Companii

Cum a ajuns conceptul „Happy Hour“ din baruri şi restaurante direct la vânzările de benzină şi motorină

Cum a ajuns conceptul „Happy Hour“ din baruri şi restaurante direct la vânzările de benzină şi motorină

Autor: Roxana Petrescu

19.09.2010, 23:51 477

Concepte de tipul "Happy Hour" sau produse mai ief­tine înweekend au ajuns din baruri şi restau­ran­te în benzinării, încon­textul în care marile companii de profil se aşteaptă ca de acumîncolo piaţa să scadă.
În weekendul trecut, în două dintre ben­zinăriile Petrom, cea maimare com­pa­nie locală, timp de o oră, clienţii pu­teau să-şicumpere carburanţii cu 40% mai ieftini, adică pentru fiecare plinpu­teau face o economie de circa 100 de lei.
Astfel, dacă definiţia unei strategii de tip Happy Hour desemneazăo pe­rioadă de timp în care într-un bar sau un restaurant se oferăreduceri la băuturi, petroliştii şi-au însuşit şi eiconceptul.
Campania se desfăşoară în 6 staţii Petrom din Bucureşti, în zilelede sfârşit de săptămână între orele 11:00 - 12:00. Pe duratadesfăşurării campaniei preţul carburanţilor din staţiileparticipante este redus cu 40%. "Reducerea a fost posibilă cuajutorul bugetului de mar­ke­ting, care a acoperit pierderea marjeişi plata taxelor", spun reprezentanţii Petrom.
Specialiştii din piaţă spun însă că o pro­moţie de acest tip nureprezintă un mare efort financiar, mai ales că redu­ce­riledurează numai o oră, ideea fiind aceea de a-i aduce pe oameni înbenzi­nării. Cum Petrom spune că în primul weekend în care a merspromoţia, vân­zările celor două benzinării implicate au "crescutsemnificativ", înseamnă că mesajul lansat a fost receptat imediatde clienţi.
"Dacă s-a dus vorba că numai pro­mo­ţiile vând, atunci normal că şicom­pa­niile petroliere au intrat pe acest seg­ment. Trăim operioadă de frenezie în ceea ce priveşte pro­mo­ţiile. Cu toateaces­tea, companiile petro­lie­re nu fac un efort mare, nu-şiafectează vânză­rile într-o oră în care carburanţii vându­ţi suntmai ieftini, dar in­tră într-o zonă de ac­ce­sibilitate", credeCos­min Alexan­dru, di­rec­to­rul general al Bran­di­via, companiede con­­sul­tanţă în branding.

Vremea canistrelor, între trecut şi prezent
În ciuda faptului că benzina şi motorina sunt bunuri cu o cereredestul de inelastică, acest tip de promoţii reuşesc să aducă unnumăr foarte mare de clienţi.
"Benzina faţă de alte produse, nu se mai stochează, cel puţinteoretic. Adică totuşi cred că am trecut peste vremurile în care nefăceam rezerve de carburanţi în canistre. Cu toate acestea, prinpro­mo­ţiile pe care le vedem acum în piaţă, com­paniile de profilcalcă pe un mental colectiv predispus la eforturi mari pen­trucâştiguri mici", mai spune reprezentantul Brandivia.
Realitatea arată că preţurile la carburanţi în România, deşi suntprintre cele mai mici la nivelul Uniunii Euro­pe­ne, reprezintă opovară dacă sunt raportate la puterea de cum­părare locală, lu­crucare reprezintă încă un factor care con­tribuie la reuşita aces­torpromoţii. De la înce­putul acestui an pre­ţul benzinei a cres­cutîn medie cu 14%, în timp ce la motorină scum­pirea a fost de18%.
"O reducere de 40% este imensă, dar ide­ea este că se face într-osingură ben­zinărie. Este mai mult un lucru de fide­li­zare", spunalţi specialişti din piaţă.

Reducere de sfârşit de săptămână
Petrom nu este însă singura com­pa­nie care a adoptat acest gen destrategii pentru a-i aduce pe clienţi în benzinării.
De exemplu, ruşii de la Lukoil au început luna trecută o promoţieprin care în fiecare sfârşit de săptămână, pâ­nă la sfârşitul luniioctombrie, clienţii din Bucureşti, Braşov, Constanţa şi Giur­giubeneficiază de anumite redu­ceri de preţ de până la 5 bani pelitrul de car­burant. Reducerea de preţ, în com­pa­raţie cupromoţia Petrom, este ne­semnificativă şi acoperă poate ultimama­jorare de preţ pe care a aplicat-o Lukoil la carburanţi.
"Şi benzinăria este un supermarket. Ai 200 de benzinării, ai 200 desuper­marketuri, aşa că promoţiile care erau întâlnite înainte înmagazinele alimen­tare au coborât şi în benzinării", spune unspecialist al pieţei de profil.
Perioada în care au apărut aceste promoţii în staţiile dealimentare cu ben­zină şi motorină coincide cu o pe­rioa­dă în carevânzările în volume ale com­pa­ni­ilor de profil au scăzutsemni­fi­ca­tiv, iar perspectivele nu sunt deloc încu­raja­toa­re.Astfel, dacă în primul se­mestru al anu­lui cererea de carburanţipe partea de retail, adică în benzinării, s-a redus cu 6%,procentaj mai mare com­pa­rativ cu anul trecut, până la sfârşitulanului scă­de­rea ar putea ajunge la 10%. Această evo­luţienegativă vine pe fon­dul mă­su­rilor de austeritate luate degu­vern care au dus la reducerea cu 25% a sa­lariilor din sectorulbugetar, dar au determinat şi concedieri printre angajaţii destat.

Promoţii şi în anii de creştere
"Acest tip de promoţii ar fi trebuit să existe şi în anii decreştere, şi în 2007, şi în 2008 pentru că indiferent dacă mer­gebine sau rău, mereu ai nevoie de noi cli­enţi. Nu este mare lucrusă oferi aceas­tă reducere în weekend pentru că cele mai marivânzări se fac în timpul săp­tă­mânii, românul îşi face plinulvi­neri cel mai adesea", mai spun surse din piaţă.
Concomitent cu ofertele privind preţul la benzină şi motorină, maimulte companii petroliere au declarat că anul acesta seconcentrează pe partea de servicii non-oil, adică acel segment carenu are legătură cu comercializarea de benzină şi motorină,gândindu-se să introducă anumite servicii, cum ar fi plata lautilităţi sau transfer de bani.
"În condiţiile scăderii cererii pe piaţa de carburanţi cu circa 12%(în total - n. red.) în primele şase luni ale anului, neconcentrăm, pe de-o parte, asupra adaptării portofoliului nostru deproduse şi servicii la condiţiile pieţei, iar pe de altă parte, amsporit numărul programelor şi promoţiilor de fidelizare şi deatragere de noi clienţi. Astfel de campanii de fidelizare sau deatragere de noi clienţi sunt fireşti într-un mediu competitiv,marcat de declinul cererii", au mai precizat reprezentanţiiPetrom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO