Business Internaţional

Cum a reusit o femeie sa creeze unul dintre cei mai importanti dezvoltatori imobiliari din China

Cum a reusit o femeie sa creeze unul dintre cei mai importanti dezvoltatori imobiliari din China

Zhang Xin, CEO al SOHO China: Nu m-am nascut intr-un turn de fildes. Iar asta m-a facut mult mai determinata sa-mi pun planurile in aplicare.

09.05.2008, 20:32 43

Nu numai piata americana fierbe. A doua cea mai mare economie a lumii dupa puterea de cumparare, China se afla si ea in valtoarea unui boom imobiliar. De cinci ani incoace, guvernul chinez se straduie sa potoleasca avantul preturilor si al profiturilor de pe piata de real estate.
Dupa ani de zile in care preturile au urcat la inaltimi naucitoare (rata de crestere inregistrata in 2007 a fost de 11,4%), tragand dupa ele si avantul investitorilor, ritmul de crestere pare sa se mai fi domolit.
Dar cum oportunitatile de crestere sunt inca destule (anul trecut, populatia Beijingului a crescut cu 520.000 de locuitori, in timp ce numarul de case vandute a fost de 144.000), de la an la an linia cerului asiatic se schimba si noi cladiri apar la orizont. Printre castigatorii perioadei, un succes notabil l-a avut SOHO China, cel mai mare dezvoltator comercial si a treia companie privata din China. La carma ei se afla Zhang Xin, una din figurile celebre de miliardari din topul Forbes, dar care nu si-ar fi imaginat sa atinga o asemenea pozitie cu 30 de ani in urma.
Zhang Xin a vazut cat de haotice si inghesuite pot fi orasele unei tari cu 1,3 miliarde de locuitori, din care aproape 17,5 milioane locuiesc numai in capitala Beijing, si a decis sa profite de pe urma acestui fapt. "Oriunde exista dezordine si uratenie, noi putem face o diferenta", afirma femeia care astazi este CEO-ul celui mai mare dezvoltator comercial de pe piata de real estate din Beijing.
Compania a fost infiintata in 1995, de Zhang Xin, CEO, si sotul sau Pan Shiyi, presedintele boardului. Recent, Pan i-a facut sotiei sale un cadou generos - toate actiunile sale - care a propulsat-o in topul celor mai bogate femei-miliardar din lume. Astfel, in prezent, Zhang Xin detine 66,48% din actiunile SOHO China, prin intermediul unui off-shore administrat de HSBC.
SOHO China este in prezent cel mai puternic nume din real estate si cel mai mare dezvoltator imobiliar cu destinatie comerciala din Beijing. Proiectele pe retail pe care compania le-a dezvoltat in districtul central de afaceri (CBD) din capitala Chinei totalizeaza 2.000 de magazine si alcatuiesc cel mai mare spatiu comercial din zona.
Dupa patru ani de la lansare, proiectele SOHO China au tinut permanent pozitia intai in topul celor mai mari vanzari din Beijing. Cele peste 1,5 milioane de metri patrati construiti de Zhang in capitala Chinei reprezinta 20% din constructiile ridicate in CBD si 39% din totalul vanzarilor, in timp ce suprafata totala a constructiilor realizate de companie pana in prezent in toata tara este de aproape 2,45 milioane de metri patrati. In 2007, compania condusa de Zhang Xin a raportat un profit de 1,97 miliarde de yuani (277 de milioane de dolari), de circa cinci ori mai mare decat in anul anterior, iar asta, in conditiile unei piete aflate in pragul scaderii.
Cum a ajuns SOHO China sa se numere printre cele mai admirate companii din China (Fortune 2006), iar Zhang Xin una dintre cele mai de succes femei de afaceri din lumea intreaga? Dezvoltatorul a intuit oportunitatea data de era real estate-ului in China, astfel ca, in timp ce piata locala se confrunta cu boomul imobiliar, SOHO China culege roadele unei strategii bine puse la punct din timp.
Pentru 2008, in rand cu majoritatea dezvoltatorilor imobiliari chinezi, Zhang Xin se asteapta la noi cresteri, pe fondul apropierii Jocurilor Olimpice din luna august, care au urcat pretul proprietatilor din apropierea stadionului olimpic la peste 7.000 de dolari pe metrul patrat.
Din 1995, cand au lansat businessul, Zhang Xin si sotul sau, fost angajat al Ministerului de Petrol din China, au devenit unul dintre cuplurile celebre ale republicii, fiind renumiti pentru designul modern si inovativ pe care l-au propus pe piata de real estate.
Unul dintre avantajele lor a fost angajarea de arhitecti high-profile din exteriorul tarii pentru proiectarea cladirilor rezidentiale de lux cu care s-au lansat. Strategia pe care au aplicat-o cei doi fondatori inca de la inceput a fost cea care i-a permis companiei SOHO China sa inregistreze marje de profit de 55% in 2007, cu doua puncte procentuale mai mult fata de anul precedent. Compania se axeaza pe proprietatile comerciale de lux, pe care le construieste si apoi le vinde la un pret chiar si cu 30% peste nivelul pietei.
In plus, orientarea catre acest segment de piata o protejeaza de concurenta concentrata mai mult pe partea de rezidential, ceea ce ii permite sa fie tot timpul cu un pas inaintea trendului.
Daca rata medie de indatorare in randul dezvoltatorilor imobiliari trece pragul considerat inca acceptabil de 50-70%, SOHO China a avut in 2007 o rata de indatorare de 8,3%. Cu alte cuvinte, compania condusa de Zhang are inca suficient spatiu de extindere si asa se face ca dezvoltatorul a anuntat ca va incepe sa cumpere terenuri sau proiecte de la ceilalti jucatori din piata.
Lovitura decisiva pe care Zhang Xin si sotul sau au dat-o bulei imobiliare a fost insa marketingul. In 2006, de exemplu, SOHO China a cumparat o cladire de la un dezvoltator care se afla in pragul falimentului dupa ce mizase pe aceeasi moneda a finantarii proiectelor viitoare prin prevanzarea constructiilor actuale.
Daca la momentul contractarii niciun apartament nu fusese cumparat, dupa doar patru luni de la preluarea de catre SOHO China, aceleasi locuinte, modificate un pic de catre Zhang si Pan, erau vandute la al doilea cel mai mare pret de pe piata imobiliara din Beijing. Explicatia a constat nu doar in puterea brandului SOHO China, ci si in intampinarea nevoilor clientului prin punerea la dispozitia acestuia a unui spatiu mai mare de locuit. De la an la an, preturile practicate de companie cresc cu circa 20%, cu mult peste rata medie anuala de crestere de pe piata (11,4%).
Portofoliul companiei cuprinde sapte proiecte care totalizeaza 40 de zgarie-nori si peste 160 de vile de lux: SOHO New Town, Jianwai SOHO, SOHO Shangdu, Chaowai SOHO, Guanghualu SOHO, Commune by the Great Wall, Boao Kempinski. Recent, dezvoltatorii au anuntat un alt proiect, Sanlitun SOHO, un complex cu destinatie mixta de 470.000 de metri patrati din cartierul omonim, cea mai aglomerata zona mondena a Beijingului, care va fi finalizat in 2009. Dintre toate proiectele dezvoltate de cuplul de antreprenori, cel mai laudat a fost Comuna de langa Marele Zid Chinezesc, un complex de agrement cu peste 40 de vile de lux, conceput de o suita de 12 arhitecti asiatici.
Proiectul a fost premiat in 2002 la Biennale di Venezia, cel mai important forum de arta vizuala contemporana, iar Zhang Xin a fost astfel prima personalitate non-arhitect care s-a bucurat de o asemenea distinctie.
Dar, in urma cu 30 de ani, Zhang nici nu ar fi sperat la o cariera cu recunoastere internationala. Zhang s-a nascut in 1965 in Beijing, iar la 14 ani situatia materiala a fortat-o sa se mute in Hong Kong pentru a lucra in diverse fabrici la croit incaltaminte si haine ori la asamblat de jucarii. Pe atunci, singurul sau vis era sa invete limba engleza si sa lucreze intr-un birou. Drumul i-a adus insa o bursa la Universitatea Sussex din Marea Britanie, urmata de un master la Universitatea din Cambridge.
Specializarea aleasa, Economia Dezvoltarii, i-a adus un job ca analist la ING Barings, iar apoi la Goldman Sachs, in New York, unde a lucrat pana la intoarcerea sa in China, in 1995. Intoarsa in tara de origine, Zhang a ales un cu totul alt drum decat cel de pe continente straine: real estate-ul, iar pariul facut i-a adus chiar mai mult succes decat finantele.
Criticii si analistii pesimisti ai pietei chineze de real estate afirma ca succesul SOHO China nu va mai fi o certitudine dupa Jocurile Olimpice de anul acesta, in contextul in care criza imobiliara e iminenta.
Zhang Xin este insa increzatoare: majoritatea proiectelor pe care le dezvolta compania sa se adreseaza unui segment stabil al pietei, mediu spre sus, iar acesti cumparatori sunt constienti de alegerile pe care le fac.
Iar daca vor veni intr-adevar vremuri grele, Zhang Xin pare pregatita sa le infrunte: "Nu m-am nascut intr-un turn de fildes. Iar asta m-a facut mult mai determinata sa-mi pun planurile in aplicare."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO