Profesii

Guenther Seifert: Este mai greu sa gasesti un mecanic bun decat un manager

Guenther Seifert: Este mai greu sa gasesti un mecanic bun decat un manager

Guenther Seifert, general manager Porsche Romania: Cautam cu preponderenta oameni pasionati de automobile. Este mult mai important sa ai o asemenea atitudine decat pregatirea necesara sau o experienta vasta in industria auto.

23.04.2007, 21:44 94

"Piata muncii in general a fost una din marile surprize pe care le-am avut in urma cu jumatate de an cand am venit in Romania, pentru ca este complet diferita de cea cu care ma obisnuisem in Austria", spune Guenther Seifert.
El explica ca in Austria, pentru un anunt pentru postul de contabil, se primesc circa 100-200 de aplicatii, incepand din sudul Austriei pana in nordul Germaniei. Chiar daca si in Romania pentru un asemenea anunt se primesc destule oferte din care se poate alege, in comparatie piata muncii prezinta o oferta mult mai slaba.
"Suntem prezenti, prin holdingul Porsche, ca retailer a marcilor grupului VW, in multe tari europene, iar pentru resurse umane, in general, avem aceeasi strategie peste tot. Cautam cu preponderenta oameni pasionati de automobile. Este mult mai important sa ai o asemenea atitudine decat pregatirea necesara sau o experienta vasta in industria auto", este de parere Seifert.
Pentru trainingul angajatilor compania desfasoara mai multe programe de training dedicate pentru toate categoriile de posturi din structura.
"Spre exemplu programul nostru de training pentru manageri se desfasoara la nivel international si are doua etape, Basic Leads, pentru tinerii sefi de departamente, si High Line, pentru manageri din cadrul companiei cu experienta, care prezinta potential pentru urmatorii pasi", explica directorul Porsche Romania.
Aceste programe de pregatire sunt desfasurate in cooperare cu holdingul Porsche din Austria si din alte tari. La aceste programe angajatii participa alaturi de omologii lor din alte tari.
Compania recurge si la serviciile firmelor specializate cand situatia o cere, insa numai pentru predarea unor cunostinte de baza. Aceste companii sunt alese dintre specialistii locali.
"De asemenea, ne trimitem angajatii sa invete limba locala, pentru ca gasim ca este foarte necesar. Spre exemplu, eu am o profesoara de limba romana care vine odata pe saptamana pentru o sedinta de 2 ore. Cred ca in primul rand este o chestiune de politete, pentru ca traiesc de jumatate de an deja aici si nu se pune problema sa nu invat limba", spune Seifert.
Directorul Porsche explica ca de exemplu cunoasterea limbii locale ajuta indeosebi in relatiile cu partenerii de afaceri. "Am incercat sa rostesc in romana primul meu discurs, in decembrie, catre dealeri, care cred ca m-au inteles si de la care am primit un fed-back pozitiv. Este foarte important pentru angajati si pentru parteneri ca managerul sa vorbeasca limba", a adaugat Seifert.
Programele de trainig pentru importatorul marcilor grupului VW in Romania include pregatire specifica si pentru dealeri, mecanici si vanzatori, dat fiind ca acestia sunt oamenii productivi din companie. Pentru trainingul tehnic compania a investit anul trecut in constructia unui centru educational tehnic pentru toti dealerii brandurilor din portofoliu.
"Pentru directori si in special pentru contabili si oamenii din administrarea afacerilor oferim dealerilor nostri sprijin nu ca intr-un training sau ca la un seminar. Avem aici propriul departament de administrare a afacerilor, iar daca un dealer are nevoie de informati pentru administratie sau pentru managementul afacerilor atunci oamenii nostrii il ajuta si lucreaza impreuna la gasirea de solutii", a mentionat Seifert.
Potrivit acestuia, cele mai frecvente intrebari ale dealerilor sunt daca este rentabil sa deschida o noua afacere, sa realizeze o noua investitie si in cat timp va fi aceasta amortizata. Departamentul dedicat din cadrul Porsche Romania contribuie cu asistenta la realizarea planurilor de afaceri si la stabilirea fezabilitatii proiectelor. "Ceea ce a prezentat pentru noi cu adevarat o provocare in sectorul automotive a fost faptul ca si competitorii nostri au afaceri in crestere, au noi dealership-uri si toata lumea din piata cauta resurse umane", spune directorul general al Porsche Romania.
Diferenta consta in departamentul pentru care este nevoie de personal. Spre exemplu, Seifert explica ca este mai greu de gasit un mecanic decat un vanzator.
"Este, de asemenea, greu sa gasesti si un vanzator, dar cred ca este o diferenta. Este important ca acel vanzator sa fie pasionat de masini. Nu este chiar important ca acesta sa fi vandut masini toata viata. Dar daca a fost un vanzator bun in alt sector, are sanse foarte mari sa devina un vanzator bun in industria auto. Daca este bun in ceea ce face, poate schimba industria foarte rapid", spune Seifert.
Diferenta intre jucatorii din piata consta in faptul ca fiecare importator, respectiv distribuitor de automobile, o data cu extinderea dealership-urilor, a trebuit sa creasca si volumul personalului, ceea ce a dus la o penurie de angajati in special in sectorul after sales, unde instruirea necesita resurse si o perioada de timp mai mare. "Exista si aici oameni foarte pregatiti, dar la momentul actual sunt mult mai greu de gasit pentru ca aici industria este in expansiune fata de Austria. Acolo cand vorbim despre crestere economica vorbim despre 2 sau 3% in cazul cel mai fericit. Aici ajunge chiar la 7-8%", este de parere Seifert.
Cat despre managementul companiei, directorul Porsche spune ca pozitiile din structura sunt mai usor de completat. In primul rand managementul este recrutat pe plan local. In cadrul Porsche, pe partea de whole sale, Seifert este singurul austriac, iar intr-o maniera similara se intampla si in celelalte tari. Exista unu sau doi austrieci care mentin contactul cu sediul central, iar acestia sunt de obicei oameni cu experienta de lunga durata in grupul Porsche.
"Echipa de management ar trebui sa fie intotdeauna locala. Unul dintre avantajele noastre competitive este faptul ca ne crestem managerii in cadrul companiei. Daca se intampla sa cautam un nou director pentru un departament, vom gasi cu siguranta pe cineva din cadrul companiei si nu va fi necesar sa scrutam piata muncii, pentru ca atunci cand gasim si dezvoltam pe cineva in cadrul companiei, acesta are deja stilul si spiritul Porsche deja implementat in modul de lucru", spune Seifert.
Un manager de brand este, potrivit directorului Porsche, unul dintre cele mai importante posturi din companie, iar de obicei acestia sunt, la fel ca si directorii de departament, cautati in cadrul companiei, anunturile de angajare fiind facute de obicei pentru joburile de baza.
"Ca sa arate ca are potential de a deveni manager de brand, un angajat trebuie sa faca performanta in departamenul operativ si sa fie pregatit 100% pentru provocare. Pe de alta parte, acestia sunt instruiti permanent prin trainigurile legate de evolutia brandurilor care sunt desfasurate in mod continuu", adauga Seifert.
Pentru ca un angajat nou sa fie luat in considerare si sa ajunga pe o treapta superioara in cadrul managementului Porsche Romania este nevoie de 2 sau 3 ani, dar termenele depind, potrivit lui Seifert, de necesitate si de disponibilitatea posturilor. La momentul actual in whole sale si retail (activitatea de import si de retail proprie), importatorul si propriii dealeri lucreaza aproximativ 850 de oameni.
In cadrul Porsche Bank austriecii au mai fost angajati circa 200. "In 1998 am inceput cu 20 de oameni si am vandut 1.929 de masini, iar in 2006, cand am ajuns la 850 de angajati, am vandut 43.500. In 2010 cred ca banca va avea aproximativ acelasi numar de angajati. Noi in schimb vom avea mai mult de 1.000", a declarat Seifert.
Pentru evaluarea angajatilor, importatorul a dezvoltat un sistem de evaluare participativa care include contributia egala a managerului si a angajatului. Fiecare angajat are cel putin o data pe an discutii de evaluare cu superiorul sau direct in urma carora se stabilesc anumite targeturi pentru urmatoarele sase luni sau urmatorul an.
"Nu este ca la scoala, nu le dam note. Se discuta punctele tari si punctele slabe, ce ar trebui imbunatatite si care sunt domeniile in care angajatul respectiv doreste sa se specializeze. Asa se determina ce traininguri sau ce cursuri trebuie urmate in perioada urmatoare", spune Seifert.
Pentru un vanzator, Seifert explica ca este mai usor sa stabileasca un target decat pentru un contabil. Pe langa targetul cantitativ, se stabileste si unul calitativ, evaluat prin inregistrarea unui feed-back de la client, care evalueaza departamentele in general in functie de promptitudinea sau calitatea serviciilor cerute.
"In urma cu un an am demarat un program de stabilire a satisfactiei consumatorului in functie de prestatia departamenului de vanzari sau de after sales. Mai greu se poate evalua un contabil. In acest scop avem insa un audit intern care stabileste unde nu s-a obtinut 100% din ce era posibil. Acestea sunt subiectele discutiilor pentru feed-back", incheie Seifert.


Cariera
Septembrie 2006 - prezent: director general, Porsche Romania
2000 - septembrie 2006: responsabil pentru toate activitatile interbrand ale importatorului Austriac, precum dezvoltarea retelei de dealeri, managementul afacerilor dealerilor, activitati de internet si cele legate de clienti.
1999-2000: director al departamentului de management de produs al grupului Volkswagen la Porsche Austria
1989-1999: manager de sisteme IT in Austria, Slovenia, Slovacia si Republica Ceha.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO