Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Dintr-un garaj din Baia Mare la primul milion de euro din tastaturi mecanice. Care este povestea QwertyKey, un business pentru pasionaţii de gaming şi nu numai

08.08.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Fondată de patru prieteni în 2021, QwertyKey a ajuns anul trecut la un business de 1 mil. euro, produsul vedetă al acestui business fiind tastatura mecanică personalizabilă.

Cu o comunitate de pasionaţi de gaming în plină ascensiune şi cu piaţa de e-commerce în creştere accelerată, mai ales după anii de pandemie, perspectivele pentru QwertyKey arată mai bine ca niciodată. Cum a început totul?

„Este o companie lansată în aprilie 2021, atunci am început concret să lucrăm în această direcţie. Este o companie care se ocupă cu accesorii de gaming, tastaturi mecanice şi derivatele acesteia, dar tastatura mecanică este principalul nostru produs. De aici povestea este tot mai interesantă, rampa de lansare fiind social-media”, a spus Lorin Druţă, unul dintre fondatorii QwertyKey, într-o nouă ediţie a emisiunii Afaceri de la Zero.

Ideea afacerii a venit chiar de la unul dintre fondatori şi de la o nevoie foarte specifică: îşi dorea o tastură, o comandase, dar livrarea întârzia foarte mult. Tastaura nu era însă una simplă, ci un device care putea fi personalizat în funcţie de preferinţele utilizatorului. Personalizările pot fi legate de sunetul tastaturii sau de forma tastelor, acest apetit pentru device-uri „made-to-measure” fiind în creştere în contextul dezvoltării industriei de gaming. „Industria gamingului s-a dezvoltat mult, iar tastatura customizabilă a ajuns mai mult decât un instrument, fiind un hooby. Are un design propriu, iar când te plictiseşti, îl poţi schimba.” Lorin spune că echipa formată din cei patru a contat foarte mult, fiecare având direcţii clare de care se ocupă, deciziile importante fiind luate mereu împreună. Investiţia iniţială nu a fost foarte mare, circa 1.000 de euro, dar banii au generat rezultate peste aşteptări.

„Am cumpărat o imprimantă 3D care realiza nişte taste făcute de noi pe care le-am mutat pe un website. Am vrut să vedem dacă funcţionează această idee. Efectiv am început în garajul meu, aşa că nu am avut nevoie de chirie. În ceea ce priveşte site-ul, nu am plătit nimic, cel mai bun prieten ne-a ajutat şi cu asta. S-au aliniat perfect planetele.”

Dar aşa cum spunea Lorin la început, social-media a jucat un rol esenţial în succesul QwertyKey, platforma Tik-Tok şi un video urcat acolo care s-a viralizat aducând tastaturile mecanice în atenţia unui număr nesperat de mare de clienţi.

“Degeaba ai produse originale, la cel mai bun preţ, dacă nu ai o comunitate sau nişte oameni care să le vadă. Cred că la început cel mai important este să te gândeşti la felul cum ajung produsele la clienţii tăi, nu neapărat la monetizare. Totul a pornit de la faptul că am împachetat o primă comandă pe video, am urcat conţinutul pe Tik-Tok, am postat-o, iar acel clip a devenit viral ajungând la câteva sute de mii de vizualizări. Apoi totul a crescut ca un bulgăre de zăpadă.”

Lorin spune că în sine videoclipul nu era foarte special ca şi conţinut, dar a reuşit să stabilească legătura cu utilizatorii pentru că aceştia au văzut produsul, grija cu care era ambalat şi s-a creat sentimentul de aşteptare. Practic, un client vedea live cum comanda lui pleacă spre adresă, iar asta i-a atras şi pe alţii să plaseze comenzi pe site-ul QwertyKey. Mai mult, perioada de pandemie şi mutarea focusului spre shoppingul online au fost factori care au ajutat vânzările QwertyKey. 

“Zona de e-commerce era oricum în creştere, dar pandemia a accelerat lucrurile. Oamenii îşi doreau să comande de acasă şi vedeau cât de comod este. Dacă vrei o tastură simplă, nu suntem noi în acel tipar, dar pentru cei care stau 8 ore la calculator, o tastară specială este o bucurie. Mai sunt cei super pasionaţi care folosesc tastaturile ca piese de colecţie, le pun pe perete.”

Dincolo de tastaturi, acum site-ul QwertyKey conţine sute de produse printre care se numără deskmat-uri, mouse-uri, switch-uri şi alte device-rui. Iar dincolo de site, QwertyKey are acum şi două magazine fizice, unul la Baia-Mare şi unul la Cluj-Napoca, unde şi cei care nu sunt familiarizaţi cu modul de funcţionare a unei tasturi mecanice îşi pot descoperi, posbil, o nouă pasiune.

“Nu ne-am dorit asta, dar la cererea publicului am făcut în Baia-Mare, în Cluj-Napoca şi plănuim să avem magazine şi în restul ţării. Bucureştiul este următorul pas”, a mai spus Lorin Druţă.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

 


 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania