Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum alegi cel mai bun nume pentru un business nou? Otilia şi Mihnea Fiastru, fondatorii microagenţiei de servicii creative Fiastru, ar putea avea răspunsul

10.01.2024, 00:05 Autor: Roxana Petrescu

♦ Otilia şi Mihnea Fiastru sunt duoul din spatele microagenţiei de servicii creative care le poartă numele, Fiastru, iar de inspiraţia lor sunt legate numele unor branduri precum Murmur (piese vestimentare) sau Deplin (cosmetice) ♦ Fiastru a prins contur în 2013, dar devenit mai activă în 2017 şi aduce în acelaşi loc backgroundurile creative ale fondatorilor săi. Care sunt planurile pe mai departe?

„Eu am un background de advertising şi am 20 de ani de graphic design ca art director. Asta am făcut din timpul facultăţii, am absolvit Facultatea de Arhitectură Ion Mincu“, spune Otilia Fiastru, care alături de soţul ei Mihnea se află în spatele agenţiei Fiastru. De cealaltă partea, Mihnea vine cu un background din zona de scris, având o înclinaţie pronunţată spre proiecte culturale. Momentul când au decis să îşi pună la un loc aceste experienţe a fost când au devenit părinţi.

„Au fost două momente pe care le asociem cu lansarea Fiastru, pentru că avem două fetiţe, 2013, respectiv 2017“, spune zâmbind Otilia.

„Cumva chestia asta nu a fost nici planificată. Suntem acum o microagenţie de servicii creative. Facem ceva diferit faţă de ceea ce era pentru că ne-am dat seama că exista nevoia unei scurtături între client şi serviciile pe care le primeşte“, spun cei doi la Afaceri de la Zero.

Lansarea agenţiei nu a presupus un efort financiar mare, aparatele foto personale şi calculatoarele proprii fiind cam singura investiţie. Dar altceva a contat foarte mult, contactele amândurora după ani întregi de lucru în industriile de profil.

„Ne-am bazat şi ne bazăm pe un sistem relaţional. Ne-am dat seama că putem acoperi anumite segmente, iar acolo unde nu ştim noi, siguri ştim oamenii potriviţi. Găsim soluţiile.“

Focusul agenţiei este mai ales pe partea de identitate de brand, cu tot ce înseamnă acest lucru, de la găsirea unui nume potrivit în cazul unor afaceri noi, până la partea de ambalaje sau comunicarea în social media. Perioada pandemiei a fost una care a adus multe proiecte în fortofoliul Fiastru în contextul în care tot businessul s-a mutat online sau s-au creat branduri direct pentru zona online, astfel că nevoia găsirii identităţii perfecte în comunicarea cu clientul a fost foarte mare.

Printre numele de branduri pe care Fiastru le-a creat se numără Murmur, afacerea cu piese vestimentare lansată de Andreea Bădală, unul dintre cei mai cunoscuţi designeri români, inclusiv pe plan internaţional. Un alt nume gândit de Fiastru este Deplin, brand local de produse cosmetice. Dar cât de dificilă este identificarea numelui perfect în cazul unei afaceri şi până la urmă cât de mult contează numele unui brand în succesul său?

„Pentru brandurile mici, am căutat nume care să conţină şi un descriptor tocmai pentru că bugetele sunt reduse“, explică Otilia. Practic, în cazul cosmeticelor Deplin, numele face trimitere la grijă, la curăţenia ingredientelor, aşa cum Murmur, ideea de şoaptă, caracterizează foarte bine senzualitatea, îndrăzneala pieselor vestimentare semnate de Andreea Bădală.

„Unele branduri au nevoie de asta, trebuie să aibă un strat documentar în felul în care se prezintă. Dar sunt şi clienţi care au produse care nu au nevoie de un substrat documentar, ci de unul foarte estetic, cum este cazul unei galerii de artă, de exemplu“, completează Mihnea.

Pe de altă parte, presiunea de a identifica numele potrivit, mai ales în cazul afacerilor mici şi foarte personale este destul de mare, spun cei doi. Totuşi, numele nu va fi niciodataă mai important decât produsul în sine.

„Cei mai mulţi clienţi, în acest proces de branding, se aşteaptă ca propunerile noastre să includă şi o moştenire. Este foarte greu să le spun că moştenirea şi-o creează singuri“, subliniază Mihnea.

Dincolo de munca depusă în cadrul Fiastru, cei doi se ocupă şi de evenimentul Piaţa de Artă şi Design, un eveniment bianual, care va avea în martie cea de-a cincea ediţie. Evenimentul îşi propune să faciliteze întâlnirea directă dintre public şi creatorii de obiecte de artă sau designeri. Revenind la Fiastru, Mihnea şi Otilia spun că după un 2023 destul de provocator, principala dorinţă pentru anul acesta este să aducă tot mai mulţi clienţi în portofoliul creativ al Fiastru.

„Sperăm să putem livra lucruri de care să fim bucuroşi, să avem o contribuţie în realizarea unor viitoare identităţi care să bucure cât mai multe persoane. Ne dorim colaborări şi întâlniri cu oameni care generează idei“, au mai spus cei doi în cadrul emisiunii Afaceri de la Zero.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro. 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania