Eveniment

Asfaltare pe bani plătiţi de guvernul următor: Guvernul a mandatat Ministerul Dezvoltării să asfalteze 10.000 km de drumuri judeţene şi de interes local

Asfaltare pe bani plătiţi de guvernul următor: Guvernul a mandatat Ministerul Dezvoltării să asfalteze 10.000 km de drumuri judeţene şi de interes local

În mod normal, Ministerul Transporturilor se ocupă de reabilitarea reţelelor de drumuri. Dar premierul Boc a decis de această dată ca reabilitarea să intre în sarcina ministerului condus de Elena Udrea

Autor: Andreea Mioara Neferu, Mediafax

22.11.2010, 23:57 243

Guvernul a decis ieri prin ordonanţă de urgenţă modernizarea şiasfaltarea a 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale decare se va ocupa Ministerul Turismului şi Dezvoltării Teritoriale(MDRT), condus de Elena Udrea, noua stea politică a PDL.

Guvernul nu a precizat cât va costa asfaltarea celor 10.000 dekm, ci doar a spus că este inclusă într-un Program Naţional deDezvoltare a Infrastructurii în valoare de 4 miliarde de euro.

În acest program mai intră cel puţin 800 de proiecte restantepentru dezvoltarea mediului rural şi staţii noi de epurare a apeloruzate, de alimentare cu apă şi canalizare pentru 1.500 delocalităţi. Spre deosebire de alte lucrări de infrastructură,finanţarea acestor programe se va face iniţial de cătreconstructori, urmând ca din 2013 guvernele viitoare să achitevaloarea lucrărilor pe măsură ce vor fi finalizate, conformdeclaraţiei Elenei Udrea, ministrul dezvoltării. Acesta ar fiprimul program prin care statul se angajează să plătească maitârziu cu doi ani furnizorii de lucrări. Nu este clar cine vasuporta dobânda la finanţarea acestor lucrări şi cât va fiaceasta.

Această decizie s-a luat la o zi după ce Elena Udrea, ministruldezvoltării regionale şi turismului, a fost aleasă preşedinte alPDL Bucureşti.

"De fapt MDRT se ocupă de drumuri judeţene şi locale de când s-aînfiinţat acest minister", au explicat oficialii MDRT decizia caministerul să administreze acest program de investiţii îninfrastructură.

Circa 1.500 de localităţi ar urma să beneficieze de investiţiileîn infrastructura de apă, canal, staţii de epurare, în timp ce în800 de localităţi se va realiza infrastructură socială.

"Principalul obstacol pe care ni-l sesizează toţi atunci cândvorbesc de România se referă la infrastructură, că nu existăsuficiente drumuri asfaltate, că nu există suficiente autostrăzi",a declarat ieri premierul Emil Boc, citat de Mediafax. Premierul amai spus că Guvernul are în vedere şi accelerarea atragerii defonduri pentru coridorul IV de autostrăzi. "Acum, pe aceastăcomponentă, rezolvăm două chestiuni majore: modernizarea spaţiuluirural românesc, iar prin banii de la Uniunea Europeană, cei 4,5miliarde de euro de pe programul transporturi, asigurăm finanţareaautostrăzilor de pe coridorul IV, astfel încât România să intrepractic în rândul lumii", a explicat Boc.

Bugetul total general al CNADNR, aflat în subordineaMinisterului Transporturilor, a fost de 2,12 miliarde de euro în2009. Numai pentru reabilitări şi modernizări de drumuri naţionaleCNADNR a avut anul trecut fonduri de 1.579 mil. lei (372,6 milioanede euro), cu aproape jumătate mai mult decât în 2008.

Reabilitarea unui drum naţional are un cost standard de 761.000euro/km, în condiţiile în care cheltuielile pentru un drum naţionalnou se ridică la 3,86 milioane de euro/km, potrivit unui recentproiect al Ministerului Transporturilor, care conţine 12 standardede cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduripublice din domeniul infrastructurii de transport. Standardele decost pentru construirea unui kilometru de astfel de drum suntcuprinse între 5,05 milioane euro şi 6,1 milioane de euro.

Ministerul Transporturilor a cheltuit în perioada 2005-2009 2,3miliarde de euro pentru construirea de autostrăzi, 3,5 miliarde deeuro pentru reabilitarea şi întreţinerea drumurilor naţionale şialte 1,3 miliarde de euro pentru reparaţii.

Cu toate acestea, numai 109 km de autostradă şi 124 km decenturi ocolitoare au fost finalizaţi şi 812 km de drumurinaţionale au fost reabilitaţi/modernizaţi în aceeaşi perioadă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO