Business Hi-Tech

Anul 2015 va fi anul antreprenorilor în IT

Anul 2015 va fi anul antreprenorilor în IT

Autor: Sorin Pâslaru

13.01.2015, 00:07 2568

În 2003 scriam: „Cu un laptop românii vor cuceri lumea.  În lumea  software-ului nu ai nevoie decât de creier, un laptop şi o conexiune la internet pentru a face bani“. Pornind de la faptul că până în acel an în România se vânduseră un milion de laptopuri, mizam pe faptul că odată ce resursele erau la dispoziţie, mişcarea nu putea fi decât în sensul exploziei de produse informatice prin care România să-şi facă loc pe piaţa mondială. „Poezia“ liniilor de cod  începea dintr-odată să fie substanţă pentru lumea businessului. Astăzi,  România este pe cale să devină hub-ul de IT & C al Europei Centrale şi de Est. Atuul principal este infrastructura, viteza internetului, aşa cum spunea recent directorul de marketing  al UPC România, Robert Redeleanu, prezent la o emisiune ZF Live: „ Nu este un mit, Bucureştiul este în top 3 la viteza internetului în Europa.  Avantajul pentru consumatori este că aici am instalat cea mai nouă tehnologie, iar competiţia este foarte dură. „

Dezvoltarea pieţei de software şi e-commerce în România este pe multi­ple paliere. La nivelul compa­niilor mari, vârful de lance este  eMag, care în 2 ani devine o multi­naţio­nală a Estului, cu afaceri de un miliard de euro. De asemenea, în această categorie BitDefender sau Gecad au dovedit capacitatea locală de extindere pe pieţe şi mai înde­părtate.

În zona întreprinderilor mijlocii, dar bine aşezate, inclusiv în regiune, TotalSoft şi chiar şi mult încercata Siveco au arătat că IT-iştii ştiu să facă şi business. Dar valul cel mai interesant şi cel mai prolific, care explodează în 2016 după toate aşteptările, este acela al start-up-urilor.

Tinerii români sunt obsedaţi de tehnologie, iar smartphone-urile cu aplicaţiile lor au venit ca o mănuşă pentru pasiunea pentru gadget-uri.

Ceea ce părea în urmă cu doar câţiva ani de neimaginat, adică accesul la finanţare în Silicon Valley sau în acceleratoarele de afaceri din Berlin, Amsterdam sau Londra, a devenit acum monedă curentă. Chiar în acest an, doi tineri români care au făcut o aplicaţie pentru optimizarea programelor de fitness în corporaţii au obţinut o finanţare de câteva milioane de euro de la un accelerator de business din Dallas, SUA. Alţi doi tineri, unul din Iaşi şi celălalt din Republica Moldova, au ridicat câteva sute de mii de euro pentru o platformă care va urma să lege inginerii hardware şi companiile industriale în perspectiva faptuluiu că de acum urmează revoluţia atomilor, după ce a fost cea a biţilor.

Este absolut uimitor ca în Fortune Peter Thiel, „naşul” găştii de softişti care au făcut PayPal şi alte servicii în vogă astăzi în America, să vorbească desptre revoluţia atomilor, iar tineri de 25 de ani din România să şi participe la această revoluţie şi să convingă finanţatori să le dea sute de mii de euro pentru ideile lor.

„Românii sunt în prima linie a avansului tehnologic“, spunea în această săptămână la ZF Live Sorin Ionescu, 31 ani, vicepreşedintele pentru dezvoltare internaţională de la eMag, care argumenta că spre exemplu doar în România avem o pondere de 50% a traficului de pe mobil pe site-urile eMag, faţă de 25% în Bulgaria şi 30% în Ungaria.

Nu se ştie exact care sunt factorii care ne-au făcut să fim atât de dinamici - „este posibil ca şi uşurinţa cu care tinerii români vorbesc limba engleză, datorită faptului că filmele sunt titrate şi nu dublate în limba română, însă s-au creat toate condiţiile pentru apariţia unui creuzet antreprenorial în IT&C cu tineri care s-au aruncat direct în competiţia internaţională. 

Infrastructura telecom bună şi posibilitatea de a-ţi arunca produsele direct la nivel internaţional le-au dat antrepenorilor din IT-ul românesc şansa să urce odată cu piaţa mondială de profil aflată în plină fierbere. Spre exemplu, ITNT, compania de la Sibiu a lui Lucian Todea care deţine site-ul soft32.com, care acţionează ca o platformă de software-uri, are 30-40 milioane de utilizatori pe lună, adică ţine piept marilor site-uri din SUA şi Marea Britanie.

Cu 30 de oameni, Todea  vinde exclusiv pentru clienţi externi şi este mult mai cunoscut în SUA decât în România.

Dezvoltarea susţinută a companiilor locale cu produse şi aplicaţii pe piaţa globală a atras atenţia revistelor de business internaţionale care caută acum explicaţii. Să fie facilitatea la impozitul pe venit de 0% pentru softişti sau poate faptul că mulţi programatori sunt plătiţi prin PFA? Poate că explicaţia este în altă parte şi anume în creativitatea românilor. Nu suntem nemţi, dar suntem români. Iulian Stanciu, acţionar la eMag, spune că pentru români este suficient să le spui ce au de făcut, dar nu şi cum, adică pas cu pas operaţiunea pe care trebuie să o facă, aşa cum este necesar să o faci pentru polonezi, unde compania tocmai s-a extins.

Este un sector a cărui dezvoltare este greu de pus pe seama unei iniţiative guvernamentale. Şi să sperăm că guvernul nu are vreo idee să intervină, că mai mult ar strica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO