ANALIZĂ

Mărcile private au „mâncat“ aproape un sfert din comerţul modern. Vânzările aro, K-classic sau Gusturi Româneşti merg spre 2,5 mld. euro

13 apr 2017 Autor: Cristina Rosca

Retailerii au vândut anul trecut mărci private de 2,2 - 2,4 mld. euro, aceste produse no name ajungând să reprezinte aproape un sfert din totalul vânzărilor din comerţul modern. Ponderea acestor produse în totalul vânzărilor variază de la 10% până la 80%, în funcţie de retailer şi de formatul acestuia.

Mărcile private au apărut pe piaţă odată cu comerţul modern, respectiv acum aproape două decenii, însă abia în ultimii zece ani produsele Boni (Penny Market), Auchan sau Winny (Cora) au devenit o prezenţă constantă în coşul de consum al românilor. De altfel, criza financiară a fost cea care i-a convins pe români să îşi întoarcă privirea către produse al căror nume nu are sonoritate, dar al căror preţ este cu până la 30% mai mic decât al brandurilor consacrate. Diferenţa de preţ vine din lipsa cheltuielilor de marketing şi din costurile mai mici de ambalare.

Astfel, în 2005 ponderea acestor produse în totalul pieţei FMCG era de 1%, iar la finalul anului trecut a ajuns la 22-23%, potrivit calculelor ZF pe baza celor mai recente date obţinute de la retaileri.

După mulţi ani în care achiziţiile se făceau în principal pe bază de brand, în criză românii au început să fie mai atenţi la preţ şi la modul în care îşi cheltuie banii. Astfel, produsele aro (Metro Cash & Carry), K-classic (Kaufland) sau Gusturi Româneşti (Mega Image) au ajuns în topul vânzărilor în unele categorii unde până atunci brandurile consacrate făceau legea. Ciocolata, iartul şi săpunul sunt doar câteva dintre categoriile unde mărcile private au ajuns pe podiumul vânzărilor. Totuşi, în cazul lor se iau vânzările cumulate, nu pe fiecare retailer în parte.

Continuarea pe ZFCorporate

ZF Corporate este serviciul de business intelligence al Ziarului Financiar. Pentru a putea avea acces la informatii trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Agricultură, Energie şi altele) - vezi prezentarea video a ZFCorporate. Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.04.2017

 
Read this article in english on www.ZFenglish.com
Cuvinte cheie:
vanzari
, marci
, comert
, produse
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide