Business Hi-Tech

Veniturile cabliştilor din Est, cu 15 ani în urma Vestului

Veniturile cabliştilor din Est, cu 15 ani în urma Vestului

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

23.02.2011, 23:56 42

Venitul mediu lunar pe abonat (ARPU) înregistrat de operatoriide cablu din Europa de Est este la un nivel înregistrat cu 15 aniîn urmă pe pieţele occidentale, însă decalajul din punctul devedere al lansării a diferite servicii este de trei ori mai mic,potrivit unui studiu realizat de compania de analiză IHS ScreenDigest.

"Când a fost ultima oară vestul Europei la nivelul ARPUînregistrat acum în Est? S-a întâmplat în anul în care DVD-urileintrau pentru prima oară la vânzare, Spice Girls era numărul unu întopuri şi se lansau pe piaţă companiile eBay şi MySpace. Era anul1996", a subliniat diferenţa Guy Bisson, director de cercetare pepiaţa TV al IHS Screen Digest.

"Este însă Estul cu 15 ani în urma Vestului din punctul devedere al dezvoltării? Eu nu cred acest lucru pentru că dacă neuităm la numărul de abonamente vândute pe gospodărie, operatoriidin Est sunt doar cu 5 ani în urma noastră", a adăugat el.

Operatorii din Est înregistrează "poveşti de creşterefenomenale" pe acest segment, dezvoltându-se puternic prin vânzareade servicii suplimentare, după ce iniţial câştigă clienţi vânzânddoar cel mai ieftin serviciu de cablu TV, a adăugat el. Datele aufost prezentate în cadrul Cable Congress, un eveniment care a avutloc săptămâna trecută în Elveţia, la Lucerna.

În anul 2010 nivelul mediu al ARPU înregistrat de operatorii decablu din vestul Europei a fost de 23,10 euro, potrivit surseicitate. În România, nivelul ARPU a fost anul trecut de aproximativ11 euro şi ar putea creşte aproape de 14 euro în 2014, potrivitestimărilor IHS Screen Digest. În Ungaria, nivelul ARPU a fost deaproximativ 16 euro anul trecut şi ar putea ajunge peste 21 de euroîn 2014, potrivit aceleiaşi surse. În România o conexiune fixă lainternet cu viteze de download de 100 Mbps costă mai puţin de 10euro, în timp ce în Vest tarifele sunt şi de cinci ori mai maripentru acelaşi serviciu. De asemenea, cel mai ieftin abonament lacablu TV costă în România aproximativ 25 de lei (6 euro), deaproximativ trei ori mai puţin decât în Vest.

Anul trecut, operatorii de cablu din Europa au înregistratvenituri de 18,8 miliarde de euro, în creştere cu 6%, iarveniturile generate de televiziunea digitală au depăşit în premierăveniturile generate de cablul analogic. "Serviciile video la cerereau explodat: încasările au crescut cu 26%, la 412 milioane de euroanul trecut", a declarat Manuel Kohnstamm, preşedintele AsociaţieiCable Europe şi director în cadrul organizaţiei europene a LibertyGlobal, compania care deţine numărul doi pe piaţa TV din România,UPC.

Numărul de abonamente la serviciile furnizate de operatorii decablu din Europa a depăşit în premieră anul trecut pragul de 100 demilioane, iar piaţa ar putea înregistra noi creşteri în aniiurmători întrucât operatorii de cablu au o reţea mai bună decâtcompaniile de telefonie fixă şi vor putea atrage o cotă importantădin clienţii noi la servicii precum cele de internet, a adăugatKohnstamm.

Din punctul de vedere al achiziţiilor, Europa Centrală şi de Esta fost cea mai activă piaţă în 2010, cu o pondere de 75% dintranzacţii, a spus Guy Bisson. Una dintre cele mai mari tranzacţiiau fost achiziţia companiei poloneze Aster de către UPC, dar foartemulte tranzacţii mici au avut loc în Europa de Est, în ţări caRomânia şi Ungaria. "Vorbim de achiziţii mici, pentru că în Europade Est piaţa este încă în prima fază de consolidare, în carecompaniile de cablu îşi cumpără rivalii mai mici, pe pieţe caRusia, Ungaria şi România. Aceasta este o tendinţă-cheie care vacontinua în Est", a spus Bisson.

Companiile locale RCS&RDS şi Romtelecom, prin diviziaNextGen, au fost cele mai active în achiziţia de firme mici de pepiaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO