Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cinci antreprenori, care au strâns împreună peste 100 de ani de experienţă în programare, dezvoltă Alter Medico, un asistent digital construit pentru medici şi pacienţi

26.02.2021, 00:07 Autor: Livia Gheorghe

Ideea iniţială a venit din partea unui medic: „Vreţi să daţi lovitura? Faceţi o aplicaţie care să mă scutească de partea administrativ-birocratică şi eu vă garantez că toţi medicii o să fie interesaţi să o folosească“.

Daniel Oancea şi Saşa Pastor au dezvoltat, împreună cu alţi trei antreprenori cu expe­rien­ţă în programare şi în busi­ness, Alter Medico, o plat­formă desti­nată domeniului sănătăţii care îşi propune să elibereze medicii de sarcinile administrative, să îi ajute pe pacienţi să aibă acces facil la servicii mai puţin costisitoare, ide­ea iniţială venind în urma discuţiei cu un medic.

Cât au investit până acum din 2017 de când au pornit pe acest drum?

„2000 de zile-om“, spune Daniel Oancea, unul dintre cei cinci fondatori ai Alter Medico, argumentând că pentru ei acesta este cel mai important indicator privind im­plicarea în dezvoltare. Iar în zona de pro­gra­ma­re, costurile pentru o zi de lucru ajung şi la câte­va sute de euro pentru specialişi, costuri care implică salarii, taxe, spaţiu şi infrastructură.

„Pacientul este, în sistemul actual, cam în­totdeauna ultimul când vine vorba de livrarea de servicii medicale, accentul se pune pe spital, pe doctori, însă pacientul este cel care plăteşte de fapt. Noi am vrut să îi oferim pacientului mai multă putere, să îl punem în mijlocul acestui flux de evenimente, să îşi poată ges­tio­na cât mai bine modalitatea în care este expus la aceste servicii medicale“, spune Saşa Pastor, cofondator al Alter Medico.

Cei doi, alături de Dan Stăncescu, Ciprian Ciulpan şi Cristian Otobacu au strâns peste 100 de ani de experienţă în pro­gra­mare şi IT înainte de a începe acest pro­iect cu care îşi propun să ajungă într-un an la 1.000 de medici, iar în trei ani la 9.000 de medici, menţionând că nu toţi aceşti medici vor fi din România, ci şi din Europa de Vest. Platforma Alter Medico este utilizată în prezent într-o clinică privată, iar fondatorii spun că 10.000 de pacienţi au beneficiat de sistemul creat de ei.

„Medicul trebuie să livreze un serviciu cu valoare adău­gată foarte mare, iar un lucru care îl împiedică să facă asta este mul­titu­dinea de activităţi birocra­tice pe care le are de îndeplinit, activităţi care sunt inerente, ele nu pot fi eliminate, dar pot fi auto­ma­tizate. Plecând de la aceşti doi factori (pacient în centrul sistemului de sănătate şi medic eliberat de presiunea birocratică - n. red.) am început  să gândim plat­forma ca pe una deschisă către pa­cient şi o platformă care să îi uşu­re­ze medicului treaba“, explică Saşa Pastor.

Cei doi antre­pre­nori expli­că faptul că rolul platformei, al acestui asistent digital este de a-l ajuta pe medic atât pe partea birocratică, în care poate în­deplini în numele medicului o parte de procesare de date şi in­formaţii cât şi în zona de servicii medicale. Tot ei spun că, în prezent, asistentul digital parcurge textul consul­ta­ţiei şi încearcă să o înţeleagă din punct de vedere semantic. În mo­mentul de faţă el poate înţelege comenzi simple.

„Pe viitor vrem să îl facem să înţeleagă comenzi mult mai complicate, să poată reprograma pacienţi la ora şi data spuse de medic. Asistentul digital poate detecta singur faptul că medicul i-a recomandat pacientului o sumă de investigaţii şi să-i întrebe ceilalţi asistenţi digitali cine se poate ocupa de aceste investigaţii. Ceilalţi asistenţi vor răspunde, medicul putând reprograma automat pacientul prin această interacţiune“.

Deşi Alter Medico a fost creată la început pentru medici şi pacienţi, în prezent platforma este folosită şi de alţi actori din domeniul medical cum ar fi furnizorii de astfel de servicii, iar ambiţia fondatorilor este să ducă platforma şi pe pieţele din Europa de Vest.

„Pentru ieşirea în străinătate avem nevoie de parteneriate cu instituţii sau fonduri de investiţii. Avem conexiunile, avem ştiinţa, foşti colegi la care putem apela cu contacte şi rezultate în domeniul medical, ştim de unde putem începe acest proces, dar problema este financiară. Vom începe cu Europa de Vest pentru că acolo piaţa medicală este mult mai dezvoltată. Ne-am dori să ajungem şi în Statele Unite, dar nu cred ca vom avea forţa financiară să ajungem până acolo, ei sunt mult mai avansaţi în implementarea acestor concepte de Value Based Healthcare“, spune Daniel Oancea.

Cei doi adaugă faptul că feedbackul medicilor reprezintă principalul punct de dezvoltare al sistemului, aceştia le sugerează antreprenorilor noi funcţionalităţi sau posibile modificări de care sistemul are nevoie. Tot ei mai spun că medicii şi pacienţii plătesc un abonament lunar care nu este fix, ci reflectă consumul fiecăruia.

„Nu există un preţ de intrare pentru abonament, noi încercăm să păstrăm costurile sub 2% din valoarea tranzacţiei deoarece vrem să oferim un proces cu valoare adăugată mult mai mare“, spune Daniel Oancea.

Saşa Pastor şi Daniel Oancea cred că vor putea depăşi un milion de euro la sfârşitul primului an complet de funcţionare şi sunt de părere că faptul că au renunţat la locurile de muncă anterioare, a meritat. „Cred că a meritat să renunţăm la slujbele pe care le aveam înaine, deşi rezultatele financiare sunt deocamdată departe de rezultatele de dinainte. Eu am lucrat la o multinaţională şi salariul era mai mult decât decent, dar cred că ce fac acum este mult mai interesant, mulţumirea personală este poate mai mare decât recompensa financiară pe care o aşteptăm“, arată Saşa Pastor.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania