Business Internaţional

Nicolas Sarkozy nu a reusit sa-i convinga pe tinerii antreprenori sa se intoarca in Franta

17.03.2008, 21:20 13

Acum patru ani, Caroline Sivilia locuia in Paris si lucra la agentia de publicitate Publicis Groupe, dar isi dorea o schimbare. De aceea a plecat din Franta cu gandul de a infiinta o revista pentru francezii din Londra, scrie New York Times.
"Eram tanara, voiam sa creez. Am venit aici fara nimic, nici macar nu stiam engleza", a declarat Caroline Sivilia, acum in varsta de 34 de ani.
In momentul de fata conduce o echipa de opt oameni si inca una de freelanceri, iar revista ei London Macadam este distribuita in 300 de centre de presa din Londra si 50 din Paris. Caroline Sivilia este doar unul dintre membrii comunitatii de afaceri franceze care s-au stabilit si au prosperat in Anglia, in ciuda agendei pro-capitaliste a noului presedinte al Frantei, Nicolas Sarkozy.
Intrebata daca s-ar mai intoarce in Franta, Caroline Sivilia a declarat ca da, dar cel mai probabil ca persoana privata, nu ca om de afaceri. "Imi plac englezii. Mi-as cumpara o casa in sudul Frantei, dar cat timp sunt in faza mea antreprenoriala, vreau sa stau aici", a declarat Sivilia.
O astfel de mentalitate nu este singulara printre francezii cu afaceri in strainatate si constituie cel mai aprig inamic cu care Sarkozy trebuie sa lupte pentru a transforma sectorul economic al tarii pe care o conduce. "Sarkonomia", dupa cum a fost numita politica economica reformista promovata de Sarkozy, mai are multe de demonstrat lumii pana sa fie crezuta si de propriii cetateni.
Popularitatea lui Sarkozy este in plina scadere in sondaje. Seria de greve ale lucratorilor in transporturi de anul trecut a dus la ideea modificarii sistemului de pensii din Franta. Anul acesta, presedintele a avut de infruntat grevele taximetristilor si ale controlorilor de trafic aerian.
Stilul lui sincer si viata personala foarte colorata l-au facut pe presedintele Frantei si mai vulnerabil in fata criticilor mondiali. In ciuda presiunilor, el a continuat sa promoveze reformele si viziunile in privinta schimbarilor necesare pentru imbunatatirea mediului de afaceri.
In luna decembrie a anului trecut, Sarkozy a declarat ca pregateste 100 de masuri ce vor reduce birocratia din Franta si vor imbunatati mediul de afaceri si viata cetatenilor.
Multi dintre afaceristii francezi continua sa ceara mai multe schimbari. Olivier Cadic, in varsta de 44 de ani, a inceput sa produca computere in 1982, in cadrul companiei lui, Info Elec, pe care a mutat-o in 1997 in Kent, in sud-estul Angliei. Ulterior, Cadic a vandut Info Elec si a demarat afacerea Cinebook, prin intermediul careia traduce benzile desenate consacrate, cum ar fi Lucky Luke sau Asterix si le vinde pe pietele din Statele Unite si Australia. In 2007, Olivier Cadic a obtinut un loc in Senatul francez ca reprezentant al alegatorilor francezi din strainatate si acum se declara alaturi de Sarkozy in promovarea reformelor.
Economistii, pe de alta parte, sunt de parere ca e nevoie de schimbari mult mai profunde, la nivel de atitudine culturala fata de capitalism pentru a reusi mentinerea tinerilor afaceristi in tara.
Accesul la finantari pentru demararea unei afaceri este inca limitat in Franta, iar multe sectoare industriale sunt monopolizate de mari conglomerate, conform lui Elie Cohen, cunoscut economist francez.
In plus, legislatia care reduce saptamana de lucru la 35 de ore afecteaza mai puternic afacerile mici decat pe cele mari.
Comparand mediul de afaceri din Franta cu cel al Germaniei sau Italiei, care beneficiaza de avantajele unor retele de companii multinationale robuste, conduse de familii instarite, economistul a declarat este de parere ca "marea slabiciune a mediului de business francez este lipsa materialului necesar crearii de companii mici si mijlocii. Noile reguli sunt facute pentru marile companii, nu pentru cele mici".
In acest moment circa jumatate de milion de cetateni francezi locuiesc si lucreaza in Anglia, marea lor majoritate avand varsta sub 35 de ani. Valurile succesive de afaceristi francezi "refugiati" in Anglia continua sa curga, fara a da semne de schimbare.
Printre dealurile si gradinile din tinutul Kent lucreaza in prezent peste 5.200 de oameni, atat francezi, cat si englezi in peste 75 de companii franceze.
"Poate ca va veni si vremea schimbarilor, dar Franta nu este o tara a evolutiei, ci a revolutiei", a declarat Jean-Claude Cothias, care a parasit la randul lui tara natala pentru a intemeia in Anglia compania de consultanta Eikos. "La un moment dat, ceva va ceda si atunci va fi rezolvata situatia. In Anglia, lucrurile se rezolva tot timpul."
O mare parte din populatia Marii Britanii opune inca rezistenta in fata unor aspecte ce tin de Uniunea Europeana, cum ar fi adoptarea monedei unice europene sau semnarea Acordului Schengen. Acesta din urma asigura liberul acces pe teritoriile unora dintre statele memebre ale UE, printre care si Franta, Spania si Germania. Cu toate acestea, atat politicienii locali, cat si oamenii de afaceri din zona sunt de acord cu beneficiile aduse de comertul infloritor.
Localitatea Ashford din Kent este prima statie de pe teritoriul Angliei a circuitului feroviar Channel Tunnel si in acelasi timp este situata la o distanta de doar o ora de Lille sau Londra si la mai putin de doua ore de Paris.
"De aici de la noi poti sa vezi nordul Frantei", a declarat Alan Marsh, responsabilul cu relatiile internationale in tinutul Kent.
Fiind printre primii tineri antreprenori care s-au stabilit in Kent, Jean-Claude Cothias a fondat compania Eikos in 1998 dupa ce compania franceza la care lucra i-a refuzat deschiderea unei sucursale pe teritoriul Marii Britanii. Taxa de inregistrare a companiei l-a costat pe Cothias o lira sterlina, respectiv circa doi dolari. Cothias afirma ca pentru aceeasi operatiune, pe teritoriul Frantei, familia lui ar fi trebuit sa ipotecheze casa in care locuiau. De asemenea, Cothias a descoperit ca fata de angajatorii francezi care sunt obligati sa plateasca circa 48% din salariul unui angajat pentru pensie, somaj si asigurari sociale, in Marea Britanie, costurile acestea nu depasesc 10% din salariu.
Cothias este de parere ca diferentele rezida din diferentele de filozofie de viata dintre cele doua natiuni.
"Economia este vazuta ca ceva necesar aici in Anglia, ca una dintre cele mai importante elemente ale societatii, necesara daca vrei ca ideea ca toata lumea trebuie sa aiba un acoperis deasupra capului si haine de imbracat. Aceasta mentalitate creeaza un mediu de afaceri cu totul diferit de alte parti ale lumii", afirma Cothias.
Criticile aduse sistemului nu au ramas fara ecou in guvernul de la Paris. Cu trei ani in urma, Cothias si alti cativa afaceristi francezi emigrati in Anglia au fost invitati la o sedinta cu membri ai guvernului francez in urma careia legea taxelor de inregistrare a companiilor a fost modificata. Acum, tinerii intreprinzatori francezi au de platit o taxa de doar un euro pentru a-si inregistra compania.
Englezii sunt si ei constienti ca nu ii pot "lega de glie" pe francezii care vin sa faca afaceri in Marea Britanie, dar sunt de parere ca acest aspect este un lucru pozitiv pentru ambele natiuni.
"Francezii obtin aici calificari pe care le pot repatria in Franta", a declarat Paul Wookey, CEO al organizatiei de marketing Locate din Kent, care incurajeaza investitiile straine in tinutul respectiv. "In acest fel, economia franceza se poate dezvolta si ea", a mai adaugat Wookey. Expertii ii atentioneaza insa pe afaceristii francezi ca deschiderea unui business in Marea Britanie nu are nicio garantie a succesului. Patricia Goodenough, a carei agentie Advent UK asista tinerii afaceristi francezi sa emigreze, a declarat ca numai unu din patru cetateni francezi trimisi de ea in Marea Britanie a reusit sa reziste in mediul competitiv de acolo. "Unii chiar nu s-au descurcat, dar acestia erau mai mult visatorii decat cei pusi pe treaba", a declarat Goodenough.
Thomas Chaudron, presedintele Centrului pentru Tineri Afaceristi din Paris, organizatie care incurajeaza spiritul antreprenorial, a declarat ca indiferent de tara sau sprijin din partea guvernului, o afacere noua are de infruntat greutati. "Nu este ca si cum ai cumpara o bagheta. Este o reala aventura", a declarat Chaudron.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO