Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Daniel Moisă şi Cătălin Stanciu au pus la bătaie investiţii de 50.000 de euro pentru a crea o bicicletă uşoară ca pana

26.03.2020, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ În primul an de activitate, antreprenorii au avut o cifră de afaceri de 20.000 de euro.

O bicicletă uşoară ca pana – asta şi-au propus să inven­teze doi creativi publicitari, Daniel Moisă şi Cătălin Stanciu. Planul lor a prins viaţă în 2017, când au pus pe piaţă brandul Panamea.

„Deşi venim din aceeaşi industrie, pre­ocu­pările noastre extra job erau uşor diferite. Unul recondiţiona biciclete vintage (Ateliere Griviţa – Cătălin Stanciu), celălalt avea (şi încă are) un site cu tricouri cu mesaje mol­doveneşti (Uăi-Uăi). Unul a venit cu pasiu­nea pentru biciclete, celălalt a adăugat know-how-ul de business şi din mixul acesta a apărut ideea de a face un brand de biciclete românesc“, povesteşte Daniel Moisă.

Prima dată au ales numele şi abia apoi s-au gândit să adap­te­ze produsul la idee. Astfel, bran­dul Panamea i-a obli­gat pe cei doi antreprenori să creeze o bicicletă care să sus­ţină ceea ce anunţă prin nume, adică uşoară. La fel ca o pană.

„Investiţia iniţială este relativ mică pentru industria bicicletelor – sub 50.000 de euro. Au folosit 99,9% din sumă a fost folo­sit pentru producţia cadrelor şi achi­ziţionarea compo­nentelor. Am reuşit să ne eficientizăm folosirea banilor făcând toate celelalte lucruri in-house, adică branding, iden­titate vizuală, şedinţe foto, materiale video, comunicare în social media, platforma e-commerce, cam tot ce înseamnă con­strucţia unui brand.“

Din acest an, echipei iniţiale, formată din Daniel Moisă şi Cătălin Stanciu, i s-a alăturat un al treilea membru – Mihnea Stere, senior business advisor cu peste 15 ani de experienţă în business development.

Piesele care compun bicicleta Panamea vin de la furnizori din Marea Britanie, Italia şi China. Asamblarea efectivă are loc în Bucureşti. Preţul unei biciclete porneşte de la 3.755 de lei.

„Unul dintre obiectivele noastre este să aducem producţia de cadre din China în Uniunea Europeană şi să echipăm bicicletele noastre cu piese fabricate în ţările Uniunii Europene, inclusiv România“, mai spune Daniel Moisă.

În primul an de activitate, antre­prenorii au avut o cifră de afaceri de 20.000 de euro, într-o industrie în care, spun ei, „succesul financiar nu vine din prima şi e nevoie de o creştere treptată a unui brand solid care va putea converti apoi încre­derea în vânzări“.

Strategia pentru primii ani este reinves­ti­rea veniturilor în dezvoltarea produsului. Profitul este aşteptat după aproximativ trei ani de existenţă a brandului.

„Trăim vremuri extrem de interesante, cu o dinamică fără precedent. Dacă, în urmă cu puţini ani, industria auto se uita la Elon Musk şi vedea un excentric simpatic, iar Tesla era doar o bizarerie, un experiment cu succes irelevant pentru întreaga industrie, acum, în 2020, suntem martorii unei cascade de lansări de modele electrice, de la ma­joritatea brandurilor, inclusiv Dacia, care tocmai şi-a lansat modelul electric Spring“, spune Daniel Moisă.

În acest context, bicicleta de­vine o alterna­tivă pentru cei care vor să-şi reducă la maxi­mum am­pren­ta de carbon, mer­sul pe bicicletă având im­­pact negativ aproape zero asupra mediului.

„Planul nostru este să devenim neutri din punctul de vedere al impactului negativ asupra mediului până în 2025, iar în 2020 vrem să aducem pe piaţă modele de bicicletă care să conţină din ce în ce mai multe componente eco-friendly (prietenoase cu mediul înconjurător – n. red.) şi sustenabile, fabricate în ţările Uniunii Europene, inclusiv România, din lemn, cauciuc natural şi materiale organice.“

Printre cumpărătorii de până acum ai bicicletelor Panamea, se numără atât bărbaţi, cât şi femei, cu vârste cuprinse între 20 şi 55 de ani, din România, dar şi din ţările membre UE, din oraşe mari, dar şi mici.

„Avem un target eterogen, dar format din oameni pe care îi leagă plăcerea de a merge pe bicicletă şi slăbiciunea pentru obiecte cu design deosebit, dar şi ergonomic“, spune Daniel Moisă.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania