Ziarul de Duminică

Un mare pictor la Cetatea de Scaun

Un mare pictor la Cetatea de Scaun

Un mare pictor la Cetatea de Scaun

Autor: Ziarul de Duminica

01.07.2011, 00:03 76

În 1956 absolvă Institutul de Arte Plastice "N. Grigorescu" dinBucureşti, secţia pictură monumentală. Începând cu 1956, desfăşoarăo prodigioasă activitate, concretizată prin zeci de expoziţii degrup şi personale. Are lucrări în numeroase muzee şi colecţiiparticulare din Grecia, Franţa, Italia, Suedia, Olanda, Germania,SUA, Canada, Anglia, Coreea, Belgia, China, Ungaria.

Prezenta retrospectivă a fost însoţită de un amplu catalog,care se deschide cu un studiu ("Limpezimi") al lui Dan Hăulică. Dinrândul celorlalţi comentatori, vom reproduce în cele ce urmeazăcâteva consideraţii pe care le socotim elocvente în raport deuniversul atât de particular al marelui pictor.

"Plutitor-fulgurant, ager-suav, auster-parietal reprezintăcalitatea spaţiului pictural la Blendea. E o planeitate subtildejucată, o fâşie iradiantă de ţărm spre vibraţie optică. Cromatic,opera lui Blendea are egale polarităţi solare şi nocturne, candoriluminoase şi linişti tonice. Compune riguros pe delicate oblice şistruneşte exuberanţa curbelor cu secţionări eliptice.Petalele-aripi, solzii-lespezi cu care ritmează zboruriascensionale sau traversări ale orizontului conferă o schemă demare flexibilitate teritoriului formal, devenit marcă stilistică."(Aurelia Mocanu, "Cuminţenia aerului")

"Am simţit în compoziţii ca Arcaşii, Vecinele, sau în Joculpăsărilor atât suflul stilizării din arta populară şi din ceamedievală, cât şi lirica paletă a şcolii moderne româneşti, dusă lanoi rafinamente. Blendea a ajuns la o mare fineţe coloristică, la ogingăşie de nuanţe, la ştiinţa de a folosi tonalităţi predominante,cu variaţiunile adiacente." (Petru Comarnescu, "Diversitate şievoluţie")

"Reamintind că, prin formaţia sa de bază, Constantin Blendeaeste un monumentalist, nu va surprinde să se constate că, în tot ceface, se implică un sens al ordinii, al respectului pentruclaritatea expresiei, claritate care se referă, simultan, lacomponentele unei lucrări şi la compoziţia de ansmablu a acesteia.Fie că este vorba despre oameni sau despre case, despre arbori saudespre păsări, despre oale sau despre dealuri, reducerea laesenţial se face cu neîncetata preocupare pentru păstrareaidentităţii formale a expresiei, a caracterului cu valoare deunicat." (Vasile Drăguţ, "Monografia Constantin Blendea").

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO