Companii

Fără fabrici, românii plătesc cele mai mari preţuri la şampon, pastă de dinţi şi săpun

Românii cumpără cel mai scump săpun, detergent şi pastă de dinţi din regiune. Şi sucurile costă cu 66% mai mult. Cum se explică

Românii cumpără cel mai scump săpun, detergent şi pastă de dinţi din regiune. Şi sucurile costă cu 66% mai mult. Cum se explică

Autor: Cristina Rosca

23.06.2011, 00:08 2548

Şi sucurile sunt mai scumpe cu peste 65% în România faţă deCehia sau Ungaria, în timp ce preţul săpunului e dublu pe piaţalocală faţă de Polonia, arată calculele rea­li­za­te de ZF pe bazaunui studiu al compa­ni­ei de cerceta­re a pieţei GfK.

Studiul GfK, primul de această natură, vine practic săconfirme percep­ţia privind preţurile mai mari din Ro­mâ­nia, încondiţiile în care după o călătorie în străinătate românii seîntorc în ţară cu ideea că preţurile sunt în cel mai bun cazsimilare, dacă nu mai mari decât în magazinele din alte ţări.

"De fiecare dată când ajung în străinătate îmi rezerv cel puţincâteva ore pentru a face câteva cumpărături în supermarketuri. Faceconomii de câteva zeci de euro atunci când îmi iau, spre exemplu,dulciuri pentru acasă din ţări precum Germania sau Franţa", spuneAndrei, 27 de ani, care merge cel puţin o dată pe lună în Germaniaîn interes de serviciu.

Studiul realizat de compania de cer­ce­tare Gfk nu analizeazăînsă brandu­ri­le, ci categoriile de produse per an­sam­blu. Aceststudiu analizează pre­ţu­rile la 11 categorii de produse, cu ovaloare totală a acestor pieţe de circa 3,5-4 mld. euro în România.Din studiul com­paniei de cercetare, ZF a extras da­telereferitoare la alte patru pieţe din re­giu­ne: Bulgaria, Ungaria,Cehia şi Polonia.

Datele arată că România are cele mai mari preţuri la detergent,pastă de dinţi, săpun şi sucuri acidulate compa­ra­tiv cu celelaltestate din Europa Cen­trală şi de Est. La polul opus, este mai binesă cumperi de la noi apă îmbu­telia­tă, bere sau ulei, pentru căeste mai ief­tin decât în Ungaria, Cehia, Polonia sau Bulgaria.

Astfel, dacă un săpun cos­tă în medie 48 de euro­cenţi (4,8euro/kg, în condiţiile în care un să­pun are 100 de grame) înRomânia, în Unga­ria acesta poate fi cum­părat cu 21 de euro­cenţi(2,1 euro pe kilogram).

Nu avem fabrici. Luăm doar din import

"Şampoanele, deodorantele şi să­pu­­nurile sunt pro­­dusele cucea mai mare pene­tra­re de pe piaţa cos­me­­tice­lor dinRo­mâ­nia. Nu cred că aceste produse sunt cele mai scumpe dinregiune, însă o expli­caţie pentru un preţ ceva mai ridicat poatefi faptul că mărcile private nu deţin o cotă semnificativă peaceastă piaţă în România. Preţul măr­cilor private fiind mai mic,ar putea coborî preţul mediu general", explică Erik Hageleit,directorul ge­ne­ral al Beiersdorf România, care aduce pe piaţalocală branduri precum Nivea sau Eucerin. Beiersdorf a avut anultrecut afaceri de 40,5 mil. euro, în uşoa­ră scădere faţă de 2009,când se situau la 42 mil. euro.

O explicaţie pentru preţurile mai mari la aceste produse poatefi şi faptul că în România nu mai există niciun producător mare depastă de dinţi sau săpun solid, peste 200 de firme din sectorulcosmeticelor dispărând de pe piaţă în ultimii zece ani, după cumarată datele Registrului Comerţului. Astfel, românii trebuie săcumpere produse venite din import, al căror preţ este influenţat decursul euro-leu, dar şi de costuri de trans­port mai mari. În cazulsăpu­nu­lui, cele mai vândute branduri, Protex, Dove sau Palmolive,sunt realizate în afara graniţelor ţării.

Gigantul american Colgate-Palmo­live, cel mai mare producător depastă de dinţi din lume, a închis în 2008 ultima fabrică pe care omai deţinea pe piaţa lo­cală, la Braşov, unde se produceau pas­tade dinţi Super Cristal, crema Norvea şi crema de ras Damaris,branduri des­ti­nate consumatorilor cu venituri mici şi medii.Brandurile continuă să existe, dar sunt produse peste graniţă, înBulgaria.

În cazul detergenţilor şi şampoa­ne­lor, deşi există fabrici pepiaţa locală, acestea exportă mare parte a producţiei.

Infrastructura proastă se vede în costulmâncării

Şi în cazul sucurilor acidulate românii trebuie să plătească maimult decât locuitorii statelor din jur, iar în ca­zul margarinei,aceasta este mai scumpă doar în Cehia.

Piaţa margarinei este o piaţă do­minată de doi jucători,Unilever şi Orkla Foods. Concurenţa scăzută poate fi la rândul săuun factor care influenţează negativ preţul.

"Preţurile la margarina din Româ­nia nu sunt cu mult diferite decele din ţările din jur. Mai mulţi factori con­cu­ră la aceastădiferenţă însă", spune Manuela Banu, director general al OrklaFoods România. Ea spune că dintre ţările din jur, România areTVA-ul cel mai mare, acesta fiind de fapt unul dintre cele mairidicate din Uniunea Europeană.

"Există ţări vecine care practică un TVA diferenţiat la alimentesituat între 5 şi 10%. Acest lucru se reflectă în costul final alunui produs."

Banu adaugă că mai există şi cos­turile de transport care înRomânia sunt mai mari faţă de cele din ţările din jur din mai multemotive: din cauza stării drumurilor, a consumului, care este maimare, şi a costurilor de logistică.

Bem mai ieftin

Şi Valeriu Steriu, şeful Comisiei pre­zidenţiale pentruagricultură, crede că TVA mai mare la produse ali­men­ta­re poatefi una dintre cauzele pre­ţurilor mai mari.

Alte motive invocate de el sunt com­petitivitatea scăzută aindustriei alimentare locale, fragmentarea agri­cul­­tu­rii,nivelul ridicat al importu­rilor de produse alimentare (30% dintotal), ale căror preţuri sunt dependente de fluc­­tuaţia euro-leu,consumul mai scăzut, precum şi taxele la raft.

Există însă şi câteva categorii de pro­duse unde preţurile dinRomânia sunt mai mici sau similare celor din cele­lalte state dinregiune, şi anume la ulei, bere şi apă îmbuteliată.

În cazul berii, o explicaţie pentru pre­ţul mai mic decât înUngaria sau Po­lonia ar putea fi faptul că studiul GfK analizeazădoar consumul casnic şi nu şi cel din HoReCa.

În ceea ce priveşte con­sumul casnic, românii preferă berea laPET, care este mai ieftină şi care este caracteristică pieţeilocale, fiind slab reprezentată în Cehia sau Polonia, deexemplu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO