Opinii

Opinii: Amintiri cu Basescu si Geoana de la Washington, de acum 10 ani

03.12.2009, 23:10 44

Ca ziarist ai o sansa extraordinara sa cunosti oameni pe carealtfel nu ii poti intalni fata in fata si sa stai de vorba cu eimai mult decat un minut.

Acum 10 ani, in martie 1999 Traian Basescu, ministrultransporturilor la acea vreme in guvernul Radu Vasile, a invitat unziarist de la agentia de presa Mediafax (unde lucram atunci) sa-linsoteasca sase zile intr-o vizita in Statele Unite, unde seintalnea cu niste transportatori feroviari si cu omologul sauamerican. Ministerul sau cred ca CFR-ul avea un contract deconsultanta cu o firma americana ca sa-i faca un plan derestructurare. Invitatia, care a venit joi seara (duminica la pranzfiind plecarea) era adresata sefului meu de la acea vreme de laMediafax, dar pentru ca el nu avea pasaportul in ordine atunci peloc (era expirat), m-a trimis pe mine.

Delegatia, cred ca eram cinci persoane, a plecat duminica laBruxelles si am facut jonctiunea luni seara in Luxemburg cu TraianBasescu, care venea de la Roma de la Internationala Socialista(Petre Roman ii era sef de partid). Marti am fost la BancaEuropeana de Investitii unde Basescu trebuia sa discute prelungireaunui contract de credit pentru achizitia de echipamente pentruRomatsa. Cei care dirijeaza traficul aerian au luat initialcreditul in urma cu vreo doi ani, au cumparat echipamentele, daracestea au ramas in hambare. Cand sa le puna in functiune, eraudeja depasite (erau deja depasite chiar de cand au fostachizitionate, dar mai conta! Cred ca si acum sunt institutii undezace aparatura cumparata cu bani grei si care nu a fost folosita),asa ca s-au gandit sa dea echipamentele inapoi producatorului la undiscount mare si sa ia altele noi, cu un pret si mai mare. Si aveaunevoie de o marire a creditului de la BEI. Tot atunci la BEI amaflat cum e cu autostrazile, ca trebuie sa ai trafic mare ca sa fierentabila o autostrada si ca Romania atunci nu avea nici trafic sinici economie, iar bancherii nu intelegeau de ce vrem autostrazi.Iar sugestia celor de la BEI era sa facem drumuri.

Dupa intalnire am plecat cu trenul la Amsterdam ca sa luamavionul miercuri spre Washington. Aici am ajuns la pranz si am fostasteptati si dusi la hotel de un consilier al ambasadei. Iar TraianBasescu tot intreba unde este ambasadorul - Mircea Geoana.Consilierul ii prezenta programul vizitei, cu diverse intalniri,iar ministrul ii taia din prezentare, ca cine sunt persoanele si dece trebuie sa se intalneasca cu ele. Grea misiune pentru consilier,care-i spunea ca asa a spus domnul ambasador . Tin minte si acum caa doua zi pe lista era pusa la hotel, la prima ora, la micul dejun,o intalnire intre Basescu, Geoana si un sef mare de la firma dearmament Lockheed Martin. In ciuda protestelor ca de la ministru laambasador, cei trei s-au intalnit (eu nu am fost invitat ladiscutie!!!). Iar peste cateva luni Romania, prin MinisterulTransporturilor, a cumparat aparatura de supraveghere a Dunarii dela Lockheed. La granita era razboi in Serbia. Ceea ce nu a fost inprogram a fost o intalnire aranjata de Petre Roman pentru Basescucu seful de atunci al FMI Michael Camdessus in care sa discutesituatia Romaniei, care era in criza economica si nici nu eradornica de reforma. Ca acum.

Nu visam atunci ca cei doi vor ajunge peste ani sa se luptepentru functia de presedinte al Romaniei. Si nici ei, sigur, nucredeau lucrul asta. Dar Lockheed Martin sigur a vrut sa-si asigureo relatie buna cu amandoi.

Cristian Hostiuc este director editorial al ZiaruluiFinanciar

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO