Business Internaţional

Polonia încearcă să atace pieţele comerciale din Africa şi Orientul Îndepărtat prin deschiderea Noii Rute a Chihlimbarului

Polonia încearcă să atace pieţele comerciale din...

Autor: Bogdan Cojocaru

01.04.2024, 00:06 179

Ungaria are Politica de Deschi­dere către Est, concentrarea efortu­rilor de a aduce produsele ungureşti pe pieţe exotice şi îndepărtate pre­cum Asia Centrală, unde premierul Viktor Orban încearcă să cucerească naţiunile turcice de care se simte legat prin rădăcinile istorice.

Beijingul a apelat şi el la istorie, dar pentru a cuceri comerţul global, deschizând Noul Drum al Mătăsii, o iniţiativă de promovare comercială şi politică a Chinei şi de pătrundere, într-un final, pe pieţele bogate din Occident. Polonia nu se lasă mai pre­jos şi a lansat, prin Camera Econo­mică a Europei Centrale (CEEC), o coaliţie de companii şi organizaţii po­loneze, Noua Rută a Chihlimbarului.

Este o încercare de a sprijini companiile poloneze să se extindă în Africa şi Orientul Îndepărtat. Unul dintre primele proiecte ar putea fi vân­zarea surplusului agricol, scrie The Warsaw Voice.

„Avem un acord sem­nat, printre altele, cu o companie chi­ne­ză care ope­rează o zonă duty-free şi care este interesată să cumpere pro­du­se agri­cole şi alimentare poloneze“, a de­cla­rat Lukasz Osinski, preşe­dintele Ca­me­rei, pentru cotidianul Rzeczpospolita.

Lansarea Noii Rute a Chihlim­barului (NAR) include dezvoltarea coridoarelor comerciale, ştiinţifice şi informaţionale, integrând pieţe în dezvoltare rapidă cu potenţialul de mărfuri, financiar, de servicii şi economic din Europa Centrală.

Iniţiativa îşi propune să-i plaseze pe antreprenorii aflaţi la intersecţia axelor nord-sud şi est-vest în cea mai bună poziţie pentru a profita de noua realitate din comerţul şi aface­rile de la nivel global. Proiectul este cofinan­ţat de Uniunea Europeană şi, de asemenea, susţinut de autorităţile locale, de fonduri financiare şi alte organizaţii sau companii.

Camera, prin Noua Rută a Chih­lim­barului, intenţionează să promo­veze soluţii şi tehnologii noi, inclusiv bazate pe hidrogen ca posibilă sursă a energiei viitorului. Institutul Euro­pean al Hidrogenului (EHI), înfiinţat prin CEEC, oferă suport pentru teh­nologiile hidrogenului. Activă din 2014, CEEC, care se descrie ca fiind reprezentantul întregii Europe Cen­trale, a deschis birouri în Iordania, Oman, Arabia Saudită, Bahrein, Uganda, Tanzania şi Rwanda.

Unul dintre primele proiecte lansate este VET4GREEN, de dezvoltare a energiei verzi în Somalia, Camerun, Rwanda şi Kenya. Pe colaborarea comercială cu Africa, un continent bogat în materii prime şi cu pieţe emergente mari în creştere, pune accent mai mare Uniunea Europeană în general. Dar la fel fac şi Rusia şi China. În ceea ce priveşte surplusul agricol al Poloniei, trebuie spus că exporturile de alimente poloneze au atins un record anul trecut, când au crescut cu 8%, la 52 miliarde euro. Vânzările au fost dominate de carne şi de produse din carne, potrivit Centrului Naţional de Sprijin pentru Agricultură. Cea mai mare parte a exporturilor, de peste 70% s-au dus în UE. Dintre ţările din afara Uniunii, cele mai mari pieţe au fost Marea Britanie, Ucraina şi SUA. Exporturile către Africa şi Orient au fost neglijabile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO