Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Delia Avram, barista cu zece ani de experienţă, a pariat pe propriul business în domeniu, cafeneaua Rox Specialty Coffee şi prăjitoria Arusha Roastery

13.02.2024, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

Pentru a dezvolta cele două businessuri, Delia Avram a căutat doi parteneri care să o ajute să demareze investiţiile  În total, investiţiile în dezvoltarea prăjitoriei şi a cafenelei s-au ridicat la peste 110.000 de euro.

Delia Avram nu era o împătimită a cafelei înainte de a gusta pentru prima dată o cafea de specialitate în 2014, atunci când, deşi lucra part time în HoReCa s-a decis împreună cu un prieten să deguste o astfel de licoare într-o cafenea cunoscută din Bucureşti. S-a îndrăgostit de acea cafea şi aşa a început aventura ei în lumea cafelei, care a ajuns astăzi la zece capitole transformate în ani, capitole care au venit cu multe provocări, premii la nivel internaţional, muncă în mai multe cafenele de specialitate şi apoi îndeplinirea propriului vis: o cafeanea acasă, în Baia Mare.

„Iniţial voiam să deschid acasă o grădiniţă Montessori pentru că având un copil de un an era o nevoie. Însă, mi-am dat seama că în domeniul cafelei am activat mai mult de zece ani şi mi-am dat seama că asta îmi place să fac şi că e păcat de timpul şi energia mea să se piardă. Şi aşa a venit ideea unei cafenele proprii. Iar ca majoritatea oamenilor m-am blocat la capitolul banilor”, a povestit Delia Avram în cadrul emisiunii ZF Afaceri de la Zero.

Aşa că a căutat un partener care să rezoneze şi să o ajute să îşi îndeplinească visul şi să deschidă o cafenea. În cafenea este asociată cu Thomas Danciu, care  a ajutat-o cu suma de 40.000 de euro, care a reprezentat 90% din suma destinată investiţiei – organizarea spaţiului, echiparea minimă cu echipamente etc. „În prima zi am deschis fără mese, aveam doar scaune pentru că furnizorul nu ni le-a livrat şi până la urmă le-am făcut noi”.

Au urmat apoi o investiţie de 20.000 de euro în echipamente precum alarmă, boxe, espressor, râşniţă etc. 

„Rox, cafeneaua,  e un loc unde oamenii merg cu drag, oamenii merg cu drag la lucru. Mi-au spus colegele că abia aşteaptă să vină din concediu acasă ca să vină din nou la muncă. Oamenii care ne trec pragul nu sunt doar clienţii noştri, sunt cunoştinţele noastre, prietenii noştri, oaspeţii noştri, localnicii noştri şi deja e o comunitate aşa de faină care se încheagă acolo”, mai povesteşte Delia Avram. Ea punctează făptul că Rox Specialty Coffee şi magazinul online Arusha Roastery sunt două businessuri diferite. Cafeneaua are circa şapte angajaţi, iar la prăjitorie sunt patru oameni. În prăjitorie investiţia s-a ridicat la 50.000 de euro, derulată cu sprijinul unui alt partener.

Cafeneaua are 120mp, iar prăjitoria are 60mp. Aceasta din urmă se află în afara localităţii.

„Cât am stat în Bucureşti am aflat că nu doar cafeaua este importantă, ci şi prăjitorul care prăjieşte proaspăt acfeaua, ţine de cafeaua livrată de fermier. Degeaba prăjeşti tu foarte bine dacă materia ta primă nu e bună. Poţi să ai cele mai bune boabe de cafea, dacă nu îţi dai interesul, dacă nu ai echipamentele curate, dacă nu eşti atent la detalii, scoţi o cafea medie”, a subliniat antreprenoarea.

Pentru viitor ea vrea să meargă la cât mai multe concursuri internaţionale. Ea a câştigat deja Campion Naţional Barista în 2019, şi a ocupat locul 1 pe Europa la Roast Masters  în 2022, dar şI alte premii. „Vreau să cuceresc lumea. Îmi plac competiţiile”, a menţionat Delia Avram.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania