Business Internaţional

Piata de retail din Rusia isi asteapta investitorii

23.09.2003, 00:00 24



"Investiti!": acesta este mesajul pe care cei de la PricewterhouseCoopers il transmit celor de la Wal - Mart.



Un nou studiu de audit al companiei arata ca Rusia si Turcia sunt cele mai atragatoare tari in domeniul investitiilor in retail, din cele noua care formeaza Europa Centrala si de Est.



Raportul asupra modului de consum precizeaza ca indicatorii economici infloritori, cum ar fi cresterea cheltuielilor consumatorilor si piata mare si nesaturata, depasesc de departe partile negative din climatul de investitii straine din cele doua tari. Atat Rusia, cat si Turcia, au castigat la ratingul aratat de barometrul investitional al celor de la PwC.



Recomandarile pentru celelalte tari din zona - Slovacia, Cehia, Ungaria, Bulgaria, Lithuania, Romania si Polonia - au fost mai rezervate. Pietele poloneza si ceha care se consolideaza intr-un ritm rapid au primit verdictul de "actioneaza cu precautie". O noua clasa sociala de mijloc din Rusia dispune de un venit considerabil pe care este gata sa-l cheltuiasca, spune Chris Skirrow, partener in cadrul serviciilor industriale si de consum din PwC.



Cu o rata de venit disponibil din Produsul Intern Brut pe cap de locuitor de 87%, Rusia are este una din pietele cele mai promitatoare.



"in 2001, cheltuielile pe alimente au cumulat 46% din consumul casnic mediu din Rusia, ceea ce este totusi o cifra importanta," spune Skirrow citat de Moscow Times. "Cu toate acestea, ne asteptam la o scadere importanta a acestui procent in urmatorii ani. Cheltuielile absolute pe alimente ar putea ramane aceleasi, dra cota cheltuielilor consumatorilor se va diminua pe masura ce acestia vor da mai mult pe produsele nealimentare, incluzand serviciile si cumpararile de case."



Noua clasa de mijloc devine tot mai evidenta in Moscova si St. Petersburg, spune acesta. Raportul a relevat, insa, discrepanta dintre Moscova si celelalte regiuni. Consumatorii din capitala rusa au de 19 ori mai multa putere de cumparare decat cei din provincie si, prin urmare, opteaza pentru marci straine mai prestigioase, se arata in raport. De cealalta parte, consumatorii regionali sunt fideli producatorilor locali, iar bunurile importate se afla la sfarsitul listei.



Dar analistii sustin ca e greu sa te axezi pe un anumit format de retail, fie el cash & carry sau supermarketuri, pentru a atrage investitii, din moment ce piata este foarte tanara. Analistii se indoiesc, insa, ca noii straini intrati pe piata vor opta pentru a cumpara un lant de magazine rusesc deja existent.



"Majoritatea retailerilor, de talia Aucham sau Metro, au stabilit propriile lor magazine de desfacere in Rusia si credem ca aceasta este strategia care va fi folosita si de cei care urmeaza sa intre pe piata," a afirmat un analist al PwC.



Skirrow a salutat decizia primului ministru rus Mikhail Kasianov de a stimula investitiile straine. "Atractivitatea pietei fata de investitori trebuie sporita" a declarat acesta si a adaugat ca tari ca Ungaria, Romania si Slovacia conduc in aceasta privinta.



Wal - Mart, cel mai mare retailer mondial, a venit in Rusia saptamana trecuta pentru a testa terenul, la fel cum se intampla si cu grupul german OBI. Gigantul din Berlin care se ocupa cu reconditionari de locuinte a anuntat ca intentioneaza sa investeasca 250 - 300 de milioane de dolari in constructia a 30 de magazine in Moscova, St. Petersburg si Ekaterinburg in urmatorii 4 - 5 ani. florin.cepraga@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO