Business Hi-Tech

Ce planuri are Romtelecom pe piata de servicii TV in viziunea directorului de dezvoltare Ovidiu Ghiman

Ce planuri are Romtelecom pe piata de servicii TV in viziunea directorului de dezvoltare Ovidiu Ghiman
01.06.2010, 23:07 149

Achizitiile, o strategie comerciala competitiva dublata deinvestitii in infrastructura si suportul celorlalte companii dingrup, fac din obiectivul Romtelecom de a ajunge in trei ani numarulunu pe piata locala de servicii TV o tinta "realista", spune OvidiuGhiman - director executiv strategie si dezvoltare al companiei, inciuda faptului ca operatorul este acum numarul trei pe aceastapiata, iar liderul RCS&RDS are cu peste 1,6 milioane de clientiin plus.

"Obiectivul ca Romtelecom sa ajunga lider de piata nu numai pesegmentul TV, ci si pe piata de internet rapid intr-un orizont detrei ani este fezabil", pluseaza Ghiman, explicand apoi pas cu pascare sunt motivele pe care se bazeaza cand sustine acestelucruri.

Primul dintre ele, si poate cel mai puternic, este ca Romtelecomtrebuie sa se orienteze rapid catre piete care sunt in crestere inconditiile in care telefonia fixa este in scadere. Din cele 807,7mil. euro venituri inregistrate in 2009, aproape 400 mil. euro auvenit din telefonia fixa, cu 200 de milioane de euro mai putindecat in 2006. Compania a ajuns, pe de alta parte, in aceeasiperioada, de la 100.000 de clienti pe net si TV la peste 1,7milioane - insa acest lucru nu este suficient, spune Ghiman.

Unul dintre elementele cheie in strategia Romtelecom ilreprezinta investitiile in retea si lansarea de noi servicii."Piata de TV este in momentul de fata in mod clar dominata depachete standard care au drept cel mai mare avantaj doar faptul caau un pret foarte mic, iar singurul diferentiator de pe piata estereprezentat de investitia unor competitori in continutexclusiv".

Managerul Romtelecom mizeaza insa ca piata locala va migra spreservicii mai sofisticate, de la televiziune HD pana lainteractivitate si continut la cerere, la fel cum s-a intamplat pepietele occidentale.

Pentru a incuraja aceasta migrare a pietei Romtelecom siNextGen, compania sa de cablu, vor investi in extindereainfrastructurii si in lansarea de noi servicii si echipamente."Toate aceste avantaje pe care le poti avea pentru un serviciu TVsunt in mod clar menite sa te pozitioneze puternic in zona deentertainment pentru ca le oferi clientilor altceva decat sa seuite la doua stiri sau cinci filme sau la un simplu meci".

Un prim pas in aceasta directie este lansarea de catreRomtelecom a serviciilor de televiziune HD prin platforma deteleviziune din satelit - in premiera pe piata locala. Compania vacontinua cu lansari agresive pe zona serviciilor suplimentare, aspus Ghiman, fara a oferi bugete de investitii sau detalii desprenoile produse. Compania se bazeaza pe faptul ca aceste oferteprecum televiziunea HD prin satelit vor determina clientiirivalilor sa vina la Romtelecom - mutare fara de care compania econstienta ca nu poate ajunge numarul unu pe piata.

Un al doilea element cheie este extinderea acoperirii retelei simarirea vitezelor de acces la internet, atat prin Romtelecom, catsi prin NextGen. Compania are astfel ca tinta sa poata oferiservicii fixe in cat mai multe locatii din Romania - fie ca e vorbade IPTV, fie ca e vorba de cablu. "Platforma IPTV trebuie sa ajungaun produs de masa", spune Ghiman. Nu ofera detalii, dar este clarca tinta e irealizabila cand serviciul IPTV e disponibil, ca acum,doar in zece orase. "Va fi o extindere treptata".

De asemenea, Romtelecom si-a schimbat abordarea de lucru cucompania sa de cablu: daca initial oamenii NextGen erau instruitisa spuna ca sunt o firma "independenta", acum operatorul detelefonie fixa si-a "asumat paternitatea" operatorului, iarcolaborarea s-a strans. Cele doua firme folosesc sedii comune, undese pot plati facturi pentru ambii operatori, iar retelele seconstruiesc coordonat: unde merge NextGen nu construieste siRomtelecom. "Acum este destul de multa sinergie in colaborareadintre cele doua companii si incercam sa extindem acest lucru lanivel national".

Ghiman puncteaza si un alt element cheie: serviciile premium alecompaniei vor fi disponibile si la Romtelecom si la NextGen, pasdeja realizat cu oferta de televiziune HD. Reteaua NextGen acoperaacum zeci de orase si peste 100 de localitati din mediul rural,avand peste 100.000 de clienti pe internet si TV, iar planul esteca extinderea sa continue agresiv, prin achizitii.

Tinta: cei aproape 500 de operatori mici de cablu TV care aveaula finele anului trecut aproape 16% din piata TV. "Daca nu seintampla un fenomen de consolidare a pietei si industria ramane lafel de fragmentata, e greu sa ajungi numarul unu doar prin lansareade servicii noi". NextGen s-ar putea intalni in acest demers deinghitire a "pestilor mici" si cu Digital Cable Systems, unoperator controlat de fondul american AIG cu aproximativ 100.000 declienti, care are si o platforma de satelit. Va inghiti NextGen siDCS in cursa de crestere spre locul 1? E prematura aceasta discutiespune Ghiman, care arata ca DCS e deja un operator mare, iar panala el sunt sute de alte firme mai mici de "cumparat".

Dar este totusi plauzibila ipoteza ca piata va ingheta pentru apermite Romtelecom sa devina numarul unu in conditiile in careRCS&RDS a atras chiar si UPC in razboaie agresive de preturi?Ghiman sustine ca nu se asteapta ca rivalii sa nu faca nimic, daraduce in sprijinul sau, pe de alta parte, argumentul ca Romtelecomsi NextGen vor arunca in lupta si pachete cu servicii ale Cosmote,pe care le vor vinde prin reteaua Germanos.

"Obiectivul e plauzibil cata vreme toate eforturile acestea suntvazute la comun, adica nu vorbim doar de un pachet nou de serviciiTV, ci de o oferta comuna cu Cosmote, achizitii de operatori siupgrade de infrastructura". In plus, crede Ghiman, recesiuneaadauga o presiune suplimentara la tensiunea deja uriasa de pe piataTV, iar unele companii nu vor putea rezista si fie vor iesi de pepiata, fie vor fi cumparate.

De la decizii pe telefon cu "dl Teszari" la proceduri sireguli de corporatie

Cunoscut pe piata telecom pentru ascensiunea, in 11 ani, de lapozitia de director de filiala la cea de director comercial alcompaniei locale RCS&RDS, Ovidiu Ghiman a produs un soc anultrecut cu anuntul plecarii pe o pozitie de top management larivalii de la Romtelecom. Intrebat daca mutarea a fost si pentru elun soc, prin trecerea de la un model de business in care puteastabili in 5 minute cu "domnul Teszari", la telefon, directiile deactiune ale RCS la un model corporatist, cu reguli si proceduri,Ghiman admite diferentele dar spune ca a depasit diferentele. "Cusiguranta structura companiei este diferita de modelul cu care erameu obisnuit si a fost un an in care partea de adaptare nu a fost lamodul, OK, Ovidiu acum ai sase luni sa te adaptezi si mai vorbimdupa aceea. Am fost aruncat in apa pur si simplu". Pentru unmanager care si-a inceput cariera construind de la zero una dintrefilialele RCS, preluarea controlului la compania de cablu aRomtelecom - NextGen, care se afla exact in faza de extindere siachizitii, a simplificat lucrurile. "Coordonarea NextGen m-a ajutatfoarte mult, la fel cum a contat si faptul ca la scurt timp dupa ceam venit la Romtelecom s-a simtit nevoia redefinirii strategiei peurmatorii trei-patru ani, un proces de care am fost directresponsabil". Ghiman refuza o comparatie intre timpul in care selua o decizie la RCS&RDS si Romtelecom, dar conchide:"Deciziile se iau aici repede. As spune ca singura diferenta esteca procesul de aprobare este mai structurat, insa orizontul in carese ia o decizie este unul care sustine businessul".

De la decizii pe telefon cu "dl Teszari" la proceduri si regulide corporatie

Cunoscut pe piata telecom pentru ascensiunea, in 11 ani, de lapozitia de director de filiala la cea de director comercial alcompaniei locale RCS&RDS, Ovidiu Ghiman a produs un soc anultrecut cu anuntul plecarii pe o pozitie de top management larivalii de la Romtelecom. Intrebat daca mutarea a fost si pentru elun soc, prin trecerea de la un model de business in care puteastabili in 5 minute cu "domnul Teszari", la telefon, directiile deactiune ale RCS la un model corporatist, cu reguli si proceduri,Ghiman admite diferentele dar spune ca a depasit diferentele. "Cusiguranta structura companiei este diferita de modelul cu care erameu obisnuit si a fost un an in care partea de adaptare nu a fost lamodul, OK, Ovidiu acum ai sase luni sa te adaptezi si mai vorbimdupa aceea. Am fost aruncat in apa pur si simplu". Pentru unmanager care si-a inceput cariera construind de la zero una dintrefilialele RCS, preluarea controlului la compania de cablu aRomtelecom - NextGen, care se afla exact in faza de extindere siachizitii, a simplificat lucrurile. "Coordonarea NextGen m-a ajutatfoarte mult, la fel cum a contat si faptul ca la scurt timp dupa ceam venit la Romtelecom s-a simtit nevoia redefinirii strategiei peurmatorii trei-patru ani, un proces de care am fost directresponsabil". Ghiman refuza o comparatie intre timpul in care selua o decizie la RCS&RDS si Romtelecom, dar conchide:"Deciziile se iau aici repede. As spune ca singura diferenta esteca procesul de aprobare este mai structurat, insa orizontul in carese ia o decizie este unul care sustine businessul".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO