Retail&Agrobusiness

Grupul Kenvelo readuce pe piaţa locală brandul american TimeOut, dar închide zece magazine neprofitabile

Grupul Kenvelo readuce pe piaţa locală brandul american...

Autor: Cristina Roşca

22.07.2012, 13:38 2238

Grupul Kenvelo, cu afaceri de circa 20 de milioane de euro anul trecut şi cu o reţea de peste 70 de magazine sub brandurile Kenvelo, Lee Cooper şi Tom Tailor, va dezvolta pe piaţa locală şi brandul american TimeOut, dar în paralel va renunţa la zece unităţi.

"Vom deschide primele unităţi (sub brandul TimeOut - n. red.) în AFI Palace Cotroceni, Carrefour Orhideea şi în Fashion House Outlet. Am ales aceste locaţii pentru că vrem să testăm piaţa şi potenţialul brandului, de aceea vom merge într-un mall, într-un shop -ping center şi într-un outlet", spune Philippe Besadoux, cel care conduce grupul Kenvelo, intrat pe piaţa locală în urmă cu mai bine de un deceniu prin brandul cu acelaşi nume.

El mai spune că nu este vorba de o franciză a brandului american, ci de un parte neriat, în condiţiile în care acţio narii Kenvelo deţin o participaţie în cadrul TimeOut. Nici în cazul celorlalte branduri nu este vorba de o franciză. Astfel, brandul Tom Tailor este adus în joint-venture împreună cu com pania-mamă, iar în cazul Lee Cooper ac ţionarii Kenvelo au un contract de produc]ie cu brandul britanic la nivel mondial. Până în toamna anului trecut grupul Kenvelo cuprindea doar brandul cu acelaşi nume, însă începând cu luna septem brie, s-a extins cu alte două nume. Mai mult, Besadoux afirmă că este în discuţii cu un al cincilea brand pentru a-l duce pe piaţa locală. El nu dă nume, însă spune că este ceva ce lipseşte, pentru că, în opinia sa, mai sunt câteva branduri care pot veni. Francezul recunoaşte însă că piaţa locală a crescut mult în ultimii ani, atrăgând cele mai mari nume, în frunte cu Zara şi H&M. Grupul îi dă forţă în negocieri "În cazul TimeOut ei ne-au contactat pe noi. Ne-au spus că vor să fie în România din nou. Brandul a mai fost prezent, însă în sistem de franciză, adusvde altcineva. În timpul crizei magazinelevau fost închise, iar noi o luăm de lavzero." Besadoux afirmă că după ce vavtesta piaţa cu primele trei magazine vavdecide dacă merge mai departe cuvplanul său de zece deschideri în 2013. Francezul, venit în România acum mai bine de trei ani, explică decizia de a aduce noi branduri în grup prin faptul că acestea îl ajută în discuţiile cu proprietarii de spaţii, dar şi cu băncile.

"Mallurile te privesc diferit când ai patru branduri în poprtofoliu şi este evident că ai altă forţă în negocierile rivind spaţiul şi chiria. Mai mult, acum chiar şi băncile ne caută, însă noi continuăm să ne extindem cu sprijinul acţionarilor", spune Besadoux. Grupul s-a extins puternic în ultimul an, ajungând în prezent la 75 de unităţi sub cele trei branduri. Până la finalul anu lui sunt planificate alte şapte inaugurări, dar şi zece închideri de unităţi. Brandul britanic Lee Cooper a ajuns deja la 14 magazine, cele mai multe (7) în Capitală. Compania s-a extins de asemenea în alte oraşe mari, precum Oradea, Constanţa, Cluj sau Craiova.
Toate unităţile deschise până acum sunt în centre comerciale. Până la finalul anului sub acest brand vor fi deschise alte şase unităţi, patru în centre comer ciale şi două în zone stradale.

Caută spaţiu în piaţa Romană

"Vom deschide în zona centrală a ora şelor Piteşti şi Timişoara şi în malluri în Târgu-Mureş (Mureş Mall), Alba Iulia (Alba Mall), Arad (Atrium) şi Bucureşti (Fashion House Outlet). Mergem în zone stradale, acolo unde avem deja experienţe bune cu Kenvelo." Besadoux spune că există oraşe cu potenţial stradal şi oraşe unde e mai sigur să mergi în mall. În ceea ce priveşte Bucureştiul, el spune că singura zonă cu potenţial stradal este piaţa Romană.

"Căutăm şi noi spaţiu aici."

Planurile lui Besadoux cu Lee Cooper nu se opresc însă aici, el dorind să ajungă la 30 de unităţi la finalul lui 2013, uitându-se în special la oraşele de peste 100.000 de locuitori. În ceea ce priveşte vânzările brandului britanic, şeful grupului Kenvelo estimează pentru acest an 4,5 mil. euro. Anul trecut vânzările au fost de sub un milion de euro, însă magazinele au prins doar câteva luni de funcţionare. În ceea ce priveşte vânzările brandului Kenvelo, Besadoux vorbeşte de cir ca 20 mil. euro, o valoare similară celei din 2011. Estimările pentru Tom Tailor sunt la circa 2,8 mil. euro, ceea ce înseamnă că grupul ar putea termina anul cu un rulaj de peste 27 mil. euro.

"Vânzările din primele şase luni ale anu lui sunt în linie cu estimările, acesta fiind de asemenea unul dintre motivele pen tru care am adus pe piaţa locală şi brandul american TimeOut. Mai mult, vom termina anul pe profit la nivel de grup." Anul trecut grupul Kenvelo a pier dut circa un milion de euro, faţă de cinci milioane de euro în 2010. Deşi estimează vânzări în stagnare pentru Kenvelo, Besadoux are în plan să închidă în acest an opt din cele 53 de magazine ale brandului. "O să închidem toate unităţile neprofitabile. Am stabilit deja la ce magazine renunţăm, iar printre ele se numără cele din Era Park Iaşi şi Carrefour Suceava."

Despre cel mai vechi brand din portofoliu, francezul mai spune că nu are de gând să deschidă unităţi noi decât dacă se deschid mal luri sau centre comerciale cu potenţial. Nu se uită însă la spaţii stradale, deoarece afirmă că este deja acolo unde există potenţial pentru astfel de unităţi. Ştie unde să nu deschidă "Faptul că suntem peste tot cu Kenvelo mă ajută să decid unde să nu merg cu celelalte branduri. Nu ştiu unde va fi bine, dar ştiu unde va fi rău."

Grupul va închide şi două magazine Tom Tailor Denim din Plaza România şiAFI Palace, urmând a rămâne doar cu brandul Tom Tailor Casual în România. "Este o decizie o companiei-mamă din Germania să rămână doar cu Casual pe piaţa locală. Au ajuns la concluzia că produsele din magazinele Tom Tailor Denim sunt prea scumpe pentru România.' Astfel, Tom Tailor rămâne cu unităţi în Liberty Center, Fashion House Outlet, AFI Palace, Electropu tere Craiova, Polus Cluj şi Palas Iaşi. Pentru a compensa cele două închideri, sub acest brand va fi deschisă o nouă unitate în Iulius Mall Timişoara. "Apoi ne vom opri aici cu deschiderile. Am mers într-un ritm mai lent decât cu Lee Cooper,pentru că magazinele Tom Tailor sunt de circa două ori mai mari, având aproximativ 200 de metri pătraţi." Pentru 2013 sunt planificate 5-6 deschideri.

Besadoux nu oferă însă detalii. "Modelul de dezvoltare al Tom Tailor este diferit de cel al Lee Cooper, eoarece aici deciziile se iau împreună cu compania-mamă din Germania. Mai mult, ea finanţează expansiunea. Avansăm încet, dar sigur", explică el.

Besadoux mai spune că merge înainte cu expansiunea tuturor brandurilor din portofoliu, deşi în ritmuri diferite pentru fiecare, pentru că România este o ţară de consum, unde indiferent de condiţiile economice retailul va merge.

"Românilor le place să cumpere, să iasă în oraş, să trăiască. Ei trăiesc în prezent şi se gândesc mai puţin la viitor", conchide el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO