Profesii

Angajatii pentru care nu pot fi reduse investitiile in training

Angajatii pentru care nu pot fi reduse investitiile in training
05.07.2009, 16:46 158

 

„Mentinem in atentie formarea si dezvoltarea de competente in linia de management, top si middle management, si in zona de relatii cu clientii, in receptii si call center", explica Roxana Alexandrescu, director de resurse umane al operatorului de servicii medicale private MedLife.

In perioadele de criza asteptarile legate de valoare si valoarea perceputa in urma unor bani investiti cresc foarte mult. Si aceste lucruri se pot vedea de la consumatorul final pana la cei responsabili de orice achizitie din companii.
„Merita sa investim in training in acei angajati care au legaturi directe cu clientul si care pot influenta in mod direct perceptia de valoare. Calitatea contactului uman capata o importanta si mai mare in astfel de perioade", spune si Lucian Mihai, managing partner al companiei de training Interact.
Pe de alta parte, angajatii care nu sunt in contact direct cu clientul, dar care prin munca lor influenteaza direct calitatea produsului sau a serviciului oferit de companie, reprezinta si ei o zona importanta in care merita investit.
„Daca raman neglijate zonele care au impact asupra perceptiei de valoare oferita clientului exista un risc din punctul meu de vedere. In ciuda unui bun proces de vanzare, un client se poate pierde mai usor in aceasta perioada datorita perceptiei sale asupra calitatii cumparate", afirma Mihai.
Exista si altfel de strategii. Spre exemplu, in cazul operatorului de telefonie mobila Vodafone, programele de formare se adreseaza tuturor angajatilor.
„Programele de training pe care le desfasuram in Vodafone Romania se adreseaza tuturor angajatilor, indiferent de departamentul din care fac parte. Strategia pe care o aplicam in programele de dezvoltare este in concordanta cu strategia de business, iar acest fapt ne ofera viziune si claritate in actiunile noastre", spun oficialii companiei.
„Cred ca acum, mai mult decat oricand, decizia cu privire la cine este instruit trebuie luata in functie de nevoia reala pentru performanta esentiala pentru organizatie", spune Antonia Onaca, manager de training in cadrul Foreground, care ofera servicii de training pentru traineri.
Fiecare organizatie ar trebui sa isi defineasca foarte clar care sunt comportamentele absolut necesare pentru a sustine obiectivele organizationale pentru acest an si apoi in functie de aceasta definire sa identifice nevoile de instruire. „Recomandarea noastra este ca, in aceasta perioada, mai mult decat in trecut, atentia sa se concentreze spre interiorul organizatiei si asupra capacitatii acesteia de a face fata schimbarii", spune Diana Rosetka, general manager al companiei de consultanta in resurse umane United Business Development (UBD).
 
Fac mult mai multe lucruri cu acelasi buget
In ceea ce priveste costurile, exista in conditiile actuale o mai mare flexibilitate in momentul negocierii programelor si solutiilor de training. „Consideram ca este o etapa in care cu acelasi buget ca in 2008 putem obtine mai mult pentru companie in termen de proiecte si formari. Se observa un plus de pasiune din partea partenerilor nostri pe partea de design si customizare a proiectelor si un interes real pe partea de followup", spune Alexandrescu, de la MedLife.
Acelasi lucru se intampla si in cadrul Vodafone, in aceasta perioada majoritatea furnizorilor cu care compania lucreaza au aratat o flexibilitate crescuta in a oferi pachete de solutii avantajoase.
Programele de formare in vanzari se numara printre cele mai cerute in aceasta perioada. 
„Din ceea ce am observat noi, zona de vanzare predomina. Acest lucru este bun pentru ca strategic cred ca merita mai mult concentrarea pe generare de venit decat pe taiere de costuri", explica managing partnerul Interact. 
Trebuie vazut insa daca forta de vanzari chiar primeste formare relevanta pentru performanta pe care trebuie sa o livreze si daca investitia in pregatire este suficienta pentru asigurarea performantei organizatiei ca intreg.
„Degeaba se vinde mai bine daca celelalte functii nu pot sustine performantele produse de echipa de vanzari", afirma si Onaca.
 
Exista alternative la training?
Instruirea angajatilor n-ar trebui sa se faca numai in clasa, cum se intampla in mod traditional sau onetoone. Exista multe alte variante prin care angajatii pot dobandi competente, inclusiv din propria lor initiativa.
„Cred ca a venit momentul ca responsabilitatea pentru instruire sa nu ramana doar la companie. Cred ca fiecare angajat are responsabilitatea de a-si dezvolta competentele pentru a produce performanta si in final pentru a justifica venitul pe care il obtine", crede Onaca.
Destul de multe companii nu exploateaza suficient variantele de invatare alternativa sau nu se asigura ca interventiile pe care le au aduc un return of investment mai mare prin asigurarea unor activitati relevante de transfer sau retentie.
Ca o alternativa la programele de training, companiile pot apela mai mult la instruirea interna, instruirea prin shadowing, mentoring, onthejob, peertopeer sau learning meetings. Conditia este ca lucrurile care se invata prin aceste metode sa fie relevante si adaptate la necesitatile fiecarui angajat si mai mult de atat sa fie insotite de un proces real de asigurare a transferului si retentiei.
Cunostintele, bunele practici sau experienta existenta in interiorul companiilor ar putea fi de folos pentru toti angajatii.
„Acest lucru se poate face printr-un mai bun management al cunoasterii, prin eficientizarea departamentelor de training intern sau prin folosirea coachingului in zonecheie", explica Mihai.
In opinia trainerului Interact, alternativele la training sunt legate de folosirea optima a cunostintelor, bunelor practici si a experientei existente in interiorul companiilor. Acest lucru se poate face printr-un mai bun management al cunoasterii, prin eficientizarea departamentelor de training intern sau prin folosirea coachingului in zone-cheie.
„Se pot face programe interne de mentoring si coaching cu implicarea liderilor si a angajatilor cu potential sau dezvoltarea unor programe interne de identificare si impartasire de bune practici interdepartamentale", conchide Rosetka. 
 
Unde investim mai mult
  • Oamenii de vanzari
  • Middle si top management
  • Angajatii care au contact direct cu clientul
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO