Companii

Piaţa farma dă semne de gripă. Creşterea din T1 a fost de numai 2,8%

Piaţa farma dă semne de gripă. Creşterea din T1 a fost de numai 2,8%

Autor: Ioana David

11.05.2011, 23:51 461

Piaţa de medicamente a crescut cu 2,8% în primul trimestru alacestui an, până la 2,4 mld. lei (570 mil. euro), potrivit datelorcompaniei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România, acestafiind cel mai slab rezultat trimestrial înregistrat de industrie înperioada 2007-2011.

"Piaţa are de suferit ca urmare a măsurilor de scădere asusţinerii publice şi de prelungire a termenelor de plată, numai oparte dintre pacienţi putându-se menţine la nivelul anterior detratament", au spus reprezentanţii Cegedim.

Medicamentele care se eliberează pe bază de prescripţie şi caresunt decontate integral sau în diferite procente de către statreprezintă cel mai important segment al pieţei de medicamente,având peste 80% din total. În condiţiile în care anul acestabugetul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS),principalul finanţator al sistemului de sănătate de 5,2 mld. lei(1,2 mld. euro) pentru medicamente, este cu 5% mai mic faţă de 2010(conform datelor de pe site-ul instituţiei), era de aşteptat unrecul al consumului.

Pe de altă parte, jucătorii au devenit mai precauţi şi pentru cătermenele la care statul decontează aceste produse sunt mari,ajungând chiar la 250-300 de zile, ceea ce determină unele problemede cash flow.

În ceea ce priveşte evoluţia în volum, în primele trei luni aleacestui an scăderea a fost de 5,1%. Diferenţa între evoluţia învolum şi cea în valoare reflectă o creştere a preţului mediuponderat, adică s-au vândut mai multe produse scumpe.

Scăderile au ajuns din urmă şi giganţiifarma

O analiză a evoluţiei celor mai mari jucători arată că în primultrimestru trei dintre cei mai mari cinci jucători, respectivSanofi-Aventis, Roche, şi Pfizer, au avut scăderi ale afacerilor depeste 5%. Este pentru prima oară în ultimii ani când scăderile auatins diviziile internaţionale ale giganţilor farmaceutici locali.Pe de altă parte, diviziile locale ale Novartis şi GlaxoSmithKline(GSK) au raportat vânzări mai mari.

"Dacă nu se iau în calcul rezultatele Sanofi Pasteur (divizia devaccinuri) - n.red.), scăderea este de doar 2%. Aceasta provine încea mai mare măsură din generificarea Taxotere (produs dinoncologie al cărui patent a expirat - n. red.), care era primulprodus vândut ca valoare", a spus Dan Ivan, country head alSanofi-Aventis.

Celelalte companii nu au făcut comentarii până la închidereaediţiei.

Cu toate acestea, au existat puţine mutaţii la vârfulclasamentului industriei de medicamente, lider rămânândSanofi-Aventis (împreună cu Zentiva) la distanţă foarte mică, de10,8 mil. lei (2,5 mil. euro în primul trimestru), de următorulclasat, grupul elveţian Roche.

Perspective slabe pentru întregul an

Creşterea în valoare de 2,8% poate fi considerată slabă, încondiţiile în care în anii anteriori avansul era de două cifre. Înperioada cuprinsă între aprilie 2010 - martie 2011, piaţa demedicamente a avut o creştere de 14,6%. Cegedim raportează în acestfel deoarece consideră că într-un interval de 12 luni se eliminăvariaţiile sezoniere.

Prognozele firmei de cercetare de piaţă, cu o cifră de afaceride 5,7 mil. euro în 2010, sunt rezervate pentru anul calendaristic2011.

"În condiţiile în care valorile şi creşterile pe ultimele 12luni sunt încă influenţate de trimestrul doi al anului trecut,neobişnuit de bun pentru piaţa farma, ne păstrăm rezervele în ceeace priveşte anul 2011, rata de creştere prognozată pentru anul încurs fiind de 4,8%. Date fiind termenele de plată lungi,tratamentul unui număr mare de pacienţi va depinde de negocieriledintre companii şi autorităţile de sănătate", a spus Petru Crăciun,directorul general al Cegedim România.

Datele prezentate de Cegedim sunt la nivel PPP (PharmacyPurchasing Price - ieşirile de produse din farmacii, însă la preţde distribuitor).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO