Business Internaţional

Niciun român n-a fost prezent anul acesta la Davos, deşi vecinii au participat

Niciun român n-a fost prezent anul acesta la Davos, deşi vecinii au participat

Foto Shutterstock

Autor: Ioana Nita

28.01.2013, 00:05 1646

Polonia a fost prezentă la Forumul Economic Mondial de la Davos cu o delegaţie de opt persoane, printre care reprezentanţi ai unor companii poloneze de top, un ambasador şi premierul Donald Tusk. Ungaria şi Bulgaria au avut câte un reprezentant. Din partea României nu a fost nimeni prezent.

Singura prezenţă românească notabilă la acest eveniment, care reuneşte cei mai cumoscuţi politicieni şi oameni de afaceri ai lumii, a fost cea a preşedintelui Emil Constantinescu, în 1998. El a susţinut atunci un discurs privind priorităţile României. Participarea la Forum se face doar pe bază de invitaţie.

Davos este "infotainment", locul unde se îmbină informarea cu distracţia

Forumul Economic Mondial din Davos, o cochetă staţiunea montană din Elveţia, nu este o conspiraţie, ci este un "infotaiment", un prilej cu care oamenii de afaceri, marii bancheri, se întâlnesc şi discută cu oficialii guvernamentali fără a trezi suspiciuni.

Acesta este adevăratul motivul pentru care cei din mediul de afaceri plătesc sume uriaşe pentru a lua parte la acest eveniment, scrie editorialistul John Grapper în Financial Times.

Faptul că Forumul se desfăşoară încă din 1971 şi poate aduna peste 2.600 de profesionişti la un loc fără ca aceştia să ştie exact la ce să se aştepte de la eveniment reprezintă o adevărată realizare, în special deoarece taxa de participare poate ajunge la 22.000 franci elveţieni (23.600 dolari) şi la 55.000 franci elveţieni (59.363 dolari) pentru a avea statutul de membru. Aşadar, se pune întrebarea de ce în aceste condiţii tot mai multe companii vor să aibă reprezentanţi la întâlnirea de la Davos?

"Davos este un loc unde se fabrică înţelepciune convenţională"

În primul rând, întâlnirea de la Davos este una serioasă - participanţii discută despre subiecte "grele" şi analizează starea economiei la nivel mondial. În plus, participanţii află ce se întâmplă de la factorii de decizie politică şi economişti, precum şi previziunile acestora. "Davos este un loc unde se fabrică înţelepciune convenţională", a spus David Rothkopf, autorul cărţii "Power Inc." Puţine persoane îşi cumpără singure biletul de participare. În general, taxa de participare este plătită de organizaţii care cred că merită cheltuiala sau cel puţin au o justificare pentru banii cheltuiţi în caz că sunt chestionate.

În al doilea rând, forumul este transmis în timp real. Companiile din media au realizat care este valoarea evenimentelor transmise în direct faţă de redarea acestora, cu latenţă, în varianta scrisă, audio sau video.

În al treilea rând, forumul de la Davos este un club exclusivist. Intrarea este restricţionată, iar participarea reprezintă o adevărată onoare pentru cei care sunt invitaţi sau cărora li se permite accesul. "Frumuseţea" cluburilor exclusiviste este că oamenii îşi petrec timpul cu persoane cu care vor să se împrietenească sau pe care le admiră. Dar totul costă.

Aşadar, se poate spune că Davos se aseamănă cu o reţea de socializare. Facebook şi Twitter pot fi utilizate gratis şi au enorm de mulţi utilizatori comparativ cu Forumul de la Davos.

Dar asemănarea dintre cele două genuri de "afaceri" este că membrii nu trebuie să plătească pentru conţinut. Unele companii devin chiar sponsori ai evenimentului doar pentru a putea trimite anumite persoane la conferinţa de la Davos.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO