Companii

Coreenii de la Daewoo Mangalia nu cred în restructurări

Coreenii de la Daewoo Mangalia nu cred în restructurări

Autor: Adrian Cojocar

03.10.2010, 23:51 47

Conducerea Daewoo Mangalia Heavy Industry (DMHI), cel mai mareconstructor de nave din România, spune că în condiţiile în care vaputea să-şi acopere producţia cu comenzi nu consideră că va finevoie de o restructurare puternică a activităţii.

În ultimii doi ani, deşi constructorul a beneficiat de unele dintrecele mai bune condiţii din punctul de vedere al stocului de comenzicontractate şi a afişat afaceri anuale record, de peste 1,2 mld.lei (280 mil. euro), compania a înregistrat cele mai mari pierderidin istoria şantierului, care au cumulat în 2008 şi 2009 aproape220 mil. euro.
"În condiţiile în care societatea va putea asigura comenzile lanivelul capacităţii fizice şi al productivităţii munciiplanificate, nu credem că o restructurare organizatorică de mareanvergură va fi necesară. Administraţia firmei îşi concentreazăresursele, eforturile tehnologice şi strategiile în direcţiacreşterii semnificative a productivităţii muncii, şi nu în ultimulrând, la reducerea costurilor, întărirea controlului bugetar şiprioritizarea atentă a resurselor avute la dispoziţie", spune GemalMemetcea, purtător de cuvânt al Daewoo Mangalia.

Daewoo Mangalia, la care statul deţine 49% din acţiuni, iar grupulcoreean Daewoo are 51%, este cel mai mare agent economic dinConstanţa, asigurând locuri de muncă pentru circa 3.500 desalariaţi şi indirect pentru alte câteva mii. Acesta poate fi şiunul dintre motivele pentru care deşi compania se confruntă cugrave probleme financiare, conducerea a fost reticentă în a recurgela disponibilizări aşa cum s-a întâmplat în cazul celor mai multefirme importante din România, singurele măsuri în acest sensanun­ţate până în prezent fiind luate în luna februarie şi au vizatdisponibilizarea a numai 72 de salariaţi.
În urma pierderilor acumulate încă din 2004, capitalurile propriiale Daewoo Mangalia au devenit negative, la finele anului 2009acestea cifrându-se la aproximativ - 117 mil. euro (aproape 150mil. dolari). Acest lucru înseamnă că în cazul în care firma şi-arvinde toate activele la preţul înregistrat în contabilitate,acţionarii ar trebui să vină cu bani de acasă ca să-şi acoperedatoriile, care la finele anului 2009 se cifrau la 3,2 mld. lei(circa 753 mil. euro).

Coreenii de la Daewoo, care deţin pachetul majoritar al şantieruluidin Constanţa, negociază încă de anul trecut cu statul o majorarede capital pentru ca societatea să-şi poată rambursa creditele saugaja active aduse ca aport în scopul continuării activităţii. Sumavizată pentru majorarea de capital nu este însă de ajuns ca săreaducă valoarea contabilă a firmei pe plus. "Practic, în acestmoment negocierile privind majorarea de capital social suntfinalizate. Prin urmare, aportul total în valoare de aproximativ 75de milioane de dolari, aport ce se constituie din cash şicontribuţie în natură, se va materializa, conform estimărilornoastre, în prima jumătate a trimestrului patru", spunreprezentanţii societăţii.
Statul urmează să vină cu un aport în natură constând dintr-unteren evaluat la circa 37 mil. dolari, care se află în proprietateasocietăţii 2 Mai Mangalia, prin care statul controlează pachetul de49% din Daewoo Mangalia, iar coreenii aduc restul de aport înnumerar. Situaţia constructorului rămâne însă una extrem dedificilă, având în vedere că din 2011 compania
s-ar putea confrunta cu o lipsă acută de comenzi, după ce stoculacumulat în anii de boom s-a terminat, iar comenzile noi suntpuţine.
"Comenzile şantierului semnate în acest an nu au depăşit sumatotală de 100 milioane de dolari. Avem speranţe că ofertelesocietăţii aflate în diferite stadii de discuţii şi negocieri cupotenţialii clienţi se vor materializa în contracte", spuneMemetcea. Conducerea Daewoo îşi propunea pentru acest an atingereaunei cifre de afaceri de 600 mil. dolari (circa 440 mil. euro), încreştere cu 13,2% faţă de 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO