Business Internaţional

HSBC face un pariu riscant pe boom-ul pietei rezidentiale americane

16.02.2007, 20:13 32

In momentul in care piata imobiliara rezidentiala a Statelor Unite a inceput sa creasca puternic, grupul bancar HSBC a incercat sa profite pariind pe segmentul inferior al pietei ipotecare, pe clientii cu o istorie "mai putin perfecta" in ceea ce priveste indatorarea.
Clientii mai putin solvabili au avut dintotdeauna un grad ridicat de risc atasat, insa banca britanica HSBC a considerat ca este capabila sa tina lucrurile sub control. In 2005 si 2006, HSBC a achizitionat imprumuturi de acest tip in valoare de miliarde de dolari de la alti creditori, atrasa de dobanda ridicata a acestora, scrie The Wall Street Journal.
Acum, "petrecerea" a luat sfarsit pentru HSBC, cat si pentru multi alti bancheri care au dorit sa profite de dezvoltarea sectorului rezidential inregistrata in prima jumatate a acestui deceniu. Cand ratele dobanzii au inceput sa creasca si piata sa se raceasca, HSBC a ajuns la concluzia ca sistemele sale de monitorizare a acestui tip de clienti si de evaluare a riscurilor legate de nerambursarea creditelor contractate de catre acestia nu sunt perfecte.
Multe dintre aceste imprumuturi au ramas nerambursate. Procentul de credite ipotecare cu intarzieri de rambursare mai mari de 60 de zile este in crestere in cazul HSBC. "Am luat niste decizii care nu au fost foarte potrivite," spune Tom Detelich, director HSBC in Statele Unite, cel care conduce eforturile bancii de "curatare" a portofoliului de credite ipotecare.
Cazul HSBC evidentiaza problemele economice aparute la incheierea perioadei de maxima crestere a sectorului rezidential. De cateva luni, bancheri, constructori de locuinte, dezvoltatori de complexe rezidentiale si agenti imobiliari, toti incearca sa se adapteze la un nou peisaj rezidential.
HSBC, pozitionata pe locul trei in lume din punctul de vedere al valorii de piata si una dintre cele mai mari banci cu activitati in Statele Unite care acorda credite clientilor care nu se pot imprumuta de pe piata principala (subprime lenders), nu este singura banca creditoare care se confrunta cu probleme pe acest segment de creditare.
Acest tip de creditare s-a dezvoltat in ultimii ani, ajungand sa reprezinte in prezent aproximativ 12% din piata ipotecara americana cu o valoare de 8.400 de miliarde de dolari (6500 mld. euro), fata de 7,5% catre sfarsitul anului 2001, conform First American LoanPerformance, o firma de cercetare din San Francisco.
HSBC incearca sa limiteze daunele si sa-i convinga pe investitori ca a invatat din greselile pe care le-a comis. Banca a angajat mai multe persoane care sa incerce sa recupereze creditele de la clienti. Creditele cu probleme de pe acest segment reprezinta numai o mica parte din portofoliul de credite de consum al HSBC.
Unii analisti pun insa performantele slabe ale actiunilor HSBC pe seama problemelor intampinate de banca in ceea ce priveste operatiunile de consumer finance din Statele Unite. In ultimul an, valoarea actiunilor bancii nu a inregistrat nicio modificare pe bursa londoneza, in timp ce indicele Dow Jones Wilshire Global Banks a avansat cu 18,4%.
HSBC, a banca cu o istorie de 142 de ani si operatiuni in 76 de tari, a inceput sa activeze in sectorul american de consumer finance in 2003 cand a achizitionat Household International, acuzata de practici agresive de creditare. Pentru HSBC, Household reprezenta o modalitate de diversificare dincolo de Europa si Asia, creditarea pe segmentul inferior al pietei ipotecare fiind considerata de banca un business cu mult mai putin competitiv decat serviciile de creditare oferite clientilor solvabili.
Household dezvoltase un sistem de evaluare a riscurilor legate de creditele de consum denumit Worldwide Household International Revolving Lending System sau Whirl.
Piata americana a creditelor ipotecare este o retea de businessuri care depind unele de altele.
Creditele ipotecare sunt adesea cumparate si vandute de mai multe ori, alte institutii decat cele care au initiat creditele ajungand sa se confrunte cu riscurile de default.
HSBC Mortgage Services, o divizie a bancii, desfasura activitati in mai multe parti ale acestei retele.
O parte, numita Decision One Mortgage, acorda creditele ipotecare, de multe ori unor clienti a caror solvabilitate nu era foarte sigura. HSBC vindea unele dintre aceste credite, in timp ce altele erau pastrate drept investitii.
HSBC era nerabdatoare sa-si asigure o acoperire mai mare si din acest motiv a inceput sa achizitioneze un volum mare de astfel de credite initiate de la alte institutii, incluzandu-le in propriul portofoliu.
Douglas Flint, director financiar in cadrul HSBC, a declarat ca banca isi cladea portofoliul intr-un mod organizat.
Unele decizii s-au dovedit a fi gresite mai tarziu. Pentru a achizitiona astfel de credite de la alte institutii, HSBC a acceptat documente in care nu se preciza daca castigurile declarate de cei care contractasera imprumuturile erau reale.
Pe fondul dezvoltarii puternice a pietei imobiliare, imprumuturile de tip subprime erau la mare cautare pe Wall Street datorita dobanzilor ridicate. Aceasta piata competitiva a determinat HSBC si alte banci sa ofere imprumuturi mai riscante unor persoane mai putin solvabile.
In mod tipic, creditorii isi bazeaza calculele privitoare la solvabilitatea unui contractor de credit pe ratinguri cunoscute sub denumirea de scoruri FICO, generate de Fair Isaac din Minneapolis.
Eficacitatea acestor scoruri nu fusese insa testata pentru acest tip de credite.
HSBC admite ca a gresit in modul de evaluare a acestor imprumuturi. In 2005, HSBC si-a intensificat achizitiile de credite subprime. La inceputul anului 2006, ratele dobanzii erau in crestere, iar ritmul de crestere a preturilor la locuinte incetinea. Datorita cresterii dobanzilor, unor contractori de credite le era greu sa-si micsoreze platile lunare prin refinantare.
Unele dintre imprumuturile acordate de HSBC au devenit neperformante foarte curand. Imprumuturile achizitionate de HSBC au urmat rapid aceeasi tendinta.
La inceput, spun oficialii HSBC, banca a crezut ca aceste cazuri se datorau modificarii legislatiei americane privitoare la faliment. Insa, dupa numai cateva luni, banca a ajuns la concluzia ca problema este mult mai serioasa.
Cand cei care contractau imprumuturile nu erau obligati sa aduca documente care sa le ateste veniturile si locurile de munca, acestia includeau date false in contractul de imprumut. In cadrul unui raport trimis bancilor de la care cumpara credite, HSBC le recomanda acestora sa verifice datele declarate de contractorii de credite.
In prezent, HSBC incearca sa limiteze daunele. In luna august a anului trecut, banca a numit un nou director al HSBC Mortgage Services.
In acelasi timp, banca si-a dublat, pana la 875, numarul angajatilor care au drept sarcina contactarea clientilor in legatura cu neplata ratelor si incearca sa elaboreze planuri de plati. HSBC incearca sa identifice acele persoane care vor avea cele mai mari dificultati in efectuarea platilor lunare.
Banca spune ca este dispusa sa nu-si mai majoreze ratele dobanzii pe cat posibil daca acest lucru ii ajuta pe clienti sa evite incapacitatea de plata.
Banca nu mai acorda si nu mai cumpara credite fara a verifica veniturile contractorilor. "Trebuie sa ne asiguram ca clientii isi pot rambursa creditele, acest lucru fiind benefic atat pentru noi, cat si pentru ei", spune Detelich.

Strategie periculoasa

Cand ratele dobanzii au inceput sa creasca si piata sa se raceasca, HSBC a ajuns la concluzia ca sistemele sale de monitorizare a clientilor-problema si cele de evaluare a riscurilor legate de nerambursarea creditelor nu sunt perfecte
Pentru a achizitiona astfel de credite de la alte institutii, HSBC a acceptat documente in care nu se preciza daca castigurile declarate de cei care contractasera imprumuturile erau reale
HSBC, pozitionata pe locul trei in lume din punctul de vedere al valorii de piata si una dintre cele mai mari banci cu activitati in Statele Unite care acorda credite clientilor care nu se pot imprumuta de pe piata principala
Banca si-a dublat, pana la 875, numarul angajatilor care au drept sarcina contactarea clientilor in legatura cu neplata ratelor si incearca sa elaboreze planuri de plati

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO