Companii

Piaţa disfuncţiilor erectile: 3.000 de pastile vândute în fiecare zi. Viagra deţine peste jumătate din vânzări

Piaţa disfuncţiilor erectile: 3.000 de pastile vândute în fiecare zi. Viagra deţine peste jumătate din vânzări
11.07.2010, 23:33 942

Din punctul de vedere al valorii însă, piaţa se ridică anual lapeste 7 mil. euro, potrivit datelor companiei de analiza sicercetare de piata Cegedim, iar ritmul de creştere de 40% dinprimul trimestru al acestui an este greu de egalat de alte domeniidin economie.
"Tendinţa este în general de creştere pe măsură ce creşteadresabilitatea, iar noii pacienţi caută şi îşi descoperăproblemele la medicul curant. Ca orice alt produs înregistrat înRomânia, preţul nu este stabilit de producător, ci conformordinului de preţ al Ministerului Sănătăţii", a spus DanielPopescu, manager corporate affairs al El Lilly, companie care areîn portofoliu Cialis şi care alături de Pfizer şi GlaxoSmithKline,dar şi alţi jucători mai noi se bat pe această nişă.
Deşi valoarea pieţei disfuncţiilor erectile este mică raportat laîntreaga industrie de medicamente estimată la aproape 2 miliarde deeuro anual, avansul considerabil o face deosebit de atractivăpentru companii. În acelaşi timp, românii scot din buzunar peste100 de lei pentru o cutie de produs dacă este achiziţionat dinfarmacii. Însă una dintre problemele cu care această piaţă seconfruntă este reprezentată de produsele contrafăcute.
"O cale evidentă de a menţine un ritm de creştere care să răspundănevoii de tratament existente o reprezintă procurareamedicamentelor pentru disfuncţii erectile doar pe căi oficiale, dinfarmacii, evitând astfel riscul de a cumpăra medicamentecontrafăcute. Recent, Pfizer a condus un survey (studiu - n.red.)la nivelul UE care arată că europenii cumpără medicamente din surseilicite de peste 10 miliarde de euro. O parte importantă din acestcomerţ ilegal o reprezintă medicamentele pentru tratareadisfuncţiilor erectile", a spus Tudor Ciubotaru, manager PR &communications al Pfizer.
La începutul anilor 2000, tratamentul problemelor de potenţă erasinonim cu Viagra, produs al Pfizer, cel mai mare producător farmadin lume, care în acest fel şi-a câştigat notorietate la nivelulconsumatorilor, însă treptat principalii rivali Eli Lilly şiGlaxoSmithKline au lansat produse similare. Astăzi, chiar şiproducătorii locali precum LaborMed au sesizat potenţialulindustriei şi au produse folosite în tratamentul disfuncţiilorerectile.
Începutul anilor 2000 a fost extrem de favorabil pentru Viagradeoarece nu avea niciun competitor pe piaţa locală, ceea ce i-apermis ca în 17 luni de la lansare să urce în top 30 al celor maivândute medicamente din România. În prezent însă nu se mai află înacest clasament.
În 2003, Eli Lilly a atacat poziţia confortabilă a Viagra, când aaruncat în luptă Cialis pentru ca un an mai târziu GlaxoSmithKline(GSK) să intre în bătălia giganţilor cu Levitra. Levitra nu a fostdisponibilă pe piaţă în intervalul aprilie 2007 - octombrie 2008.Produsul a fost creat de grupul german Bayer şi a fost promovat înEuropa de ambele companii, atât Bayer, cât şi GSK, printr-un acordcomun.
Nici Cialis şi nici Levitra nu au reuşit nici în prezent să zguduieînsă poziţia de lider a Pfizer care astăzi controlează jumătate dinpiaţă. Cu toate acestea, cota Viagra (la nivelul valoriivânzărilor) s-a redus uşor, la 50,7% în 2009, dacă se ia în calculpiaţa totală care include şi produsele fără prescripţie. Ca şivolum însă compania îşi menţine cota de 60%, conform datelorprezentate.
Cele trei produse pot fi cumpărate numai pe bază de prescripţiemedicală, în timp ce restul medicamentelor disponibile ca deexemplu Entran Forte (Labormed) sau Permen (Walmark) suntconsiderate suplimente şi pot fi achiziţionate şi fără prescripţiamedicului.
După Pfizer, pe această piaţă s-a impus Eli Lilly, care are o cotăde aproape 30% cu Cialis, în timp ce GSK se află pe locul patrudupă LaborMed (la nivelul pieţei totale care include şi produselefără reţetă).

Ritm anual de creştere de 15%
Piaţa produselor folosite pentru tratamentul disfuncţiilor erectilea crescut puternic în ultimii ani cu peste 15% în euro, încondiţiile în care evoluţia industriei a fost mai modestă (calculattot în euro). Primul trimestru din acest an a adus însă un record,avansul de aproape 40% fiind unul pe care alte domenii doar levisează. La nivelul întregii economii, industria de sănătate senumără printre puţinele care au rămas pe creştere şi perspectivelesunt în continuare pozitive. Disfuncţia erectilă afectează între 10şi 25% din bărbaţii de peste 40 de ani şi este determinată defactori precum fumatul, consumul regulat de alcool, nivelul anormalde grăsimi din sânge şi depresie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO