Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cristina Olteanu a adunat produse de artă şi design românesc de la 50 de designeri sub umbrela AlbAlb, un magazin situat în zona Calea Dorobanţilor din Bucureşti

22.01.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„Într-o lună avem aproximativ 100 de clienţi, iar cele mai vândute produse sunt bijuteriile şi ceramica.“

Cristina Olteanu, care s-a pregă­tit pentru o carieră în finanţe, a creat în octombrie 2018 un magazin de artă şi design românesc, denumit AlbAlb, por­nind de la pasiunea sa pentru artă. AlbAlb a strâns într-un an şi trei luni produse de la 50 de designeri şi artişti români, iar „căutările“ continuă.

 „Nu m-am gândit niciodată că o să fac asta, a fost doar un hobby pe care îl faci după lucrurile serioase. În 2010, după mai mulţi ani petrecuţi în sistemul bancar, am trecut de la finanţe la ceea ce îmi place, la artă. Am crezut că o să fac carieră în finanţe, dar am înce­put o colaborare cu casa de licitaţii Artmark. Apoi, am fost un an şi jumătate într-un proiect la Timişoara şi aşa am prins curaj să îmi fac propiul business“, povesteşte Cristina Olteanu, fondatoarea AlbAlb.

În mai 2018 a început să lucreze la proiectul pe care şi-l dorea, iar în octombrie a deschis magazinul şi a organizat primul curs de artă la AlbAlb, locaţie afată pe Calea Dorobanţilor.

„La început am pornit cu câţiva artişti şi designeri pe care îi ştiam. Am pornit cu biju­terii de autor, ceramică, marochinărie, textile şi lucrări de artă. Am fost foarte surprinsă cât de multă ceramică se face la noi.“

Acum, în magazin sunt expuse produse de la circa 50 de artişti şi designeri din Bucureşti, Sibiu, Timişoara sau Iaşi, producători mici. „Într-o lună avem aproximativ 100 de clienţi, iar cele mai vândute produse sunt bijuteriile şi ceramica. Clienţii vin şi revin, iar unii chiar foarte des.“

Anul trecut, compania a lansat şi un magazin online, pentru că avea cereri de la clienţi din diferite oraşe din ţară, care nu puteau ajunge în magazin. Acum, cei mai mulţi clienţi din mediul online vin din Timişoara, Braşov, Oradea. Totodată, o parte din clienţii AlbAlb vin din zona corporate şi solicită produse pentru Crăciun, cadouri sau pentru mărţisor. Sunt în general firme mici, cu 20-30 de angajaţi.

„Mi-am dorit ca AlbAlb să fie ceva accesibil, prietenos, deschis, primitor, românesc. Clienţii mei sunt cei care îşi doresc să afle şi povestea unui lucru, nu doar să cumpere obiectul în sine. Un brand nu este tot, povestea din spate este cea mai interesantă“. O broşă de la AlbAlb costă 30 de lei, iar cel mai scump produs, un tabolou, poate ajunge până la o mie de euro.

Cursurile, cu care Cristina Olteanu a început businessul, au loc în continuare deasupra magazinului, la etajul clădirii, iar cursanţii sunt fie pasionaţii de artă sau ama­tori care participă la cursuri intensive.

Printre cursurile realizate la AlbAlb sunt cursul de ilustraţie botanică, atât pentru începători, cât şi pentru cunoscători, la nivel intensiv sau cursul de actorie.  La cursurile teoretice participă 10-15 persoane, iar la cele practice 10-12 persoane. Cursul de actorie costă 340 de lei şi se întinde pe parcursul a patru săptămâni.

„În 2020 îmi propun să lărgesc comunitatea AlbAlb, să aduc produse noi în magazin, să mă extind online, să dezvolt zona de expaţi şi turism şi vreau să mă concentrez mai mult pe zona de servicii. (...) Este şi greu şi frumos să fii antreprenor în România. Orice business înseamnă şi contabilitate şi birocraţie şi este bine să poţi să le îmbini. Există probleme, dar există şi soluţii“, a conchis Cristina Olteanu.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania