Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Iulia Suciu, cu background în consultanţă fiscală, a creat Zenvita Kombucha, brand sub care produce kombucha cu fructe într-un laborator din Crângaşi

28.12.2023, 00:02 Autor: Alexandra Matei

Kombucha este un ceai fermentat la care se adaugă zahăr, o clutură de kombucha şi suc de fructe sau plante. În prezent, în portofoliul Zenvita Kombucha sunt trei sortimente de kombucha - ghimbir cu lămâie, zmeură şi mentă cu lime -, aceasta din urmă fiind cea mai cerută de către clienţi. Pe site-ul propriu, o sticlă de kombucha de 330 ml costă 16 lei.

Iulia Suciu a lucrat în consultanţă fiscală timp de şapte ani, iar anul acesta a decis să schimbe mersul lucrurilor şi să intre în antreprenoriat cu produsul Zenvita Kombucha, o băutură sănătoasă, 100% naturală, obţinută din ceai şi cultură de kombucha, pe care o produce chiar ea într-un laborator din cartierul Crângaşi din Bucureşti.

Ideea de a dezvolta această băutură a pornit acum câţiva ani, când antreprenoarea începuse să aibă probleme digestive şi era în căutare de alimente şi băuturi sănătoase. Însă, totul s-a materializat în martie 2023, spune ea.

„Eu nu am ştiut să fac kombucha de la început. Am citit prima dată despre această băutură pe un site de reţete vegane al unui nutriţionist, care recomanda kombucha ca un probiotic natural. Am fost timp de şapte ani consultant fiscal în companii de renume din domeniul auditului şi consultanţei fiscale. (...) La un moment dat, lucrând foarte mult, am început să am probleme digestive şi a apărut nevoia de a mânca mai sănătos. În toată această căutare de reţete sănătoase, am descoperit şi kombucha şi am început să o prepar acasă”, a povestit Iulia Suciu.

Kombucha, explică ea, este un ceai fermentat, care se obţine în urma unui proces relativ simplu. Ingredientele necesare sunt un ceai verde sau negru, zahăr şi o cultură de kombucha, după care se lasă totul la fermentat. Fermentaţia durează între 8 şi 14 zile şi apoi, pentru a da un gust deosebit băuturii, se adaugă şi sucuri presate la rece sau plante.

Acest proces are loc în laboratorul din Crângaşi pe care antreprenoarea l-a înfiinţat anul acesta. Însă, băutura poate fi preparată de oricine, pe site-ul afacerii existând inclusiv un kit de preparare pentru acasă.

În prezent, în portofoliul Zenvita Kombucha sunt trei sortimente de kombucha - ghimbir cu lămâie, zmeură şi mentă cu lime -, aceasta din urmă fiind cea mai cerută de către clienţi, după cum spune fondatoarea. În viitor, ea plănuieşte să introducă şi kombucha cu cătină.

Băuturile sub brandul Zenvita Kombucha se vând atât online, direct de pe site-ul propriu, cât şi în cafenele de specialitate, băcănii sau restaurante vegane din ţară. Kombucha produsă în laboratorul din Crângaşi a ajuns şi în locaţii din Sibiu sau Oradea.

Pe site-ul propriu, o sticlă de kombucha de 330 ml costă 16 lei.

Atunci când a pornit la drum cu acest proiect, Iulia Suciu a cumpărat o cultură de kombucha din SUA, după care a crescut-o. Până acum, ea a investit în proiectul Zenvita Kombucha peste 20.000 de euro, însă va continua investiţiie şi în viitor, întrucât unul dintre cele mai importante planuri este extinderea capacităţii de producţie.

„Pe termen lung, îmi doresc ca dacă într-o locaţie există un frigider de băuturi răcoritoare să fie şi o kombucha în el. Pe termen scurt, ne dorim să intrăm în mai multe locaţii, în farmacii specializate, băcănii şi să creştem canalul online. Totodată, ne dorim să intrăm şi în supermarketuri”, a mai spus ea.

Anul următor, antreprenoarea îşi doreşte să ajungă la afaceri de 120.000 de euro şi la o producţie anuală de circa 60.000 de sticle de kombucha.

Clienţii, mai spune ea, sunt în principal oamenii din generaţia Millennials, adică cei între 26 şi 58 de ani. În mare parte, cele care cumpără şi consumă kombucha sunt femeile cu venituri peste medie, care locuiesc în oraş.

„Lumea nu ştie multe despre kombucha. Noi avem acum o mare provocare în faţa noastră pentru a face kombucha cunoscută în România. Ne ajută, însă, foarte mult faptul că această băutură este cunoscută la nivel global şi începe să devină tot mai populară”, a adăugat Iulia Suciu.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania