Kaufland centralizează achiziţiile de mărci private din regiune. Oportunitate de business sau stop joc pentru producătorii locali?

2 feb 2016 Autor: Cristina Rosca

În România Kaufland este liderul comerţului local, cu peste 100 de hipermarketuri cu preţuri mici şi afaceri ce merg spre 2 mld. euro, potrivit estimărilor ZF.

Grupul german Kaufland va face centralizat achi­ziţiile unor produse, în spe­cial mărci private, în toată ţările din Europa de Est unde este prezent, respectiv în Cehia, Slovacia, Polonia, Croaţia, Ro­mâ­nia şi Bulgaria. Pe aceste pieţe com­pania are circa 500 de hipermarketuri cu pre­­ţuri mici, potrivit datelor ZF. Alte 700 de magazine sunt în Germania, piaţa-mamă.

Kaufland a încheiat un parteneriat cu compania EMD, cu sediul în El­veţia, un inter­me­diar între producători şi retaileri de la nivel european. Potrivit informaţiilor de pe site-ul propriu, retaileri cu un total de 150.000 de magazine în 19 ţări şi cu o cifră de afaceri cumulată de 178 mld. euro anual apelează la serviciile com­paniei, care le găseşte producători. În re­ţeaua EMD mai sunt membri şi alţi re­tai­leri printre care Asda, o subsidiară a gigantului Walmart.

„Pe pieţele din Europa de Est Kaufland are o poziţie importantă, astfel că vom putea face achiziţii de mari di­men­siuni. Partenerii noştri din Cehia, Slo­vacia, Polonia, Croaţia, România şi Bul­garia vor avea astfel mai multe şanse de dezvoltare“, spune Frank Hirnschal, membru în boardul Kaufland şi respon­sabil pentru achiziţiile de bunuri, mărci private şi marketing.

Acest parteneriat dintre Kaufland şi EMD ar putea avea pentru producătorii români care colaborează cu Kaufland un efect pozitiv pentru că le-ar face deschiderea către mai multe pieţe. Astfel, un furnizor local de marcă privată pentru Kaufland România livra până acum doar pentru circa 100 de hipermarketuri ale reţelei. Dacă va intra în reţeaua de furnizori a EMD, el va putea să livreze pentru de cinci ori mai multe magazine Kaufland.

Pe de altă parte însă, pentru ca un producător local să poată face acest lucru ar avea nevoie de o capacitate mare de producţie şi de o putere de negociere pe măsură. Jucătorii din piaţa locală de alimente spun că o asemenea decizie a Kaufland – de a centraliza achiziţiile de mărci private – va avea un impact negativ asupra pieţei locale, producătorii români urmând a rămâne cu capacitatea de producţie nefolosită.

„Nu există niciun producător român care să aibă o capacitate de producţie suficient de mare pentru a acoperi o asemenea cerere“, spun sursele din piaţă. Mai mult, furnizorii se plângeau deja că nemţii de la Kaufland impun condiţii drastice atunci când vine vorba de marcă privată, ducându-se negocieri la sânge pe preţ. În cazul unor negocieri la nivel regional, puterea de negociere a furnizorilor va scădea, urmând a crepşte forţa retailerilor. „O să vedem mărcă privată doar made in Germania, producătorii de acolo au capacitatea de producţie să asigure o asemenea desfacere“, spune o altă sursă.

O soluţie pentru micii producători locali, în special cei din industria alimentară ar fi să urmeze modelul omologilor lor din Franţa şi să se asocieze pentru o forţă mai mare în lupta cu retailerii.

„Ar fi o idee bună pentru producători să se asocieze, le-ar da o forţă mai mare de negociere. S-a încercat un astfel de mecanism în industria cărnii prin 2010-2011 însă nu s-a concretizat. Cultura de business europeană nu încurajează asocierea, ci dezvoltarea idividuală. Trebuie să precizez însă, că oricât de mare eşti ca producător, nu vei avea niciodată forţa să te lupţi cu un retailer“, spunea recent Grigore Horoi, cel care conduce operaţiunile Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de procesare de carne de pui.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 02.02.2016