Zece povesti de zece

Zece poveşti de 10. Şantierul Naval Severnav din Drobeta-Turnu Severin trimite nave de pasageri şi tancuri chimice fluviale în Olanda, Belgia şi Germania

7 dec 2019 Autor: Mădălina Panaete

Severnav are o istorie de peste 160 de ani, având în prezent aproape 500 de angajaţi şi afaceri de peste 82 de milioane de lei anual.

Şantierul Naval Severnav din Drobeta-Turnu Severin, cu o istorie de peste 160 de ani, a livrat de la începutul anului către clienţi din vestul Europei trei tancuri chimice fluviale, două nave de tip push barge şi trei nave de tip pasager fluvial, până la finalul anului urmând să mai livreze încă un tanc chimic fluvial.

„Ţările de origine a beneficiarilor navelor construite de Severnav de-a lungul timpului au fost în marea lor majoritate din afara României precum Austria, Ungaria, Germania, Olanda, Belgia, Norvegia, Marea Britanie, Grecia, Portugalia, Cipru, C.S.I, Italia, Scoţia, Ucraina, Serbia, Slovacia, Cehia, Polonia, Turcia, Egipt, China, Cuba şi chiar Polinezia Franceză. În prezent, clienţii reprezintă armatori din Olanda, Belgia şi Germania“, spune Victor Ţîrlea, preşedinte-director general Severnav, companie care anul trecut a raportat o cifră de afaceri de 82,6 mi­lioane de lei (17,7 mil. euro). Severnav este listată pe piaţa AeRO de la Bursa de Valori Bucureşti, având simbol bursier SEVE. În prima jumătate a anu­lui, Severnav a avut o cifră de afa­ceri de peste 34 de milioane de lei, în creş­tere cu circa 7% faţă de perioada si­milară a anului precedent, arată datele din ultimul raport al companiei de pe BVB.

Istoria Şantierului Naval din Drobeta-Turnu Severin aproape se con­fundă cu cea a oraşului, fiind în­fiinţat la 20 de ani de la constituirea ei şi la 18 ani de la promulgarea actului de întemeiere a noului oraş Severin (1833), de prima societate austriacă de navi­ga­ţie cu aburi pe Dunăre denumită „Erste Privilegirte Österreichishe Donau Dampfschiffahrts Gesellschaft. În 1990 compania s-a înfiinţat ca societate pe acţiuni.

În prezent, compania are un număr de 6.163 de acţionari. Principalii acţionari sunt Victor Ţîrlea, Giancarlo Merola, CFR Marfă, Josef Dorsonczky, Emil-Dragoş Ionescu, Attila Verestoy şi Dan Segal.

De-a lungul anilor, şantierul a construit de exemplu nave militare, nave de pescuit, tancuri petroliere sau de produse chimice, nave de transport gaze, dar şi nave tip pasager atât fluviale, cât şi maritime.

„Printre proiectele aflate în derulare pentru anul viitor se numără patru nave tip pasager fluvial (în discuţii fiind încă patru unităţi), două tancuri chimice fluviale, o navă fluvială de transport gaze LPG şi un cargou fluvial. În negociere se află încă multe alte proiecte, ce au şanse serioase să se transforme în comenzi certe“, a mai spus Victor Ţîrlea, care conduce o companie cu 486 de angajaţi.

Victor Ţîrlea afirmă că în această afacere s-au investit aproape 20 de milioane de euro de la înfiinţare. Severnav lucrează cu CEC Bank, de la această bancă compania beneficiind de trei facilităţi de credit, şi anume, un credit de in­vestiţie în valoare de 6,8 milioane de euro pentru retehnolo­gizarea şi moder­nizarea capa­cităţilor de pro­duc­ţie, o linie de credit pen­tru finanţarea activităţii curente în valoare de 3,7 milioane de euro şi plafon de finanţare cash şi non-cash în valoare de 14 mi­lioane de euro. Victor Ţîrlea spune că direcţia în care merge industria la nivel mondial este foarte clară şi se numeşte Industry 4.0

„Introducerea conceptului  Indus­try 4.0 / „Smart Manufacturing“ este principala noastră preocupare. El este o necesitate pentru eficientizarea proceselor de producţie. Din punct de vedere economic, Industry 4.0 re­prezin­tă o şansă de relansare, de reteh­nologizare a produc­ţiei şi evo­luţia modelelor de afaceri pentru servicii şi produse“, a mai spus antreprenorul.

Pentru a realiza adevă­ratul potenţial Industry 4.0, compania îşi planifică trans­formarea digitală.

„Severnav a început acest proiect cu un studiu, iar într-o primă etapă am achiziţionat şi/sau dezvoltat softuri specifice, achiziţionăm maşini şi echipamente specifice precum şi o serie de zece roboţi de sudură.“

O campanie Ziarul Financiar cu susținerea Cec bank