Opinii

Finanţarea prin titluri pe termen mediu

05.09.2010, 23:06 77

de Cosmin Anghel şi Mădălina Rachieru - Badea CliffordChance

Puţine inovaţii de pe piaţa de capital au avut succesul repurtat deMTNs. Originea lor trebuie căutată pe piaţa domestică în StateleUnite în anii '70. Se crede că primul program MTN pe pieţeleinternaţionale a fost cel al First Interstate Bankcorp în martie1986. Iniţial aceste instrumente au suferit din cauza percepţieiinvestitorilor că ar fi cumva diferite de obligaţiunile obişnuite.Însă flexibilitatea oferită emitenţilor, costurile de emisiunereduse şi diversitatea instrumentelor incluse în program aucontribuit împreună la creşterea volumului acestui produs în piaţă,care a început să se manifeste aşa cum îl cunoaştem astăzi începândcu sfârşitul anilor '80. În prezent, programele MTN sunt folositecu succes de numeroase companii, de entităţi publice şi de statepentru a atrage în mod flexibil şi rapid finanţarea de care aunevoie.
Dar ce este un MTN? În esenţă, Programul MTN (Medium Term NotesProgramme) este un program de finanţare continuă care permiteemitentului (o corporaţie privată, o entitate publică sau un statsuveran) să emită periodic titluri de credit (medium term notes) înbaza unei documentaţii sim­pli­ficate, standardizate, cu careinvestitorii sunt familiari. Deşi programul permi­te emiterea detitluri cu orice ma­­turitate, de obicei titlurile sunt emise petermen mediu, de până la 5 ani, spre deosebire de eurobonduri, carepermit finanţări şi pe termene mult mai lungi, de la 10 până la 30de ani. Programul este implementat de emitent cu ajutorul uneia saumai multor bănci de investiţii, denumite aranjorii sau dealeriiprogramului (lead arrangers sau Programme dealers), care suntnumite pentru întreaga perioadă a programului. Cu toate acestea, defiecare dată când lansează o emisiune în cadrul programului,emitentul poate selecta şi alţi dealeri (aşa-numiţii dealers for aday) care să intermedieze emisiunea respectivă, ceea ce oferăemitentului posibilitatea de a obţine condiţii de emisiunefavorabile.

Programele MTN sunt atractive datorită structurii lor flexibilecare permite emitentului să atragă finanţări prin emisiuni detitluri de diferite tipuri (ti­tluri cu dobândă variabilă, dobândăfixă sau cu cupon zero; titluri legate de indecşi, unităţi de fondsau acţiuni; titluri denominate în mai multe devize; obligaţiunisubordonate etc.). Titlurile pot fi emise în aproape orice valutăşi pe termene variate (între 1 lună şi 30 de ani), dar de regulămaturitatea lor este de până la 5 ani. De asemenea, în cadrulprogramului pot atrage finanţare una sau mai multe entităţi dinacelaşi grup, în baza aceleiaşi documentaţii şi în aceleaşicondiţii (spre exemplu, în cadrul Programului MTN de 35 de miliardede euro al grupului Daimler - MercedesBenz pot emite titluri şasecompanii din grup). Programul este de regulă listat pe cel puţin obursă încă de la momentul stabilirii sale (de obicei pe bursele dela Londra, Luxemburg, Hong Kong sau New York), însă emitentul poatedecide ulterior să listeze programul sau doar anumite emisiuni şipe alte burse.
Faptul că termenii generali ai titlurilor sunt conveniţi întredealeri şi emitent la momentul stabilirii programului, iar pentrufiecare emisiune de titluri mai rămân de stabilit doarparticularităţile acelei emisiuni (tipul de titluri care se emit,deviza titlurilor, maturitatea, dobânda etc.), a condus lastandardizarea şi simplificarea considerabilă a documentaţieiaferente fiecărei emisiuni şi, implicit, la reducerea costurilor şitimpului alocate fiecărei emisiuni. Comparând emisiunileindependente de eurobonduri cu programele MTN, emisiunile deeurobonduri trebuie să aibă o anumită valoare ca să justificealocarea de timp şi costuri; în contrast cu eurobondurile,costurile emisiunilor din cadrul programelor MTN sunt mult maireduse, ceea ce permite şi accesarea de finanţări de valoare maimică decât cele atrase prin eurobonduri, în funcţie de nevoia defonduri a emitentului la un moment dat. De asemenea, faptul cădocumentaţia aferentă fiecărei emisiuni poate fi întocmită rapidpermite emitenţilor să reacţioneze prompt şi eficient în faţa unoroportunităţi de finanţare avantajoase.

Majoritatea marilor corporaţii internaţionale au lansat programeMTN; dintre cele care au programe MTN în derulare menţionămCoca-Cola (2 miliarde de euro), Carrefour (12 miliarde de euro),CEZ (6 miliarde de euro), Daimler şi Mercedes-Benz (35 de miliardede euro), GDF Suez (10 miliarde de euro), Heineken (3 miliarde deeuro), OMV (3 miliarde de euro). De asemenea, multe state, inclusivcele din centrul şi sud-estul Eu­ropei, accesează finanţări prinastfel de programe, printre exemplele cele mai recente numărându-seCehia (3 miliarde de dolari), Slovacia (4 miliarde de euro) şichiar UE cu un program de 80 de miliarde de euro lansat în iunie2010.
În România, BCR este singura entitate care a implementat un ProgramMTN, lansând deja mai multe emisiuni de titluri în cadrul acestuiProgram. Însă şi alte bănci de pe piaţa locală au declarat recentcă au în pregătire programe MTN. De asemenea, recent MinisterulFinanţelor a anunţat că se pregăteşte să emită pe piaţa externătitluri de credit în cadrul unui Program MTN în valoare de 7miliarde de euro şi a selectat Erste Group Bank şi Société Généraleîn calitate de aranjori ai programului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO