Bănci și Asigurări

Tsiaparas, Emporiki: Ne-am revizuit la jumatate planurile de extindere a retelei

Gerasimos Tsiaparas,  directorul general al Emporiki Bank

Gerasimos Tsiaparas, directorul general al Emporiki Bank: Strategia noastra vizeaza lansarea de produse agro-business, fara insa a neglija dezvoltarea segmentului retail.

14.09.2008, 13:36 100

"Vom deschide doar 18 sucursale anul acesta, din 40 cate aveam in plan. Astfel vom ajunge la o retea de 35 de puncte de lucru pana la sfarsitul anului. Aveam un plan ambitios pentru acest an, dar nu am putut cheltui la fel de mult cum ne-am propus. Anul viitor vom deschide alte 27 de sucursale", a spus Gerasimos Tsiaparas, directorul general al Emporiki Bank.

La sfarsitul primului semestru banca avea active de 134,7 mil. euro, mai mari cu 9,5% comparativ cu sfarsitul anului trecut. Emporiki este astfel unul dintre jucatorii de talie mica din sistem. Cu active de 123 de mil. euro la sfarsitul anului trecut, banca avea o cota de piata de 0,2%, clasandu-se pe locul 31, conform datelor BNR.

Emporiki nu a prezentat profitul sau pierderea din primul semestru al anului. "Vom obtine profit in 2009", a spus Tsiaparas. Cele mai recente date publice ale companiei arata o pierdere de 15.000 de euro pe primul semestru din 2007, dupa ce in 2006 banca a inregistrat un profit de 1 mil. euro.

"Per total, a fost un an bun pentru noi. Portofoliul de credite corporate s-a marit de trei ori. Am atras companii mari, si mizam in continuare pe segmentul corporate, urmand ca la anul sa deschidem trei centre business, dedicate in exclusivitate companiilor. Strategia noastra vizeaza si lansarea de produse agro-business, fara insa a neglija dezvoltarea segmentului retail", mai spune Tsiaparas.

Pentru banca, lucrul cu intreprinderile ofera oportunitatea de vanzari incrucisate. Un client corporate poate aduce alti 100 de clienti persoane fizice prin vanzarea de produse angajatilor companiei, explica Tsiaparas. "Daca mizam pe corporate, se va dezvolta inevitabil si retailul". In total, banca numara peste 9.500 de clienti si peste 5.000 de carduri de debit si credit.

Structura portofoliului de credite al Emporiki Bank arata ca 75% din finantari sunt acordate IMM-urilor, desi 73% din clienti sunt persoane fizice. Soldul creditelor acordate pana la sfarsitul lui 2007 era de 77 mil. euro, in timp ce obiectivul pentru 2011 este de 1,8 mld. euro. Soldul creditelor acordate a ajuns la 83,9 mil. euro la jumatatea acestui an, in crestere cu 9%. Cresterea inregistrata de Emporiki este mult sub media pietei din primul semestru, de 19,8%, conform datelor BNR.

Pe partea de economisire, Emporiki nu a majorat dobanzile in acelasi ritm cu alte banci din piata, cea mai mare dobanda oferita de banca la depozitele in lei fiind de 9,5%, in conditiile in care si dobanda medie din sistemul bancar oferita la depozitele in lei, publicata de BNR, este de 9,95%. Sunt insa banci care ofera si dobanzi de peste 11%.

Strategia Emporiki este precauta mai ales ca si actionarii majoritari, francezii de la Credit Agricole, doresc acest lucru. In primavara, Jean-Frederic De Leusse, directorul general adjunct al grupului Credit Agricole, care detine si postul de presedinte al consiliului de administratie al grupului Emporiki declara pentru ZF ca prefera o abordare conservatoare.

Aceasta optiune a bancii se reflecta si in evolutia resurselor atrase, care au scazut cu 12,4% in primele sase luni ale anului. Volumul depozitelor a scazut de la 65 mil. euro la 57 mil. euro in primul semestru. Valoarea prognozata a depozitelor pentru anul 2011 este de 1,3 mld. euro.

"Am preferat sa nu intram in competitia majorarilor de dobanda din piata, competitie pe care eu nu o consider sanatoasa. Nu este o maniera prudenta de a actiona. Concurenta dintre banci nu este o cursa, ci un maraton. Rezultate se vor vedea pe termen lung", apreciaza Tsiaparas.

Banca pune in schimb mult accent pe angajati si investeste sume importante in trainingul personalului. De altfel, numarul angajatilor a crescut cu pana la 50% anul acesta, pana la 370, ca urmare a extinderii teritoriale. "Cheltuim cu angajatii sute de mii de euro din bugetul anual", a spus Tsiaparas. Anul acesta au fost schimbari importante in conducerea bancii.

Ionut Costea, care a condus Raiffeisen Banca pentru Locuinte in ultimii patru ani, a fost numit presedinte al Consiliului de Administratie al Emporiki. El si-a inceput activitatea in cadrul institutiei la sfarsitul lui august. Emporiki Bank este filiala locala a bancii elene cu acelasi nume, care a fost preluata acum doi ani de a doua mare banca franceza, Credit Agricole.

"Ca orice alta fuziune, devine un proces indelungat, care te costa mult timp. Actionarii trebuie sa convina asupra intereselor comune. Astfel ca noi am fost nevoiti sa incetinim ritmul de crestere. In loc sa ne dezvoltam propria strategie, a trebuit sa adoptam filozofia Credit Agricole. Pe de alta parte, avem reale avantaje in urma acestei preluari deoarece beneficiem de suportul actionarilor, de lichiditati, de expertiza si imaginea brandului Credit Agricole", a mentionat Tsiaparas.

Cu toate astea, pana acum Emporiki Romania si-a pastrat numele grecesc, dar in viitor Tsiaparas nu exclude varianta unei campanii de rebranding.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO