Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. De la angajat la antreprenor. Două colege de muncă au pornit Econatur, un business cu biscuiţi şi ingrediente sănătoase, şi au ajuns la 2 mil. lei în trei ani

03.07.2023, 00:06 Autor: Georgiana Mihalache

Econatur are în portofoliu 15 sortimente de biscuiţi produşi în România, lângă Timişoara şi circa 70 de produse precum cereale, nuci, amestecuri de seminte şi fructe uscate.

Eliza Obreja şi Eda Dragnea lucrau în aceeaşi companie când au decis să lucreze pentru propria afacere, punând la acelaşi loc experienţa de marketing şi de vânzări. După o analiză a direcţiei de business pe care să o urmeze, cele două colege au ales zona de alimentaţie sănătoasă. „În septembrie 2019 am deschis firma oficial. Am găsit un producător care să dezvolte produsele conform cerinţelor noastre. Noi căutam varianta sănătoasă a „ronţănelelor” zilnice, să fie fără zahăr, fără E-uri, fără coloranţi, fără aditivi, să fie vegane pentru că acesta este trendul, să aibă un conţinut redus de zahăr, sare, grăsimi”, a povestit Eliza Obreja. Investiţia iniţială a fost de 10.000 de lei, iar businessul a pornit cu un depozit în Bucureşti. Econatur a pornit cu 10 produse artizanale, puse pe piaţă în martie 2020. La finalul aceluiaşi an, au apărut în portofoliul companiei şi primele ingrediente sănătoase, care astăzi înseamnă o categorie vastă, de 70 de produse, de la îndulcitori naturali la nuci, fructe uscate, amestecuri de seminţe. În 2022, sub umbrela Econatur a apărut şi o linie proprie de ambalare a ingredientelor, dar şi un nou punct de lucru lângă Timişoara. Produsele artizanale sunt realizate în România, la o fabrică de lângă Timişoara cu care Econatur colaborează. Antreprenoarea spune că vrea să păstreze această colaborare pentru că producătorul a înţeles conceptul şi reţetele şi nu vrea să rişte să modifice gustul actual al produselor.

„Am conceput produse potrivite în mod special pentru copii şi pentru persoanele care nu-şi doresc produse foarte aromate sau dulci, sunt cumva produsele pe care le faceau bunicile noastre. Vrem să deschidem şi o zonă de producţie unde, pentru început, am dori să facem o linie în care să producem făinuri din diferite seminţe, nuci, leguminoase. Ulterior vrem să deschidem alte zone de producţie unde am putea să să facem diferite creme din caju sau migdale”, a mai adăugat Eliza Obreja.

Produsele Econatur se găsesc în magazinele fizice, în reţeaua de magazine Farmacia Tei şi BebeTei din Bucureşti, în magazinele Planteea, în reţeaua de magazine Paradisul Verde, dar şi în plafare, magazine naturiste. Online, produsele pot fi achiziţionate pe site-ul econatur.ro, dar şi pe eMag, Elefant şi alte site-uri. În prezent, produsele Econatur ajung doar în România, însă antreprenoarea are planuri şi pentru export.

De la o cifră de afaceri de 200.000 de lei în 2020, primul an de funcţionare, Econatur a ajuns la 2 mil. lei. Totul, explică antreprenoarea, a fost dezvoltat de ea şi colega sa, având şi sprijinul soţilor lor.

„Toată lumea ne spunea că e frumos să ai business, nu mai lucrezi pentru altul, dar în interiorul businessului este foarte dificil pentru că te loveşti de toate problemele şi trebuie să învăţăm noi în primă fază cum să rezolvăm fiecare problemă în parte. Considerăm că businessul acesta creşte odată cu noi, cu angajaţii şi clienţii noştri”, a concluzionat Eliza Obreja.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania