Comerţul tradiţional a pierdut 20.000 de chioşcuri şi 8 mld. lei în şapte ani

15 ian 2016 Autor: Cristina Rosca

Comerţul tradiţional mai număra la finalul anului trecut 54.000 de mici ma­ga­zine, cu afaceri de 33,3 mld. lei, cu aproa­pe 20.000 de unităţi mai puţin de­cât în 2008. În aceeaşi perioadă, cifra de afa­ceri a comerţului tradiţional a scă­zut cu circa 8 mld. lei, potrivit cal­cu­le­lor ZF pe baza datelor oferite de compa­nia de cercetare Euromonitor.

La polul opus, retailerii inter­na­ţio­nali şi-au extins reţelele de patru ori în ace­eaşi perioadă, până la 1.700 de hiper­marketuri, super­mar­keturi şi ma­gazine de tip dis­count şi cash&carry. Mai mult, în ul­timii ani au început să pa­rieze pe ma­gazine de proximitate, care scot din joc micii chioşcari.

Jucătorii din comerţul modern spun că expansiunea lor nu distruge co­merţul tradiţional alb, ci cel negru şi gri, care ajungea acum 2-3 ani la o treime din totalul comerţului tradiţional po­trivit informaţiilor din piaţă.

„Profi aduce comerţul civilizat şi fiscalizat şi confortul retailului modern până în cele mai diverse zone (...). Piaţa din România nu este nici pe departe sa­turată“, spune Daniel Cîrstea, direc­to­rul general al lanţului de super­mar­keturi Profi, al doilea cel mai extins ju­cător din comerţul modern.

La polul opus, Feliciu Paraschiv, pro­prietarul reţelei de magazine Paco, cu un total de şapte unităţi şi afaceri de peste 50 mil. lei spune că „orice eco­no­mie, oricât de dezvoltată ar fi ea, are o componentă neagră sau gri. Acum noi, în România, trebuie să punem în ba­lanţă ce este mai avantajos, să avem o com­ponentă de vânzări la negru în co­merţ, dar cu bani care sunt cheltuiţi tot local, deci rămân în circuitul economic ro­mânesc, sau un comerţ modern pu­ter­nic şi alb, cu reţele precum Lidl care repatriază tot profitul în ţara-mamă.“

Continuarea pe ZFCorporate

ZF Corporate este serviciul de business intelligence al Ziarului Financiar. Pentru a putea avea acces la informatii trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Agricultură, Energie şi altele) - vezi prezentarea video a ZFCorporate. Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau daniel.mircioiu@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.01.2016

 
Cuvinte cheie:
Comert traditional
, chioscuri
, retail
, pierderi
, profi
, retele
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide