Bănci și Asigurări

IFN-urile estimează o creştere de minim 10% în acest an pe segmentul creditelor de consum

IFN-urile estimează o creştere de minim 10% în acest...

Autor: Raluca Ghinea

09.07.2014, 19:30 265

"Creditele de consum merg mult mai bine decât anul trecut, avem o creştere datorită avansului înregistrat de consum, care a fost de 9,8% în primul trimestru. Am stabilit o ţintă de 10% creştere volume noi, dar dacă unii realizează mai mult e foarte bine", a afirmat Gauthier van Weddingen, CEO UniCredit Consumer Financing, la o întâlnire cu jurnaliştii organizată de ALB România.

La rândul său, directorul general al BRD Finance, Antoine Gabizon, a explicat că finanţarea consumului este legată puternic de evoluţia economică, respectiv atunci când creşterea economică a fost foarte redusă industria de profil "a suferit" mult mai mult, însă acum când economia se apreciază, creditele de consum cresc cu un ritm superior, după recăpătarea încrederii clienţilor şi stabilizarea situaţiei financiare.

Companiile de credite de consum îşi bazează activitatea în cea mai mare parte pe parteneriatele cu retailerii şi pe promoţiile derulate împreună cu aceştia, clienţii putând accesa finanţări direct din magazine pentru achiziţia de bunuri chiar şi în weekend, avantaj net faţă de bănci, care nu au programe şi servicii atât de flexibile.

Deşi cer clienţilor un set minim de documente pentru finanţarea achiziţiei de bunuri din magazine, reprezentanţii firmelor de profil spun că riscul este ţinut sub control, pentru că verificarea informaţiilor importante se realizează cu soft-uri performante, foarte bine puse la punct.

"Realizăm scoruri pentru fiecare client, suntem de multe ori mai prudenţi decât băncile şi avem module de verificare foarte performante şi scumpe. Interogăm Biroul de Credit, verificăm întreaga expunere a clientului, dar şi veniturile declarate", afirmă Aristeidis Papathomas, director general al ERB Retail Services, companie controlată de grupul elen Eurobank, care deţine pe piaţa locală şi Bancpost.

Repezentanţii IFN-urilor spun că au o cotă de piaţă cuprinsă între 10% şi 20% din vânzarea de bunuri de larg consum, în funcţie de tipurile de produse.

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată s-a ridicat anul trecut la 1,73 miliarde euro, cu cele mai mari vânzări în telecom (472 mil. euro) şi IT (455 mil. euro), urmate de electrocasnice mari (337 mil. euro), electronice (285 mil. euro) şi electrocasnice mici (114 mil. euro), potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă GfK.

IFN-urile au acordat credite de consum de un miliard euro, reprezentând 9% din totalul împrumuturilor de acest tip, de 12,1 miliarde euro, restul revenind băncilor.

Membrii Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB România pe acest segment (Cetelem, BRD Finance, ERB Retail Services, Garanti Credite de Consum şi UniCredit Consumer Financing) au avut anul trecut finanţări de 857,5 milioane euro, din care 806,87 milioane euro pentru credite de consum şi 38,66 milioane euro pentru împrumuturi auto. Acestea din urmă au reprezentat 7% din cele 15.000 de maşini achiziţionate de persoanele fizice pe piaţa românească.

"În general, profilul clienţilor noştri se situează sub profilul mediu al clienţilor băncii. Vorbim de clienţi cu venituri şi educaţie mai scăzute, este ceea ce vedem în statisticile noastre. Sunt oameni care nu se încadrează la un credit bancar întrucât nu sunt eligibili, în timp ce la noi sunt condiţii mai flexibile de finanţare, documentaţie redusă şi criterii de eligibilitate mai accesibile", a spus van Weddingen.

Rata creditelor neperformante la nivelul membrilor ALB se situează sub 10%, mult mai mică decât cea înregistrată de sistemul bancar, de circa 23%, dar care se supune altor reglementări de provizionare şi include credite garantate, care nu se regăsesc în portofoliile companiilor de credite de consum.

Şefii IFN-urilor spun că reuşesc să "repună pe linie" circa 85-90% din împrumuturile cu probleme, găsind soluţii de restructurare a creditului, precum reeşalonarea plăţilor sau chiar amânarea la plată pentru o perioadă.

Companiile păstrează clienţii şi debitele respective chiar şi şase luni pentru a încerca să găsească împreună modalităţi de rezolvare a problemelor, înainte de a vinde neperformantele către firme de colectare a debitelor, având departamente de colectare foarte dezvoltate.

"Multe bănci optează pentru externalizarea acestor credite neperformante, dar noi preferăm să dezvoltăm o expertiză în interior, avem specialişti în colectare de debite", a precizat Papathomas.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO