ANAF se ridică doar pe jumătate la aşteptările contribuabililor şi vrea să crească gradul de satisfacţie

22 ian 2016 Autor: Raluca Ghinea

ANAF îndeplineşte doar pe jumătate aşteptările firmelor şi persoanelor fizice autorizate în ceea ce priveşte integritatea instituţiei şi calitatea serviciilor furnizate, potrivit unor sondaje interne, însă intenţionează să crească gradul de satisfacţie prin programul de modernizare cu Banca Mondială

Astfel, firmele au fost satisfăcute anul trecut în proporţie de 52% cu privire la integritatea ANAF, în creştere de la 48% faţă de anul precedent, procentajul urcând în cazul persoanelor fizice la 56%, de la 54% în 2014, se arată într-un comunicat al Fiscului.

În ceea ce priveşte calitatea serviciilor furnizate de ANAF, satisfacţia contribuabililor companii s-a îmbunătăţit aproape nesemnificativ, de la 45% la 46%, iar cea a PFA de la 49% la 50%.

Pe de altă parte, costul conformării, măsurat ca timpul mediu necesar pentru pregătirea declaraţiilor fiscale de către contribuabilii persoane juridice, a scăzut treptat în ultimii ani, ajungând la 159 ore pe an în 2015, de la 200 de ore pe an în 2014, 216 ore pe an în 2013 şi 222 de ore pe an în 2012.


Citiţi şi:

La numai 26 de ani, Ramona câştigă 20.000 de euro. Care este business-ul inedit la care s-a gândit

Una dintre cele mai cunoscute clădiri din Bucureşti, fostul sediu al Ambasadei SUA, de vânzare cu 7,5 mil. euro. Cum arată interiorul secret al palatului urban? Galerio FOTO

Cum arată casa lui Calvin Harris, cel mai bine plătit DJ din lume. Muzicianul şi-a scos la vânzare ”castelul” pentru 10 mil. de dolari. Galerie FOTO
 
Reportaj din oraşul sufletelor sau cum te ia prin surprindere capitala Coreei de Sud când te aştepţi mai puţin. Galerie FOTO
 

 

Potrivit datelor disponibile deocamdată doar pentru anul 2014, eficienţa colectării veniturilor, măsurată ca venit colectat per angajat ANAF, a fost de aproape 7,33 milioane lei, în creştere de la 6,98 milioane lei în 2013. Costul colectării veniturilor s-a redus însă de la 1,15% la 1,11%.

Randamentul inspecţiei fiscale în cazul persoanelor juridice, măsurat ca sume atrase suplimentar de un inspector ANAF, a urcat cu 38,5%, la 5,25 milioane lei.

Rata depunerii electronice a declaraţiilor fiscale de către persoanele juridice (contribuabili mari şi mijlocii) s-a îmbunătăţit uşor, de la 95% în 2012 la 95,91% în 2014.

Proiectul de Modernizare a Administraţiei Fiscale (RAMP), iniţiat de ANAF în parteneriat cu Banca Mondială, care a fost demarat în august 2013 şi urmează să se încheie în martie 2019, pe baza unei finanţări de 70 milioane de euro, are ca principale obiective creşterea eficacităţii şi eficienţei în colectarea impozitelor şi a contribuţiilor sociale, creşterea conformării fiscale prin facilitarea conformării voluntare şi reducerea presiunii fiscale şi a poverii administrative suportate de contribuabili.

"În centrul viziunii de modernizare a RAMP se află contribuabilul. Odată cu lansarea noului sistem integrat de administrare fiscală contribuabilii vor beneficia de servicii moderne, uşor de accesat şi performante. Noile instrumente şi procese de lucru ale ANAF vor facilita conformarea voluntară a contribuabililor, generând premisele necesare pentru atingerea unui nivel superior de colectare a veniturilor bugetare, cu efecte benefice la nivelul întregii societăţi româneşti", se precizează în comunicatul ANAF.

Principalul obiectiv de investiţii al proiectului îl reprezintă implementarea Sistemului integrat de management al veniturilor (RMS), care să susţină managementul conformării şi comunicarea cu contribuabilii pe baze electronice. Fiscul a lansat pe 18 octombrie 2015 procedura de achiziţie a RMS, în acest an urmând să fie atribuit contractul, iar anul următor va fi întocmită documentaţia de achiziţie pentru infrastructura hardware.

Până la finele anului trecut, ANAF a semnat în cadrul proiectului 20 de contracte de furnizare de servicii de consultanţă şi formare, dintre care unul a fost finalizat, 17 sunt în curs de implementare. iar două vor fi demarate în perioada imediat următoare.

Totodată, au fost încheiate cinci contracte de furnizare de bunuri, servicii tehnice şi formare, fiind în desfăşurare nouă proceduri de achiziţie. De asemenea, a fost realizată analiza proceselor actuale de activitate ale ANAF ca bază pentru dezvoltarea activităţii şi pentru implementarea noului sistem TIC integrat, au fost achiziţionate peste 2700 de staţii de lucru pentru personalul ANAF şi servere de test pentru centrele de date.

Fiscul a dezvoltat, împreună cu specialiştii Băncii Mondiale, strategia ANAF în domeniul Tehnologiei Informaţiei şi Telecomunicaţiilor (TIC) şi cea de comunicare.

 
Cuvinte cheie:
ANAF
, CONTRIBUABILI
,
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide