Business Internaţional

Mutare istorică: Guvernul britanic vrea să cedeze administrarea autostrăzilor către companiile private

no title

Autor: Paul Comsa

19.03.2012, 11:56 435

Reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi a Marii Britanii ar putea fi concesionată pe o perioadă lungă de timp către sectorul privat. Premierul David Cameron apreciază că măsura va dezvolta infrastructura rutieră a ţării prin deblocarea unor importante resurse financiare deţinute de fondurile mutuale, fondurile de pensii şi alte fonduri de investiţii, scrie Financial Times.

"Trebuie să avem abordări inovative pentru finanţarea proiectelor de infrastructură rutieră", a explicat premierul Marii Britanii.

David Cameron a dat apoi exemplul reţelei de transport şi distribuţie a apei care a fost privatizată de premierul de atunci, Margaret Thatcher, la începutul anilor 1980 şi care a devenit dintr-o pierdere anuală la buget o sursă aducătoare de venituri.

"De ce altă infrastructură - de exemplu cea de distribuţie a apei - este finanţată de sectorul privat prin intermediul unor companii de utilităţi private şi autonome, dar drumurile din Marea Britanie au nevoie de finanţare publică?", a spus Cameron.

Reţeaua rutieră va fi concesionată pe termen lung către sectorul privat la iniţiativa ministrului britanic de finanţe George Osborne, pentru a evita termenul de "privatizare".

Drumurile care ar putea fi concesionate în primă fază reprezintă 3% din reţeaua rutieră a Marii Britanii şi sunt administrate de Agenţia Britanică pentru Autostrăzi care are un buget anual de un miliard de lire sterline (1,2 mld. euro) pentru cheltuieli operaţionale şi de întreţinere.

Pentru a spori atractivitatea concesiunilor, companiile private implicate în schema de finanţare a reţelei rutiere gândită de David Cameron ar putea primi bani din acciza anuală pentru vehicule care aduce anual 6 mld. lire (7,2 mld. euro) la bugetul de stat.

Mulţi economişti sunt însă sceptici cu privire la concesiunea infrastructurii rutiere. Economistul Stephen Glaister este de acord cu iniţiativa lui Cameron de a stimula investiţiile private în reţeaua de drumuri, dar avertizează că tentativele de a atrage sectorul privat vor întâmpina numeroase obstacole şi că ar putea însemna "mai mulţi bani pentru drumuri şi mai puţini pentru alte sectoare". El apreciază că exemplul privatizării infrastructurii de transport şi distribuţie a apei nu este unul inspirat deoarece veniturile companiilor private care o administrează sunt aduse în principal din majorarea costului apei plătit de consumatorul final.

Planul lui Cameron nu reprezintă o premieră pentru Marea Britanie. În 2009, banca Rothschild a propus un plan de privatizare a reţelei de autostrăzi care a fost prezentat principalelor trei partide politice din Regatul Unit, dar a fost respins de majoritatea politicienilor britanici. Economiştii băncii estimau atunci că s-ar putea strânge peste 100 mld. lire sterline (120 mld. euro) din privatizarea infrastructurii rutiere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO