500.000 şi 700.000 de dolari.

Tate Modern, un muzeu deGuiness Book

Cu zece ani în urmă, mai precis pe12 mai 2000, se deschidea, în plin Bankside, pe locul unei fostecentrale electrice (Bank Power Station, operă arhitectonică a luiGilles Gilbert Scott), Muzeul Tate Modern, a cărui clădire fusesegândită şi desenată de arhitecţii Herzog & de Meuron. Situatîntr-un cartier londonez modest, dar fiind înşurubat pe o axănobilă (catedrala Saint Paul/ Tamisa/ Millenium Bridge), edificiulavea să devină, foarte curând, o seră benefică pentru arteleplastice. Obiectivul iniţial al nou creatului muzeu era să atragă1,8 milioane de vizitatori anual. Ei bine, doar în anul 2000 i-autrecut porţile 4,77 de milioane de amatori de artă. Asta datorităcurajului curatorial, dar şi spaţiului ingenios şi ofertant alclădirii, care au făcut posibilă amplasarea, aici, în fieful luiTurner şi Gainsborough, a unor viziuni artistice modernecopleşitoare (de la păianjenii monstruoşi ai lui Louise Bourgeoisla floarea carnivoră gigantică a lui Anish Kapoor sau la auroraboreală a lui Olafur Eliasson). De atunci, din pragul mileniului şipână azi, numărul vizitatorilor s-a ridicat la mai mult de 45 demilioane. Cu 4,5 milioane de oaspeţi în perioada mai 2008-mai 2009,Tate Modern a depăşit Centrul Pompidou (3,5 milioane în aceeaşiperioadă), MoMA (2,8 milioane), Guggenheim (1,3 milioane),Guggenheim Bilbao (0,9 milioane) sau San Francisco MoMA (0,7milioane). Cu un vârf record de 42.000 de vizitatori, sâmbătă, 13mai 2000, şi cu 31.374 de vizitatori sâmbătă 12 septembrie 2009,acest muzeu atipic a rezistat atât efectului de simplă curiozitate,cât şi uzurii. Asta în condiţiile în care numărul de opere expuse,cât şi procesul de înnoire al exponatelor sunt net inferioare faţăde cele ale muzeelor enumerate anterior. Tate Modern reprezintăsuccesul plenar al unei clădiri, dar marchează şi impactul decalitate al expoziţiilor permanente pe care le conţine. Până în2012, cu ocazia Olimpiadei găzduite de Londra, TM doreşte sărealizeze o extensie a spaţiului (propice mai ales expoziţiilortemporare, cu plată), graţie geniului aceluiaşi cuplu Herzog &de Meuron. Costurile lui Tate Modern Two (foto 4) sunt estimate la200 de milioane de lire sterline. Deocamdată, Tate nu găsit decât75, iar Olimpiada bate la uşă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO