Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. De la tatami – o suprafaţă pentru karate – la tatami pentru copii. Paul Rusu vinde „un hipermarket“ de pardoseală pentru copii în fiecare an

04.06.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Paul Rusu a adus pe piaţa din România rogojina tradiţională japoneză, tatami, în urmă cu opt ani şi a vândut peste 8.000 mp de pardoseală pentru copii, suprafaţă comparabilă cu cea a unui hipermarket. Ambiţia lui este să atace din acest an şi alte pieţe din regiune.

Paul Rusu, un tânăr antreprenor din Cluj-Napoca, şi-a dorit în 2012 să pătrundă în lumea artelor marţiale, astfel că a pus bazele businessului Tatami Pro la Cluj-Napoca, prin care a început să furnizeze rogojini tradiţionale japoneze, tatami, în majoritatea cluburilor de arte marţiale din România. Ulterior, a descoperit şi plăcile de tatami pentru copii, pardoseli pentru care are cerere în special de la familii, dar şi de la creşe, grădiniţe sau şcoli.

„În 2013 am intrat pe piaţă, aveam un furnizor din Ungaria, iar din 2014 am reuşit să fim între cei mai importanţi distribuitori de tatami în toate cluburile de arte marţiale din România. Ne-am creat un loc între practi­canţii de arte marţiale pentru dotarea sălilor de antrenament şi uneori pentru competiţii“, povesteşte Paul Rusu, fondatorul afacerii Tatami Pro. El îşi aminteşte că tot în 2014 a descoperit şi plăcile de tatami pentru copii, când furnizorul său maghiar i-a oferit cadou nouă plăci de tatami pentru copilul său. Aşa şi-a dat seama că acest produs satisface nevoia unui părinte şi s-a gândit că ar fi oportun să-l aducă pe piaţa locală. „Mi-am zis că merită să fructific acest produs.“

Iniţial a cercetat piaţa şi a descoperit că exista produsul în România, dar nu era cunoscut. Astfel, după 4-6 luni a început să comercializeze tatami kids, primele importuri fiind de câteva zeci de metri pătraţi, pentru că „nu aveam bugete pentru stocuri de marfă“. „Am lucrat şi cu o fabrică din Italia care făcea tatami omologat. La început, furnizorii noştri au fost din Ungaria, Italia, apoi ne-am mutat către producătorii direcţi. Acum aceste produse se fabrică în China, Taiwan, Malaysia, iar fabricile sunt certificate de Uniunea Europeană“.

Paul Rusu adaugă că produsele sunt conforme cu standardele impuse de Uniunea Europeană pentru normativele care reglementează suprafeţele de impact pentru locurile de joacă şi siguranţa jucăriilor, iar marca CE asigură calitatea produselor conform normelor Uniunii Europene.

Produsele sunt vândute la metru pătrat, din considerentul de a oferi clienţilor posibilitatea de a-şi construi covoraşele pentru copii cum doresc.

În prezent, compania are în portofoliu 10 culori de plăci de tatami, iar preţul unui metru pătrăt este de 68 lei.

„Am vândut 8.000 de metri pătraţi de tatami până acum, iar în 2019 cifra de afaceri a fost de  500.000 de lei şi urma în 2020 să ne extindem pe partea de produse adiacente. Acum avem cubuleţe, covoraş cu cifre, litere sau scaune. Dar, depindem de ce se întâmplă, pentru că transportăm maritim şi rutier“, afirmă Paul Rusu. El adaugă că vrea să aducă pe piaţa din România mobilier din tatami. De asemenea,  men­ţionează că 80% dintre clienţi sunt persoane fizice, familii cu copii, iar 20% sunt persoane juridice, precum creşe, grădiniţe, şcoli sau locuri de joacă.

„Ne-am gândit să ieşim în alte pieţe. Suntem în discuţii cu potenţiali parteneri din Cehia şi Croaţia, analizăm, dar depind şi ei de pandemie. În a doua jumătate a anului îmi doresc să exportăm produsele. Vrem să creştem în următorii ani, dar în contextul în care ne aflăm acum, trebuie să analizăm foarte bine şi să ne adaptăm. În 2-3 ani vreau să creştem de cel puţin 3-4 ori, vedem maximum potenţial în România“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania