Profesii

Criza de oameni din industria auto se va acutiza

23.01.2007, 19:37 21

Industria auto se confrunta cu o criza de personal specializat, care s-ar putea acutiza in urmatorii ani, determinata de lipsa unor politici coerente de recrutare si formare a personalului, dealerii optand pentru dirijarea resurselor financiare catre dezvoltarea retelelor de vanzari si service.
Majoritatea specialistilor in resurse umane apreciaza ca in urmatorii ani criza de personal se va acutiza, in special, in cazul firmelor mici si medii, pentru ca va avea loc o migratie a personalului catre companiile puternice, care pot asigura salarii mari si bonificatii suplimentare. Consecinta va fi, cel mai probabil, cresterea nivelului salarizarii chiar si pentru personalul mai putin bine pregatit, care va fi pastrat pentru a evita reluarea unor proceduri complicate si costisitoare de angajare.
Reprezentantii importatorilor si constructorilor auto din Romania considera ca deficitul de personal specializat este cauzat intr-o mica masura de migratia catre piete mai dezvoltate din Europa Occidentala sau Orientul Mijlociu.
"Cresterea semnificativa a investitiilor in noi facilitati de distributie si service nu este direct proportionala cu avansul numarului de specialiasti mai bine sau mai putin bine pregatiti de pe piata, ceea ce conduce la un deficit de personal", a afirmat Amalia Baiu, director de resurse umane la Romcar, importatorul general al marcii Ford.
Companiile intampina dificultati atat in recrutarea personalului specializat cu studii superioare, cat si in atragerea de angajati cu studii medii.
"Cel mai usor se gasesc candidati pentru pozitiile care nu sunt specifice industriei auto, pentru departamentele administrativ sau financiar-contabil, de exemplu, in vreme ce pozitiile de top-management, precum coordonatorii de retele de distributie, sunt cel mai dificil de acoperit cu personal specializat. O situatie ceva mai buna este la departamentul de service auto, unde in general oamenii se aduc unii pe altii", a declarat Ilona Manea, specialist in resurse umane la importatorul general Mitsubishi, M Car Trading, firma din grupul Tiriac Auto.
Criza de personal nu se manifesta unitar la nivelul intregii tari, fiind mai accentuata in zonele din vestul tarii, unde rata somajului este mai redusa, explica directorul de marketing al General Motors Romania, Cristian Oltean. Necesitatea pastrarii salariatilor o perioada cat mai lunga de timp provine si din costurile de angajare si training ridicate pentru unele pozitii.
"Costurile directe si indirecte ale unei noi angajari sunt recuperate dupa doi - trei ani de la angajare, in functie de post, si in consecinta, companiile recurg la pachete de remunerare care tin cont atat de performantele individuale, cat si de realizarile companiei, si ofera oportunitati de dezvoltare profesionala, dotari materiale corespunzatoare", a continuat reprezentantul Romcar.
Reprezentantii departamentelor de resurse umane considera ca angajarea pe scara larga a personalului specializat din alte tari nu are, in acest moment, un fundament economic, desi prezinta o serie de avantaje precum importul de know-how si adoptarea unor proceduri de lucru diferite care pot fi benefice pentru functionarea organizatiei.
Printre dezavantajele angajarii de straini se numara costurile ridicate care decurg din procedura de recrutare si asumarea de catre angajator de responsabilitati suplimentare cum ar fi asigurarea locuintei pentru angajat. O tendinta relativ noua pentru Romania este recrutarea de personal calificat dintre studentii in anii terminali sau dintre proaspetii absolventi.
"Uneori intampinam dificultati in recrutarea imediata a unor persoane cu experienta in domeniu. De aceea am privilegiat angajarile de tineri absolventi de facultati cu profil tehnic, insotindu-le parcursul de integrare prin numeroase formari de specialitate", a declarat directorul de resurse umane al Automobile Dacia, Alain Duval.
In ultimii doi-trei ani, racolarea de la concurenta a devenit un fenomen curent deorece este din ce in ce mai putin personal "proaspat" pe piata, dar si pentru satisfacerea tendintei companiilor de a avea cei mai buni angajati din bransa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO