Ziarul de Duminică

CINEFLASH/ Herzog, magicianul

CINEFLASH/ Herzog, magicianul
17.11.2009, 13:58 31
Werner Herzog nu e unul dintre regizorii asupra caruia sa maiaiba cineva vreun dubiu. Omul este cel care lasa in urma luicapodopere precum Aguirre, mânia zeilor, Nosferatu,fantoma noptii, Woyzeck sau Fitzcarraldo,fiind un cineast reputat nu doar prin faptul ca a fost singurulregizor capabil sa lucreze cu excentricul Klaus Kinski (ceea ce, eadevarat, l-a facut pe Herzog sa declare ulterior: "Fiecare fir depar alb din capul meu se numeste Kinski"), ci in primul rând pentrupovestile sale superbe, cu eroi framântati de demoni si atrasi inabisul autodistrugerii. Locotenentul Terence McDonagh, personajcentral al noului sau film, Pacatele unui politist- Ultimul apel: New Orleans, nu face, nici el, exceptie. Cinicsi perfectionist, el isi conduce anchetele in stil iconoclast sieficient, e parior cronic, are o amanta prostituata si o dependentade oarece prafuri, pe lânga analgezicele prescrise pe viata pentrudurerile oribile de spate cu care s-a ales salvând un tip de lainec dupa trecerea uraganului Katrina. Una peste alta, McDonagh eirezistibil, cu rânjetul lui sarcastic si privirea obosita, iarNicolas Cage il joaca pur si simplu vibrant, revenindu-si - cândnimeni nu mai credea - la intensitatea pe care i-o stiam dinBirdy, Wild at Heart ori Leaving Las Vegas. Untip care nu pregeta sa-i trimita la naiba pe toti, chiar (sau maiales) pe el insusi, când vrea si cum vrea, dar o face cu o detasaresi o fermitate care tradeaza o combustie interioara orbitoare si oegala capacitate de autodevastare. De altfel, locotenentulMcDonagh, cu sentimentalismele lui neasteptate si resorturilesecrete care il ajuta sa actioneze singur impotriva tuturor, eperfect adaptat mediului dezolant din New Orleans-ul post-Katrina.Orasul ravasit, oamenii inca socati, apatia si oroarea persistentape care o emana usile de plasa ciuruite ale tuturor caselor,strazile dezolante si lumina sumbra constituie un tablou pe careWerner Herzog il stapâneste in totalitate, construindu-l cumaiestrie si perfect simt al nuantei. Acelasi echilibru fara cusurexista, de altfel, in toata desfasurarea acestei povesti cupersonaje pe muchie si reguli nemiloase, cu duritati teribile simomente de un formidabil umor negru. Regizorul conduce cu logicaimpecabila intriga politista, insa (in stilul sau consacrat) sejoaca permanent cu emotiile spectatorului, inserând fanteziisuprarealiste, delectari vizuale stranii, iguane, serpi sialigatori si surprinzatoare momente de respiro meditativ in toatacombinatia, precum discutia dintre McDonagh si tipul pe care l-asalvat, sprijiniti de marginea unui imens acvariu, un fel deevadare psihedelica post-dezastru dintre contururile oripilante alerealitatii. Rezultatul este un exemplu de stiinta si arta de-a facecinema, de ritm matematic si poezie absoluta. Filmul lui Herzog eca un concert fara nici o nota falsa, care ilustreaza placerea de-aregiza, filma, juca, de-a construi autentic si uman un spatiufoarte personal si in acelasi timp foarte cuprinzator. A inseraatât de firesc drama fiecaruia dintre personajele de aici(McDonagh, amanta lui, jucata de Eva Mendez - subtila si retinutaexact cât trebuie, intr-un rol deloc simplu sau lipsit de nuante -,tatal lui, sotia alcoolica a acestuia, precum si toata ceata demartori mincinosi, infractori mai mult sau mai putin cruzi oriticniti, gainari, complici, colegi plictisiti ori superiori caposicu care eroul intra in conflict), imperfecte si atât de naturale inslabiciunile lor, in drama mult mai ampla a orasului in sine, esteun exercitiu de virtuozitate. New Orleans, cu spiritul si spiritelelui, este portretizat frematator si sensibil, cu o plasticitateextraordinara. Cât despre framântatii protagonisti ai acesteipovesti cu accente noir, gândita frenetic si desfasurata elegant,ei se salveaza cumva, gratie unei justitii poetice, care aduce,spre final, o adiere de neasteptata tandrete intregului. Avem aiciun exemplu pur de old fashion style, adus la zi cu oprospetime de netagaduit. Iar tocmai creativitatea lui Herzog siplacerea lui de-a face film emotioneaza incredibil de puternic,emanând acea unda inconfundabila si rarisima de cinemaadevarat.
Pacatele unui politist - Ultimul apel: New Orleans/ BadLieutenant: Port of Call New Orleans Producţie SUA,2009. Regia: Werner Herzog. Cu: Nicolas Cage, Eva Mendez,Val Kilmer, Fairuza Balk. Premiera: 6 noiembrie. Distribuitde: Ro Image 2000, Prorom.

ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970,Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism siStiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactorcultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul deDuminica", specializându-se in critica de film, semnând si inpublicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik","Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte dinstaff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principalal caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica defilm la Radio România Cultural.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO