Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Alina Mladin a pornit, din curtea părinţilor din Târgu Jiu, businessul JamSessions, o etichetă care stă pe borcane de dulceaţă, zacuscă şi sirop

12.07.2021, 00:07

În primul an, Alina Mladin şi familia ei au făcut mai degrabă dulceţuri clasice - de zmeură, de vişine, de cireşe galbene, dar şi magiun de prune cu nuci. În al doilea an, businessul s-a rafinat şi a început să producă dulceţuri care pot fi asezonate cu brânzeturi sau cărnuri.

JamSessions, un brand de dulceaţă, zacuscă şi sirop, îi aduce vânzări de peste 15.000 de euro Alinei Mladin, o antreprenoare care, în 2015, a transformat bucătăria de vară a părinţilor ei din Târgu Jiu în atelier de producţie. Beciul a devenit spaţiu de depozitare şi, după investiţii de 20.000 de euro - care au fost recuperate în următorii trei ani - şi aproape un an dedicat obţinerii autorizărilor necesare, afacerea a prins viaţă. „În 2014, intrasem într-o altă mică afacere, J’ai Bistrot Bucureşti, care îşi deschidea atunci o bucătărie, iar eu trebuia să o administrez. Ne-am gândit atunci că cel mai bine ar fi să avem produse făcute de noi, nu achiziţionate, ca să ştim ce punem în ele, să fie naturale şi făcute de oameni de încredere - mama, tata şi câteva prietene ale mamei“, a povestit Alina Mladin la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Absolventă de Litere la Universitatea Babeş-Bloyai din Cluj-Napoca, Alina are 39 de ani. Businessul l-a început în primăvara lui 2015, cu siropul de soc, de muguri de brad şi de ghimbir. Ulterior, a făcut dulceaţă de nuci verzi şi toată vara aceea a experimentat - vinetele congelate au venit tot de la Târgu Jiu, la fel şi bulionul, zacusca. În primul an, Alina Mladin şi familia ei au făcut mai degrabă dulceţuri clasice - de zmeură, de vişine, de cireşe galbene, dar şi magiun de prune cu nuci. În al doilea an, businessul s-a rafinat şi a început să producă dulceţuri care pot fi asezonate cu brânzeturi şi cărnuri. Aşa au apărut dulceaţa de ardei iuţi cu ghimbir şi cea de sfeclă roşie cu lămâie şi anason stelat, care este ideală cu brânzeturile din lapte de capră, spune antreprenoarea. Dulceaţa de ardei iuţi, de smochine, siropul de soc, dulceaţa de caise cu ghimbir şi mentă sunt cele mai populare produse care poartă eticheta JamSessions.

„La vânzătorii finali, dulceaţa costă între 17 şi 23 de lei borcanele mici, iar siropurile sunt 30-35 de lei pe litru. O altă componentă a businessului o reprezintă resellerii - site-uri gourmet, producători de vinuri şi bistrouri, iar acolo preţurile sunt diferite şi borcanele sunt puţin mai mari.“

Până anul trecut, capacitatea de producţie era relativ limitată, pentru că spaţiul de la Târgu Jiu nu permite depozitarea a mai mult de 3.000-4.000 de borcane anual. Începând de anul trecut, Alina Mladin a externalizat o parte din producţie, astfel că acum lucrează cu un producător de la Târgu Ocna, care a preluat o parte din fabricarea dulceţurilor clasice. La Târgu Jiu, alături de părinţii Alinei, în producţie mai sunt implicate periodic trei vecine, în funcţie de fluxul de activitate.

„Sperăm ca anul acesta să reuşim să dublăm capacitatea de producţie şi de stocare. Pandemia ne-a pus puţin frână şi a trebuit să regândim strategia pentru următorii doi ani.“

Anul trecut, JamSessions a înregistrat o scădere a vânzărilor de 25-30%, dar afacerea a continuat să funcţioneze. Avantajul este că produsele nu expiră repede, au un termen de valabilitate de doi ani, aşa că nu au ieşit încă de pe piaţă. „În 2019, afacerile erau undeva la 15-16.000 de euro. Anul acesta se arată mult mai bine, e posibil să atingem această sumă la sfârşitul lunii august. Vindem şi online, iar fizic suntem prezenţi la J’ai Bistrot, la Băcănia verde, în târgurile de la Roditor Food Market şi la Bistro Dorobanţi. Suntem în negocieri cu băcănii fizice din Cluj şi e foarte posibil ca în curând să intrăm în Cărtureşti. Sperăm la târguri fizice, dar depinde foarte mult de pandemie.“

Dublarea capacităţii de producţie, înmulţirea punctelor de desfacere şi creşterea vizibilităţii sunt principalele planuri pe care Alina Mladin le are cu JamSessions în perioada următoare. Alina-Elena Vasiliu

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF  şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

La vânzătorii finali, dulceaţa costă între 17 şi 23 de lei borcanele mici, iar siropurile sunt 30-35 de lei pe litru.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone