Bănci și Asigurări

Criza începe să se simtă şi pe piaţa cardurilor de credit

Autor: Ciprian Botea

05.10.2010, 23:41 37

Bancherii au vândut mai puţine carduri de credit anul acestapentru că recesiunea prelungită a sporit reticenţa la îndatorare aclienţilor, după ce în 2009 acesta a fost cel mai dinamic segmental pieţei creditelor de retail.

Portofoliile băncilor au înregistrat în cele mai multe cazuricreşteri de o singură cifră în primele şase luni din 2010, încondiţiile în care anul trecut unele bănci au reuşit chiar să-şidubleze numărul de carduri emise.
"Nu am înăsprit condiţiile de emitere, dar observăm o scădere acererii din partea clienţilor. Aceştia sunt reticenţi la oriceprodus care are în titulatură termenul credit", spune Ilgaz Kaya,director de carduri la GE Garanti Bank. Garanti a ajuns lajumătatea acestui an la peste 100.000 de carduri de credit, cucirca 25% mai mult decât la sfârşitul anului trecut. În ciudaavansului de două cifre ritmul de creştere s-a diminuat faţă deanul trecut, când banca a reuşit să-şi dubleze portofoliul.
Majoritatea jucătorilor au înregistrat însă creşteri de câtevaprocente, potrivit datelor prezentate în cadrul unui seminarorganizat de Finmedia. De exemplu, Raiffeisen avea în iunie 345.000de carduri, cu 3% mai multe decât la jumătatea anului trecut. Şiturcii de la Credit Europe Bank şi-au majorat portofoliul decarduri de credit cu doar 2,2% în ultimul an, până la 330.000 decarduri.

În schimb, BCR şi Alpha Bank aveau la sfârşitul primului semestrudin 2010 mai puţine carduri de credit decât în aceeaşi perioadă aanului trecut. Portofoliul BCR a scăzut cu 3,3%, la 173.000 decarduri, iar cel al grecilor de la Alpha s-a contractat cu 2,4%, la72.000.
În condiţiile în care cardurile de credit sunt tot mai puţinsolicitate de clienţi, bancherii au început să promoveze mai multcardurile de debit şi utilizarea acestora la comercianţi şi pentruplăţi pe internet.
"Ne concentrăm mai mult pe utilizarea cardurilor ca mijloc de platăşi mai puţin pe creşterea portofoliului. Creşterea utilizăriireprezintă o sursă importantă de venit, dar şi permite creştereaulterioară a numărului de carduri emise", spune Gabriela Nistor,director executiv de retail la Banca Transilvania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO