• Leu / EUR4.7776
  • Leu / GBP5.5732
  • Leu / USD4.3172
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Pecou a investit 75.000 de euro într-un local unde vinde clătite de inspiraţie bretonă şi estimează afaceri de 130.000 de euro în 2019

20 oct 2019 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Nominoë este şi băcănie cu produse artizanale aduse din vestul Franţei, din Bretania.

Olavy-Theodor Pecou s-a în­tors în România la începutul anilor 2000, după ce a stat în Fran­ţa mai mulţi ani. Inspi­rat de gastronomia specifică regiunii Bretania (din vestul Franţei), el şi soţia lui, Dana Pecou, au decis să pornească un business în care în centrul atenţiei sunt clătitele bretone, care au la bază făina de hrişcă. Creperia poartă numele Nominoë.

„Până când mica noastră prăvălioară şi-a început activitatea, pe data de 17 septembrie 2018, am investit în ea circa 75.000 de euro. Sursele de finanţare au fost proprii, o mare parte fiind bani puşi deoparte de-a lungul celor peste douăzeci de ani de viaţă corporatistă. A durat peste un an până când am pornit cu adevărat acest proiect”, spune Olavy-Theodor Pecou, originar din Bucu­reşti, al cărui nume a fost însă „transformat” după şederea în Franţa.

Experienţa lui profesională cuprinde dife­rite poziţii ocupate, în ţară şi în străi­nă­ta­te, pentru companii precum Renault, Tele­kom şi Automobile Bavaria. Soţia sa lu­crea­ză în continuare ca profesor de limba en­gleză, cu jumătate de normă.

Nominoë a adus în primele trei luni şi jumătate vânzări de circa 31.000 de euro. Cei doi antreprenori au reuşit să atingă pragul de ren­tabilitate în luna martie 2019. Pentru acest an, Theodor Pecou estimează că cifra de afaceri va ajunge la 130.000 de euro. Doar în septembrie de exemplu, vânzările au fost de 12.000 de euro.

„La început, am avut patru angajaţi, plus noi doi – soţia mea şi cu mine. După primele luni de activitate, ne-am dat însă seama că o prezenţă cât mai mare la faţa locului a noastră era imperios necesară, motiv pentru care am redus numărul celorlalţi angajaţi la trei. Practic, în fiecare zi, ori soţia mea, ori eu suntem prezenţi la creperie, iar în weekend – perioada cea mai încărcată a săptămânii – suntem prezenţi amândoi.”


Preţurile clătitelor din făină de hrişcă sunt cuprinse între 10 şi 39 de lei, iar cele ale clătitelor din făină albă – între 10 şi 34 de lei. Produsele din băcănie costă între 14 şi 44 de lei.


Trei sferturi dintre clienţi sunt români, iar un sfert sunt cetăţeni francezi – mulţi dintre ei bretoni – sau de alte naţionalităţi, care merg la Nominoë pentru a regăsi gustul mân­cării franţuzeşti. Dincolo de mâncare însă, localul – situat pe Intrarea Veronica Micle, în apropierea Pieţei Victoria din Bucureşti – are în interior şi o bibliotecă în care se găsesc cărţi des­pre Bretania. Mai mult, Nominoë este şi bă­cănie cu produse arti­za­nale aduse tot din Bretania.

„Toate preparatele pe care le servim în ca­drul creperiei le pregătim în bucătăria noa­stră - clătitele din aluat din făină de hrişcă bre­to­nă, omletele, salatele, gofrele, profite­rolul. Toate ingre­dien­tele indispensabile pentru a pu­tea pre­tinde că suntem o adevă­ra­tă cre­pe­rie bretonă le aducem de pe melea­gu­rile Bre­taniei sau din câteva alte regiuni ale Franţei – cidrul, untul sărat, brânza Emmental, brânza de capră, mezelurile, dulceţurile.”

În băcănie se găsesc însă şi beri artizanale româneşti, sub brandurile Capra Noastră şi Zăganu. Meniul este revizuit o dată la şase luni.

Preţurile clătitelor din făină de hrişcă sunt cuprinse între 10 şi 39 de lei, iar cele ale clătitelor din făină albă – între 10 şi 34 de lei. Produsele din băcănie costă între 14 şi 44 de lei.

„Logistic vorbind, este destul de dificil şi costisitor să aduci produsele tocmai din Bretania. De aceea, există foarte puţine creperii bretone în afara Franţei.”

De conceperea reţetelor se ocupă Theodor Pecou, în vreme ce soţia sa le pune în practică în bucătărie. Aproape toate preparatele poartă numele unui personaj istoric, chiar şi denumirea localului – Nominoë – fiind o aluzie la primul rege al Bretaniei.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania