Business Internaţional

Saracia, mina de aur pentru marile corporatii

08.06.2007, 17:35 25

Din Africa de Sud si pana in Brazilia, companii precum Danone si Unilever vand pachete de sapun si iaurturi in zonele rurale si pietele agroalimentare din orase.
In jur de 60% din locuitorii planetei cheltuie mai putin de 2 dolari pe zi. Cu toate ca pana acum au fost ignorati deoarece nu aveau putere de cumparare, companiile isi indreapta tot mai mult atentia asupra acestei piete aflata in crestere continua, scrie International Herald Tribune.
"Trebuie sa renuntam la ideea ca oamenii saraci sunt o problema", declara C.K. Prahalad, autor al cartii "Comoara de la baza piramidei".
"Parte a problemei este faptul ca oamenii nu inteleg oportunitati ce li se ofera", a spus el intr-o prezentare facuta recent in Johannesburg. Prahalad, consultant de afaceri si profesor la Universitatea din Michigan, spune ca puterea de cumparare a oamenilor saraci pare mica deoarece este exprimata in dolari, dar trebuie sa luam in considerare ca bunurile de consum costa mai putin in economiile emergente.
Cele patru miliarde de oameni saraci ar face cumparaturi in valoare de 5.000 de miliarde de dolari (3.700 de miliarde de euro) in fiecare an, asta daca ar cumpara aceleasi produse dintr-o zona mai dezvoltata.
El considera ca aceasta abordare este benefica pentru ambele parti, in timp ce marile corporatii isi cresc cota de piata in randul consumatorilor cu venituri mici, acestia beneficiaza de bunuri si servicii de calitate la preturi accesibile.
Abordarea acestei piete necesita inovatie. Companiile trebuie sa conceapa produse noi accesibile consumatorilor vizati, dar si strategii noi de vanzare.
In India trendul a inceput acum cativa ani. Compania Unilever a creat un nou tip de detergent care permite spalarea cu apa mai putina, special pentru zonele rurale sarace.
Divizia Hindustan Lever a construit si o retea noua de distributie denumita Shakti, in traducere libera "putere", bazata pe 31.000 de femei care vand sapun, sampon si alte produse mergand din usa in usa in mai mult de 100.000 de sate.
"Veniturile consumatorilor din zonele rurale au inceput sa creasca, iar pentru o companie ce vinde bunuri de consum, femeile sunt clientii principali", declara un purtator de cuvant al Lever. Succesul inregistrat de reteaua de vanzari directe Shakti in Sri Lanka, Bangladesh si Mozambic, a impulsionat si alte companii sa incerce reteta Unilever.
Compania elvetiana Nestle a deschis in Brazilia o fabrica ce produce pachete mici de lapte praf, biscuiti si cafea menite sa fie comercializate in acelasi mod.
Compania franceza Danone a infiintat in Africa de Sud fabrica de lactate Clover, ce vinde iaurt imbogatit cu vitamine marca Daminal cu 14 centi. Danone a creat un model nou de afaceri, o retea de distributie, si isi promoveaza produse in scoli printr-o campanie ce pune accent pe importanta nutritiei.
"Am dorit sa inlaturam pe cat posibil intermediarii, pentru ca produsul nostru sa ramana accesibil. Daca distributia ar fi fost facuta in mod normal, nu am fi reusit niciodata sa vindem iaurtul cu 14 centi", declara Maria Pretorius, marketing manager in cadrul Danone.
Au fost recrutate femei precum Joyce Daka in varsta de 50 de ani. Ea locuia intr-un oras sarac situat la vest de Johannesburg. Acum ea este o antreprenoare de succes ce castiga in jur de 290 de dolari pe luna. "Dimineata merg din usa in usa, iar dupa-amiaza ma amplasez intr-un loc aglomerat", spune Daka, care este imbracata intr-un tricou cu logoul Danimal viu colorat.
Intr-o zi obisnuita vinde in jur de 350 de iaurturi, dar poate vinde si de doua ori mai mult. Femeile castiga aproape 3 centi pentru fiecare iaurt vandut. "Slujba aceasta ma ajuta foarte mult", spune Daka, care ingrijeste si de doua rude ramase orfane, in afara de cei doi copii ai ei.
In mai putin de doi ani de la lansare, noul produs comercializat pentru moment numai in zona Johannesburgului se vinde mai bine decat unele dintre marcile de renume ale firmei. Acest trend a cuprins rapid multe sectoare economice, de la cel bancar pana la medicina.
Centrul Aravind Eye Care System din India a transformat operatiile de cataracta in interventii accesibile. Pretul unei astfel de operatii variaza intre 50 si 300 de dolari, comparativ cu 2.500 de dolari cat costa in SUA. A devenit astfel cel mai mare centru de tratament al afectiunilor oculare din lume, aici operandu-se peste 200.000 de pacienti in fiecare an.
Equity Bank a fost creata in Kenia ca o alternativa pentru clientii ce nu isi permiteau serviciile bancare traditionale. Banca s-a dovedit a fi un adevarat succes si a fost listata pe bursa din Nairobi anul trecut. Pretul actiunilor s-a dublat anul trecut.
In Mexic, Banco Azteca se specializeaza in acordarea de credite persoanelor al caror venit nu este declarat, cum ar fi vanzatorii ambulanti si barmanii.
Banca asociata retailerului Elektra are un succes atat de mare, incat Wal-Mart de Mexico precum si alte lanturi de supermarketuri din Mexic planuiesc sa dezvolte astfel de sisteme.
Sectorul telecomunicatiilor inregistreaza cea mai mare crestere in zonele sarace, unde apar tot mai multe telefoane mobile, determinand cresterea operatorilor din zona si diversificarea serviciilor oferite. In Africa de exemplu, gradul de acoperire este de doar 15%, dar creste rapid, datorita eforturilor sporite ale companiilor de a conecta satele izolate. Raspandirea telefoanelor mobile nu numai ca sporeste veniturile operatorilor, dar ajuta si economia locala, facilitand contactul dintre producator si posibilii clienti.
"Trebuie sa realizam ca aceste companii multinationale sau mari companii locale ce ofera servicii tintesc atat cresterea consumului, cat si a nivelului de trai", declara Prahalad. "Ajuta la imbunatatirea vietii oamenilor si incurajaza micii producatorii".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO