Business Construct

Cover - Antreprenorul Guzu

Cover - Antreprenorul Guzu

Daniel Guzu, actionarul majoritar al Fabryo Corporation: In urmatorii doi-trei ani luam in calcul si alte investitii in parteneriat cu Oresa, fie prin dezvoltarea unor noi produse, fie prin achizitii de firme din tarile vecine. Nu suntem interesati sa achizitionam un producator local de lacuri si vopsele pentru ca putem face fata cererii de pe piata cu actuala unitate de productie.

25.10.2007, 14:35 48

Daniel Guzu, omul de afaceri care a pus bazele afacerii Fabryo Corporation a decis sa se asocieze cu Oresa Ventures pentru a dezvolta o noua afacere pe piata de adezivi, prin vanzarea a 49% din actiunile producatorului de materiale de constructii Bau Profil, tranzactie estimata la circa 3-4 milioane de euro.
"Am vandut jumatate din actiunile companiei Bau Profil, o afacere infiintata de mine in 2003, catre fondul de investitii Oresa Ventures pentru cateva milioane de euro. Impreuna vom investi in dezvoltarea unei fabrici de adezivi pentru constructii", a declarat fondatorul Fabryo Corporation. Guzu nu este la prima afacere pe care o incheie cu Oresa Ventures, fondul de investitii suedez achizitionand in 2006 pachetul de 49% din actiunile companiei Fabryo Corporation, pentru circa 9 milioane de euro.
Antreprenorul Guzu, 38 de ani, a dezvoltat pana in prezent doua afaceri cu materiale de constructii - Fabryo Corporation (1994), producator de lacuri si vopsele si Bau Profil (2003), producator de profile metalice si accesorii pentru gips-carton.
"Am luat decizia de a investi intr-un nou business din domeniul constructiilor, datorita oportunitatilor de pe aceasta piata. Stiam ca Oresa era interesat sa preia un producator de adezivi de pe piata si m-am oferit eu sa realizam acest proiect impreuna", explica Guzu, care se afla in prezent in discutii cu furnizorii de aditivi, printre care se numara Akzo Nobel (Olanda) sau Clariant (Elvetia) pentru realizarea productiei de adezivi. Compania Bau Profil, care activeaza pe platforma Fabryo Corporation din Popesti-Leordeni, va realiza anul acesta o cifra de afaceri de 13 milioane de euro, nivel dublu fata de cel inregistrat anul trecut.


Fabrica de adezivi, finalizata in vara lui 2008
Guzu si Oresa Ventures nu s-au hotarat inca asupra unui brand pentru adezivi, insa vor incepe constructia fabricii anul acesta si o vor finaliza in primul semestru al anului viitor, in urma unei investitii de 4-5 milioane de euro. Restul investitiilor, pana la 8 milioane de euro, vor fi realizate in dezvoltarea productiei de profile metalice si accesorii pentru gips-carton, un business aflat in continua crestere.
"Noua fabrica va fi construita pe platforma din Popesti-Leordeni si se va intinde pe o suprafata de 1,5 hectare. Vom produce mortare, adezivi pentru gresie si faianta si pentru sisteme termoizolante, sape, gleturi si produse speciale", spune Guzu.
Piata de adezivi, cu un ritm de crestere anual de 20-30%, a ajuns anul trecut la circa 150 de milioane de euro, potrivit jucatorilor de pe piata. Acest segment a atras in ultimii ani investitii masive in capacitati de productie, atat din partea jucatorilor straini cum sunt Henkel (Germania) sau Baumit (Austria), precum si a unor companii locale precum Multistar Prod Oradea, cu brandul Adeplast, sau Bengoss Comimpex Bucuresti, cu produsele Bauleiter.
"Am inceput discutiile cu Oresa Ventures in urma cu doua luni si am ales fondul de investitii ca partener pentru ca avem aceleasi idei de dezvoltare a unei afaceri, precum si datorita sinergiilor care leaga afacerea de adezivi de cea cu lacuri si vopsele a companiei Fabryo", explica Guzu.
In cadrul fabricii de adezivi, care va avea un sistem automatizat de productie, vor lucra circa 30 de oameni, care se vor adauga la cei 60 de angajati pe care ii are compania Bau Profil in prezent.


Nou director general pentru Fabryo Corporation
Producatorul de lacuri si vopsele Fabryo Corporation va numi, de la 1 ianuarie 2008, un nou director general, Aliz Kosza, care a detinut anterior conducerea companiei Orkla Foods.
Noul director general al Fabryo, Aliz Kosza, a condus Orkla Foods timp de patru ani. In ultimii zece ani, ea a ocupat diferite pozitii de management in mai multe companii, printre care cea de director general al companiei petroliere MOL Romania si al Kraft Jacobs, coordonand vanzarile Kraft Jacobs Suchard in Romania.
Dupa preluarea functiei de catre noul director general, Daniel Guzu, care detine impreuna cu sotia 51% din actiunile companiei, va ramane presedintele Consiliului de Administratie al Fabryo.
Producatorul de lacuri si vopsele va finaliza anul acesta un proiect mai amplu de constructie a unei fabricii de vopsele, valoarea totala a investitiei fiind de 20 de milioane de euro.
"Dupa finalizarea investitiei in noua unitate de productie putem sa vindem dublu fata de nivelul din prezent, daca am lucra in trei schimburi. Practic, noua fabrica ne va asigura necesarul de productie pentru urmatorii ani pe piata locala, avand in vedere un ritm de crestere anual de circa 20%", precizeaza Guzu, care considera ca afacerea Fabryo va atinge un nivel de maturitate peste doi ani.
"In urmatorii doi-trei ani luam in calcul si alte investitii in parteneriat cu Oresa, fie prin dezvoltarea unor noi produse, fie prin achizitii de firme din tarile vecine. Nu suntem interesati sa achizitionam un producator local de lacuri si vopsele pentru ca putem face fata cererii de pe piata cu actuala unitate de productie", spune Guzu.


Investitii in produse de nisa
Fabryo Corporation a finalizat anul acesta o investitie de 3 mil. euro intr-o capacitate de productie de vopsele pulberi - utilizate in industrie -, intrand astfel pe un segment de piata aflat inca in faza de dezvoltare.
"In cazul productiei de vopsele pulberi suntem abia la inceput si trebuie sa prindem experienta pentru a putea dezvolta un produs cu o calitate ridicata. Vopselele pulberi sunt niste produse care trebuie realizate cu atentie, pentru ca sunt destul de dificil de aplicat", afirma Guzu.
Decizia de a investi intr-o capacitate de productie de vopsele pulberi face parte din programul de investitii de 20 de milioane de euro programat pentru anul acesta de compania Fabryo.
Reprezentantii companiei au decis sa intre pe segmentul de vopsele pulberi pentru ca acest tip de produs nu este inca exploatat si utilizat la potential maxim in Romania. Toate industriile care finiseaza produsele cu pelicule rezistente sunt utilizatoare de vopsele pulberi sau sunt potentiali utilizatori de astfel de produse.
Sectia de vopsele pulberi include doua linii de fabricatie, cu o capacitate de productie de peste 1.000 tone pe an fiecare, in conditiile in care se lucreaza pe un singur schimb, 8 ore pe zi. Potrivit lui Guzu, compania estimeaza vanzari anuale de circa 3 milioane de euro pe acest segment.
Vopselele pulberi sunt utilizate in industria auto, industria navala, precum si pentru electrocasnice, profile din PVC, adica cu precadere in industrii in continua dezvoltare in care este nevoie de pelicule de protectie foarte rezistente. In plus, vopselele de acest tip sunt utilizate si pentru suprafete in care aderenta este importanta, cum ar fi sticla sau ceramica. Cu alte cuvinte, vopselele pulberi pot fi folosite si in scop decorativ, pentru segmente de accesorii si decoratiuni interioare.
In prezent pe piata locala mai exista un singur producator pe acest segment, firma K?ber din Piatra-Neamt, precum si companii care importa, cum ar fi Neochem (Canada) sau Akzo Nobel (Olanda).
Fabryo va continua sa investeasca in urmatorii ani in noi produse din gama de lacuri si vopsele, dupa ce anul trecut a semnat un parteneriat pe cinci ani de zile cu gigantul DuPont, liderul mondial in productia de pigment alb pentru vopsele, hartie si plastic.
Anul trecut, vopselele lavabile au ocupat o pondere de 36% in totalul vanzarilor, iar emailurile au reprezentat 26% din valoarea totala. Peste 70% din cifra de afaceri a fost generata de vanzarile de vopsele, lacuri si produse conexe, in timp ce restul de 30% au reprezentat produse ca adezivi, solventi si produse pentru intretinerea masinii.
Fabryo estimeaza pentru anul acesta un avans al cifrei de afaceri de circa 30%, pana la 42 de milioane de euro. Compania produce lacuri, vopsele, emailuri, amorse, adezivi, grund si produse chimice pentru autoturisme.
Piata de lacuri si vopsele a ajuns anul trecut la vanzari de circa 180-200 de milioane de euro, in crestere cu circa 15% fata de anul 2005. Piata romaneasca a vopselelor este dominata de patru mari producatori: K?ber, afacere pornita de la zero de Aurel K?ber, Policolor, detinut de trei fonduri de investitii, d?fa Deutek, companie achizitionata in 2005 de fondul de investitii Advent, si Fabryo Corporation, afacere infiintata de Daniel Guzu, in care fondul de investitii Oresa Ventures detine 49% din actiuni.
Consumul de lacuri si vopsele se afla inca la un nivel scazut in comparatie cu tari precum Polonia sau Cehia, de unde si potentialul imens de crestere, precum si cererea tot mai ridicata generata de renovarea locuintelor vechi si de explozia pe care o vor inregistra proiectele noi rezidentiale in urmatorii ani.
Investitiile in piata de lacuri si vopsele s-au intensificat incepand cu anul 2000, odata cu redresarea sectorului industrial de vopsele, cand s-a inregistrat, pentru prima data, o crestere de circa 5-10 % a productiei nationale de vopsele , crestere datorata in principal revigorarii sectorului de constructii, potrivit jucatorilor de profil. Trendul de crestere de circa 10% s-a mentinut si in anii urmatori si a ajuns la 20-25% anul trecut.
Cererea masiva venita din zona constructiilor noi, dar si de pe partea lucrarilor de modernizare a imobilelor vechi, a adus o rata din ce in ce mai stabila si predictibila de profit pentru jucatori.
Interesul investitorilor pentru piata de lacuri si vopsele, unul dintre cele mai competitive sectoare ale pietei materialelor de constructii, s-a facut simtit puternic in 2005, cand D?fa a fost achizitionata de fondul de investitii american Advent International, in urma unei tranzactii care s-a ridicat la circa 17-18 milioane de euro.
Mai mult, in 2006 fondul de investitii suedez Oresa Ventures a achizitionat 49% din actiunile Guzu Chim - actuala Fabryo Corporation. Acest trend a fost inceput inca din 1997, cand Policolor a devenit prima achizitie a fondurilor de investitii. Dar, acesta tendinta nu s-a mentinut imediat si in urmatorii ani.
Fabryo are in prezent pe piata vopselelor decorative o cota de piata de 18%, potrivit reprezentantilor companiei. Compania a ajuns anul trecut la 410 angajati, in crestere cu 30% fata de anul precedent, odata cu extinderea capacitatilor de productie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO