Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andra Pintican împreună cu Liviu Fartade realizează ghivece handmade din ciment şi vor să vândă produsele Fancy Pots în toate magazinele de bricolaj din România

13.01.2021, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„De Crăciun am vândut peste 100 de ghivece. Am muncit două weekenduri încontinuu.“

Andra Pintican, fostă corpora­tis­tă ce a ocupat funcţii pre­cum director de HR sau CEO în companii cu până în 500 de angajaţi, împreună cu un prieten de-al său, Liviu Fartade, au pornit în martie 2020 businessul Fancy Pots, prin care realizează ghivece handmade din ciment şi plănuiesc să vândă produsele Fancy Pots în toate magazinele de bricolaj din România în următorii 2-3 ani.

„Criza pandemică ne-a convins să facem asta. În martie anul trecut unul dintre prie­te­nii mei foarte buni, Liviu, a rămas fără job şi stând acasă încerca să-şi găsească alt loc de mun­că, dar contextul nu era prea favorabil. Şi pentru că nu putea să stea, a văzut un vi­deo­clip pe internet despre decoraţiunile hand­made şi alături de soţul meu au început să facă ghivece din prosoape. Acesta a fost pri­mul stadiu al proiectului“, povesteşte Andra Pintican.

Apoi, au găsit pe Google modele de ghivece din ciment şi s-au gândit că oamenii stau acasă, muncesc de acasă, iar suculentele sunt în trend, astfel ar fi bine să facă ghivece pentru suculente, dar care să nu ocupe mult spaţiu. Ei au început cu ghivece albe simple. „Până am găsit reţeta potrivită am făcut sute de ghivece prototip. Ne-am dorit să facem ceva de care lumea să prindă drag şi am văzut că femeile folosesc ghiveciul pentru bijuterii, iar bărbaţii, la birou, pentru agrafe.“

Andra Pintican afirmă că a fost provoca­tor să pornească un nou business, deşi ea mai are două businessuri sociale. Ea deţine Şcoa­la de HR, un business prin care ţine cursuri de HR plătite pentru profesionişti ce vor să se perfecţioneze, pe de o parte, şi cursuri gra­tuite de iniţiere în HR şi în educaţie voca­ţională pentru tineri, de cealaltă par­te, şi a făcut peste 600 de cursuri până în prezent.

De altfel, ea mai are un business de cer­ce­tare, Şefi vs. lideri în România, prin care vorbeşte cu 1.500 de oameni despre efectele micromanagementului. Scopul cercetării este să facă un diagnostic al nivelului de leader­ship din România. De asemenea, în pre­zent mai ocupă şi funcţia de chief marke­ting officer în cadrul Undelucram.ro, platformă online care le permite angajaţilor să afle informaţii despre angajatori şi mediul de lucru din companie.

„Am creat businessuri care răspund noilor nevoi uma­ne. Toate businessurile me­le se învârtesc în jurul unui concept: accesibil. Nu în­seamnă că nu punem va­loare pe produse, ştim care este valoarea lor, dar pentru noi preţul e foarte important şi vrem să-şi permită oricine produsele noastre“, mai spune Andra Pintican.

„Am fost director de HR şi CEO în orga­nizaţii cu până în 500 de oameni şi am re­nunţat la asta pentru a face lucruri care să stimuleze potenţialul uman. Şi am arătat câte se pot face din câteva linguri de ciment şi mâinile dibace ale unui om rămas fără job“, mai spune ea.

Ea afirmă că investiţia iniţială în businessul Fancy Pots a fost de peste 2.000 de euro, iar primii cumpărători au fost prietenii lor. Acum, clienţii companiei sunt persoane care lucrează de acasă şi vor să-şi înfrumuseţeze biroul, dar şi companii care le fac cadou angajaţilor aceste produse pentru acasă. „Mai avem un tip de client, omul căruia îi place să facă cadouri cu sens, însoţite de un mesaj.“

În prezent, Fancy Pots are 10 produse în portofoliu, dar reprezentanţii micului business spun că au cereri şi pentru ghivece de dimensiuni mai mari şi vor investi în asta. Un ghiveci mic costă 7-8 lei.

„Capacitatea de producţie este limitată, dar putem să facem 200 de ghivece într-o zi, însă depinde de model. De Crăciun am vândut peste 100 de ghivece. Am muncit două weekenduri încontinuu. (...) Anul 2021 a început cu comenzi pentru Valentineís day, mărţişor şi Paşti şi sunt preconizări destul de bune pentru restul anului. Noi facem un obiect simplu şi-l dăm omului să-şi pună amprenta“, explică antreprenoarea.

Andra Pintican recunoaşte că anul 2020 la început a fost foarte dificil, dar au reinvestit profitul şi s-au focalizat să facă foarte bine produsele pe care le au în portofoliu. În acest moment, ea menţionează că sunt foarte aproape de recuperarea investiţiei, iar dacă lucrurile vor merge bine, vor mai angaja noi persoane, dar vor face şi colaborări cu artişti pentru a picta produsele, vor organiza ateliere de creaţie şi vor diversifica gama de produse existentă.

„La început de drum trebuie să-ţi calibrezi foarte bine aşteptările. În 2-3 ani văd Fancy Pots în toate magazinele de bricolaj din România. Vrem să creăm şi să aducem în atenţia copilului şi nişte kit-uri. Nu ne-am gândit încă  la vânzările în străinătate“, a mai spus Andra Pintican, menţionând că un bun antreprenor are nevoie de răbdare, intuiţie şi network.

Andra Pintican, cofondatoare Fancy Pots: Anul 2021 a început cu comenzi pentru Valentineís day, mărţişor şi Paşti şi sunt preconizări destul de bune pentru restul anului. Noi facem un obiect simplu şi-l dăm omului să-şi pună amprenta.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania