Burse - Fonduri mutuale

Consiliul Bursei i-a prelungit mandatul lui Valentin Ionescu. Cum arată bilanţul şefului BVB?

Valentin Ionescu, şeful BVB

Consiliul Bursei i-a prelungit mandatul lui Valentin Ionescu. Cum arată bilanţul şefului BVB?

Autor: Andrei Chirileasa

22.08.2011, 00:04 545

Consiliul de Administraţie al Bursei de Valori Bucureşti (BVB) a hotărât joi prelungirea mandatului de director general al lui Valentin Ionescu, iar principalul obiectiv al acestuia este creşterea valorii BVB pentru acţionarii săi, se arată într-un raport publicat de companie.

Valentin Ionescu a preluat funcţia de director general al BVB pe 28 septembrie 2010. Mandatul va fi prelungit pe o perioadă de şase luni, urmând ca în funcţie de rezultatul evaluărilor semestriale consiliul să decidă prelungirea sau rezilierea lui.

Prin aducerea lui Ionescu, un om din piaţă, în conducerea executivă, Consiliul de Administraţie al BVB a urmărit dinamizarea bursei şi reducerea decalajului faţă de pieţele mai dezvoltate din regiune, precum Polonia, Ungaria sau Cehia. De altfel, chiar Valentin Ionescu a declarat în numeroase rânduri că vrea ca în termen de doi-trei ani să ducă Bursa de la Bucureşti la acelaşi nivel al tranzacţiilor cu cele din Ungaria sau Cehia.

Deşi valoarea tranzacţiilor de pe Bursă a crescut în ultimul an, în special datorită listării Fondului Proprietatea (FP), lichiditatea medie zilnică de circa 11 mil. euro de pe piaţa acţiunilor este în continuare mult sub nivelurile pieţelor de la Praga şi Budapesta, unde se tranzacţionează în medie circa 50-60 mil. euro pe zi. La Varşovia, tranzacţiile zilnice depăşesc 200 mil. euro.

Noutăţi multe, listări puţine

La preluarea mandatului, în septembrie 2010, Valentin Ionescu a anunţat o serie de obiective, printre care cele mai importante erau implementarea conturilor globale, dezvoltarea pieţei derivatelor şi diversificarea ofertei de produse financiare, promovarea de companii de pe piaţa RASDAQ pe piaţa principală şi atragerea de noi emitenţi, precum şi listarea de companii străine pe ATS-ul bursei şi aducerea unor noi categorii de emitenţi, precum fondurile imobiliare (REIT) sau fondurile de index (ETF).

O parte dintre aceste obiective au fost realizate, Bursa anunţând în fiecare lună lansări de noi produse şi instrumente, însă brokerii continuă să reclame absenţa listării de companii noi, care reprezintă esenţa activităţii bursiere.

Şeful BVB crede că şi-a îndeplinit o mare parte dintre obiectivele asumate, mai ales cele care ţin strict de conducerea BVB, în timp ce altele au fost întârziate din cauză că depind şi de alţi factori decizionali, precum CNVM sau Guvernul.

"Ce depinde de noi am făcut şi am încercat să ne mişcăm repede. Conturile globale pentru acţiuni româneşti au fost implementate o dată cu listarea Fondului Proprietatea, iar în martie am făcut demersuri la CNVM pentru extinderea lor pe întreaga piaţă, dar până acum CNVM nu a le-a aprobat decât pentru Petrom, cu trei zile înainte de ofertă. Mi-aş fi dorit să se implementeze mai repede conturile globale pentru a se putea trece apoi la separarea activităţilor post-trading şi crearea de conturi globale pure. Pe futures, am modificat comisioanele, garanţiile şi am lansat produse noi pe Fondul Proprietatea, BVB, aur şi argint. Pe produse derivate am avut target să dublăm tranzacţiile şi avem deja o triplare. Am listat NEPI, aducând astfel un nou instrument (REIT). Pe ATS-ul internaţional aveam plan să aducem cinci companii şi am adus deja patru. Pe ATS-ul local nu avem încă nimic, dar sperăm să aducem câteva companii de pe RASDAQ", a enumerat Valentin Ionescu.

Pe de altă parte, el explică lipsa de noi listări româneşti prin colaborarea uneori dificilă cu alte instituţii ale pieţei. În ultimul an, singura listare nouă a fost cea a Fondului Proprietatea, iar de pe RASDAQ au fost transferate trei companii (Electraorgeş, Ropharma şi Concefa).

"Am discutat cu reprezentanţii CNVM statutul pieţei RASDAQ şi am încercat să simplificăm transferul companiilor de pe RASDAQ pe bursă la costuri cât mai mici, adică să nu mai fie nevoie de prospect sau de intermediar, ci doar de decizia adunării generale a acţionarilor. Din păcate nu am ajuns la un acord cu CNVM în această privinţă. Am mers foarte intens la emitenţii de pe RASDAQ şi la potenţiali emitenţi, dar acestea sunt măsuri de promovare ale căror efecte nu se văd pe termen scurt", a explicat Ionescu.

Antreprenorii locali nu prea se înghesuie însă să-şi listeze companiile pe Bursă, preferând să se finanţeze în continuare prin bănci, companiile străine nici nu concep să-şi listeze subsidiarele locale, Erste luptând împotriva listării BCR la care este obligată prin contract, iar programul de privatizări prin Bursă al Guvernului merge cu viteza melcului. În aceste condiţii, opţiunile conducerii BVB pentru atragerea de noi emitenţi sunt destul de puţine.

Investitorii se lasă aşteptaţi

Pe partea de atragere de noi investitori, Ionescu se poate lăuda cu primul road-show de promovare la Londra, la care au participat reprezentanţi ai statului dar şi ai celor mai importate companii locale listate, iar pe plan local Bursa a început o campanie de promovare prin spoturi TV care îl au ca protagonist pe cântăreţul Tudor Chirilă.

Cu toate acestea, brokerii spun că fondurile de investiţii străine se plâng în continuare că piaţa românească este prea scumpă, iar mecanismul de tranzacţionare prea greoi. Pe partea de retail, numărul de conturi lunare active se menţine la circa 4-5.000, un nivel extrem de scăzut.

Eşecul ofertei de vânzare a 9,84% din acţiunile Petrom de către stat a fost o lovitură importantă şi pentru bursă. Oferta Petrom ar fi trebuit să crească free-float-ul companiei şi să o transforme într-una dintre cele mai lichide acţiuni de la BVB şi să atragă noi investitori pe bursă, atât locali cât şi străini. Unii brokeri spun că oferta Petrom ar fi fost o ocazie unică pentru a aduce noi investitori de retail pe Bursă şi spun că BVB ar fi trebuit să se implice mai mult în promovarea ofertei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO