Companii

Austriecii, elveţienii şi francezii şi-au trimis asociaţiile din turism să-i vâneze pe schiorii români. Când va răspunde businessul românesc cu o voce comună?

Austriecii, elveţienii şi francezii şi-au trimis asociaţiile din turism să-i vâneze pe schiorii români. Când va răspunde businessul românesc cu o voce comună?

Autor: Mirabela Tiron

06.10.2010, 23:56 88

În ultimele două săptămâni trei mari asociaţii turistice carereunesc hotelierii din zonele montane ale Austriei, Elveţiei şiFranţei au venit în România pentru a-şi promova staţiunile de schi,atrase de numărul mare de români care practică acest sport, în timpce zone precum Poiana Braşov, Predeal sau Moeciu sunt practicinexistente la capitolul "mişcare comună de promovare".

"Noi suntem încă în epoca de piatră când vine vorba deînfiinţarea unor asociaţii care să se ocupe de promovarea anumitordestinaţii. Operatorii privaţi din turism ar trebui să se uneascăşi să acţioneze concertat pentru a creşte atractivitatea unei zone.Doar după ce s-au asigurat că zona turistică în care activează adevenit competitivă, în urma eforturilor comune, hotelierii artrebui să se precupe de a deveni competitivi în mod independent",explică Sorin Ionescu, directorul companiei de consultanţăhotelieră Fivestar Hospitality.

El a mai precizat că povara unei destinaţii nu este simplă şi nupoate fi făcută oricum, fiind nevoie în special de contribuţiaoperatorilor privaţi.

Întrebaţi de ZF dacă Ministerul Turismului a promovat o zonă deschi din România în acest an, aceştia au răspuns că ministerulpromovează doar produse precum circuitele culturale, turismulrural, turismul de aventură, cel balnear, turismul de tip citybreak şi cel în natură, iar "grija" unei zone ar trebui să revinăautorităţilor locale sau operatorilor privaţi.

Nici antreprenorii români nu văd motive de a promova o întreagăzonă turistică în străinătate.

Întrebat de ZF de ce nu s-a înfiinţat o asociaţie care săpromoveze zona montană Poiana Braşov, omul de afaceri George Copos,care deţine trei hoteluri în această staţiune, a declarat: "curegret, România nu are asociaţii pentru că nu are zone deschi".

Nici zona Moeciu nu are o asociaţie a hotelurilor saupensiunilor care să demareze acţiuni de promovare.

"Cheile Grădiştei nu face parte din nicio asociaţie, sepromovează independent", au transmis oficialii Cheile Grădiştei,unul dintre cele mai cunoscute complexuri turistice, care operează280 de locuri de cazare în şapte vile şi două hoteluri şi care arulat anul trecut o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro,potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Modelul străin

De cealaltă parte operatorii străini din turism urmăresc cuatenţie preferinţele românilor pentru vacanţe şi îşi promoveazăofertele cele mai potrivite, cu bugete realizate din banii puşiîmpreună de hotelierii dintr-o anumită zonă.

"Având în vedere tendinţa românilor de a călători din ce în cemai mult în străinătate, România a devenit pentru noi o piaţăfoarte importantă, pe care încercăm să fim prezenţi cu acţiuni depromovare", a declarat Gordana Malic, care se ocupă de promovareazonelor turistice din Franţa în Europa Centrală şi de Est în cadrulorganizaţiei de dezvoltare a turismului Atout France. Organizaţiareprezintă un parteneriat public-privat, care se promovează atâtdin banii alocaţi de stat, dar şi din contribuţiile hotelierilor şiale altor operatori privaţi din turism.

Ea a precizat că în prezent campaniile de promovare suntconcentrate pe zonele montane în care se poate schia, respectivstaţiunile Courchevel, Chamonix, Les 2 Alpes, Les Menuires şialtele.

"Suntem interesaţi să aflăm ce tip de vacanţe le place românilorşi vom participa la târgul de turism de iarnă din Bucureşti", aprecizat Gordana Malic.

Şi oficialii asociaţiei de turism Ski Amade, care include cinciregiuni de schi, Salzburger Sportwelt, Schladming-Dachstein,Gastein, Hochknig şi Grobarltal, ce cumulează 25 de staţiuni, auvenit la Bucureşti cu prezentări power point, hărţi ale staţiunilorde schi, broşuri şi pliante pentru a promova zonele de schi. "Ampregătit şi o ciorbă de perişoare, dar şi un vin austriac, pentru acrea atmosfera din restaurantele noastre", spunea ChristophEisinger săptămâna trecută la evenimentul de promovare a celor 25de staţiuni austriece.

Nici elveţienii nu au evitat România, în care îşi promovează celmai mare oraş Zürich din banii adunaţi din contribuţiilehotelierilor. Pentru fiecare noapte de cazare a turiştilor, fiecarehotel plăteşte către asociaţia Zürich turism 1,9 euro, ceea ceaduce 7 milioane de euro anual pentru promovarea oraşului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO