Business Hi-Tech

Makowski, Romtelecom: Există unele semne de revenire, dar piaţa rămâne dificilă

Autor: Adrian Seceleanu

04.10.2010, 23:53 48

Piaţa de servicii de comunicaţii pen­tru companii va înregistraîn acest an o nouă scădere, pe fondul "rece­siunii severe", însăevoluţia cotelor de piaţă pentru cei mai mari jucă­tori de pe piaţatelecom rămâne subiectul unei competiţii strânse în contextul încare clienţii sunt dispuşi să-şi schimbe furnizorii sau săachiziţioneze şi echipamente sau servicii de suport care le potoptimiza costurile, spune George Makowski, directorul diviziei debusiness a Romtelecom.

"Companiile se uită la facturile telecom, îşi reevalueazăcheltuielile, îşi optimizează cos­tu­rile. Marile companii îşireduc numărul de linii de telefonie fixă, se întreabă dacă nu sepot descurca cu 8 linii în loc de 10. Ceea ce vedem pe piaţă estecă de la cele mai mari 1.000 de companii din România până laministere şi firmele mici se reduc cheltuielile. Nu doartele­fo­nul fix, ci şi mobilele, absolut tot", explică ofi­cialulRomtelecom.
Noul val de reduceri ale bugetelor telecom vine după un an 2009 încare piaţa telecom a scă­zut cu 13%, la 4 mld. euro, după mai mulţiani de creştere neîntreruptă.
Totuşi, "greul" scăderilor a fost conta­bili­zat de operatorii detelefonie mobilă, piaţă pe care românii au cheltuit cu 400 mil.euro mai pu­ţin anul trecut, iar Romtelecom are încă mo­tive săvadă zone cu potenţial de creştere chiar şi în acest context depiaţă, crede Makowski.
Britanicul care prelua în urmă cu aproape patru ani conducereanou-înfiinţatei divizii de business a Romtelecom, cu sarcina de acrea aproape de la zero o forţă de vânzări care să lup­te pentruclienţi pe o piaţă în mod atipic domi­na­tă de operatorii detelefonie mobilă, spune că acum operatorul poate concura mult maieficient atât cu rivali ca Orange şi Vodafone, cât şi cuRCS&RDS sau UPC.

Procesul de restructurare prin care a trecut Romtelecom în ultimiiani şi care a dus la o reducerea costurilor companiei a permisoperatorului, spre exemplu, să lanseze în aceas­tă vară - "operioadă moartă pentru vân­zări" - o campanie prin care a oferitfirmelor mici voce fixă şi internet la tariful de 10 euro, câtcostă în mod obişnuit doar telefonia fixă. Campania a adus aproape3.000 de clienţi la Romtelecom.
După o lungă perioadă în care mii de com­pa­nii mici şi-auîntrerupt activitatea sau au in­trat în faliment, există, chiar şiîn acest an, unele sem­ne timide de revernire: "De la începutulanului am înregistrat un număr de 5.000 de noi cli­enţi companiicare au cumpărat servicii de inter­net de la Romtelecom".
Şeful diviziei de business a Romte­lecom lea­gă aceste rezultateleşi de faptul că Rom­telecom a reuşit să-şi construiască o echi­păde vânzări şi un portofoliu de pro­duse cu care să poată atacaeficient piaţa. Una dintre "arme" este un call-center înfi­in­ţatîn Braşov, care sună clienţii pentru a le pro­pu­ne oferte dinpartea companiei. Call-cen­ter-ul înfiinţat în 2008 cu 40 dean­ga­jaţi nu a atins dezvoltarea anticipată ini­ţial (90 deoameni) însă are totuşi cu 10 oa­meni mai mult în prezent, în ciudaunei pie­ţe în scă­dere, spune Makowski. Oficia­lul Rom­tele­comspune că schimbările prin care a trecut compania şi extindereapor­to­fo­liului oferit companiilor - inclusiv cu ser­vicii desuport IT sau livrare de echi­pa­mente IT - au ajutat la schimbareaper­cep­ţiei Romtelecom pe piaţă atât din punc­tul de vedere alclienţilor, cât şi al ri­va­lilor. "Înainte era o modă ca toatălu­mea să ple­ce la operatorii mobili, acum sunt şi oameni care vinde la mobili spre noi."

Portofoliul nou de produse, care va fi com­pletat cu PC-uri şiservere Dell - în urma unui parteneriat exclusiv cu com­pa­niaamericană -, dar şi extinderea ga­mei de servicii de suport IT şi ore­laţie "mai strânsă" cu Cosmote ar trebui să ajute Romtelecomsă-şi ma­jore­ze cota de piaţă în ciuda con­tex­tului dificil,speră Makowski.
Romtelecom este con­trola­tă de grupurile OTE (Grecia) şi DeutscheTele­kom (Germania).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO